Vi firar bara jämna miljoner. Någon måtta får det vara på utsvävningarna!
![]()
Jag har nu startat en inofficiell klubb i chatten: Vi som har mer i premiepension än tjänstepension. Ju större skillnad, desto finare titel. ![]()
Vi firar bara jämna miljoner. Någon måtta får det vara på utsvävningarna!
![]()
Jag har nu startat en inofficiell klubb i chatten: Vi som har mer i premiepension än tjänstepension. Ju större skillnad, desto finare titel. ![]()
Sant. Kanske så här då istället?
Mår du bra och triggas positivt av att jämföra dig med andra så gör det.
Får du ångest eller mindervärdeskomplex av samma jämförelser så försök att fokusera mer på hur du har det själv istället
Svårt att konkurrera för oss som har skickat över premiepensionen till make/maka för att kompensera för lägre tjänstepension hos mottagaren.
Att ytterligare en orsak till att jag har lägre premiepension (320 k) vid 62 års ålder är att den initiala potten satsades på IT-fonder eftersom jag 1997 VISSTE att det var framtiden behöver vi kanske inte ta upp i den tävlingen.
Check på den! Diff på 170 papp.
Är knappt med i chatten, men titlar är ju viktigt, speciellt under FIRE. ![]()
Jag sa ju det: Exklusiv klubb.
![]()
Tack den platsar jag mycket bra i. ![]()
Fast då borde man ju räkna om den andra tjänstepensionen som du har med något slags diskonterat nuvärde.
Men då fick du ju iaf må bra några år innan det sprack
Själv kom jag in på börsen för första gången på toppen av IT bubblan. Det har satt sina spår.
Klubben för oss andra (vi med större tjänstepension än premiepension) är nog inte lika exklusiv…
Nu har du en excelmall att göra vid tretiden i natt. ![]()
Hur lyckades du få mer i premie pension än tjänste pension? Väldigt bra placeringar?
Jag har ju typ 4ggr mer i tjänste pension än Premie…
absolut rätt och tänker att de kanske har tillgång till statistik! Jag gräver lite i det.
kom också att tänka på onoterade bolag i svenska riskkapitalbolagens fonder t ex Carnegie som nu såldes för 12 mdr.
enligt chat gpt uppgår det totala investerade kapitalet i svenska riskkapitalfonder till 900 MDR varav 25% ägs av utlandet.
Aktuella Marknadsvärden ssnnolikt en bra bit hägre än 900 MDR
Skitusel tjänstepension i kombination med bra utveckling på premiepensionen.
Finns ju annars exklusiv klubb för oss som har mer i tjänstepension än allmän pension.
OK, vet inte hur exklusiv den är, men där platsar jag.
Det är ingen klubb man vill vara med i, men å andra sidan deltar jag inte i chatten heller.
Beror på hur man definierar ”fri”.
Sen finns det mycket saker man kan utvecklas inom - och där ingår (enligt mig) att man även kan utvecklas som människa och få nya värderingar osv.
Men om jag aldrig blir som du menar det, ”fri” så tror jag fortfarande att man kan känna sig lycklig / nöjd. Det för väl framtiden utvisa. Jag väljer att se min tävlingsinstinkt som en styrka. Den har fått mig att uppnå saker jag aldrig hade uppnått annars
så som sagt, på gott och ont
Tyckte det lät väldigt konstigt men sen kom jag på att ppm är ett rätt nytt påhitt.
Det infördes 1995, alltså är det ingen som samlat ihop pengar hela arbetslivet än.
Jag har ca 575k som 43-åring och jag började jobba 2001.
Alltid tjänat hyfsat men först nyligen jag maxar pensionsavsättningen.
Om ca 25 år bör statistiken vara högre pga att “vi” har ett helt arbetsliv insatt?
I RT undersökningen klumpades ISK/KF/AF ihop så de bör vara hyffsat ok, problematiskt dock att det inte framgår av avsnittet att det jämförs äpplen med päron i detta avseende (svenskens ISK vs medlemmarnas ISK/KF/AF).
kollade med min ftg mäklarkompis Fredrik och klart är att väldigt stora värden finns i privata bolag. värdemässigt är nog chat gpts svar 40-50% av totala värdet inkl börsen samt omsättning /sales klart högre utanför börsen ändå rimligt
men som vi var inne på så förändrar det ju inte mediansvenskens förmögenhet utan här är det som med privatägda aktier / fonder rika eller superrika som står för huvuddelen av värdet men det höjer såklart medelsvenskens förmögenhet om man nu ska räkna med onoterade sktiee vilket säkert skattemyndigheten skulle göra om vi inför förmögenhetsskatt igen.
Det som gör den stora skillnaden är ju att den som investerar och sparar får ränta på ränta effekt som i sig bidrar till att förmögenhetsskillnaderna på 20-30 års sikt blir dramatiska jämfört med dom som trots hög inkomst inte sparar utan konsumerar.
marknadsekonomin är brutal i det avseendet ![]()