Kan du inte byta tak har du en för låg buffert enligt mig.
Buffert är ett till ord för att låsa in pengar man inte ska röra.
Har man pengar till ett takbyte liggandes oinvesterat har man för stor buffert enligt mig. Haha!
Vi tänker olika helt enkelt.
Finns många olika åsikter å precis det ja va ute efter
Med det i åtanke känns det som att ja ska satsa på en aning större buffert än idag tror ja lägger 250k till buffet först.
Efter det målet är nått sätts dom in på nån slags ränte kont.
Efter det är uppnått blir 50% börsen och 50% amortering känns som en vettig plan
Hej!
Om du skulle amortera 7000kr per månad så tar det 11-12år att amortera bort 1msek.
Jag skulle råda dig till att bygga buffert för planerat underhåll och oplanerade olyckor med huset.
Efter detta så skulle jag lägga amorteringen i fonder i 10-12år då skulle det generera 1,5msek i snitt. På så vis kan du betala av lånet och ha kvar pengar, eller bara ha en massa pengar på ditt ISK och känslan att kunna lösa lånet över en dag om du vill det. Sen kan du ju välja att låta pengarna fortsätta växa om du vill det när du har tryggheten i att kunna lösa lånet.
I ärlighetens namn så kostar lånet ca 3750kr i månaden varav 1125 som du får tillbaka(nettokostnad ca 2625kr/mnd). Med all respekt för pengar så skulle jag inte rekommendera att du amorterar innan du behöver det baserat på inkomst(eller när du går i pension för att känna trygghet). Tills dess “kostar” det dig mer långsiktigt att amortera jämfört med att investera pengarna.
Sedan finns det känslomässiga argument, men dem kan enbart du själv värdera.
Om man nu räknar på 1 milj och att det tar 12 år att amortera med 7000 per månad
Om jag tänker rätt nu med en 3% ränta på bolånen framöver under 12 år enbart räntan som jag betalar på 12 år är 430000kr. I mitt tankesätt rätt eller fel
om man satsar 50/50 på amorteing och fonder /isk så minskar både månadskostnaden och beloppet som kan sparas växer varje månad. Inget skrivet i sten om hur ja kommer göra men bufferten vill ja ha upp mera än i dags läget
Du har helt rätt att det är ganska hugget som stucket på en 10års period. Skillnaden är dock snöbollseffekten från att mata in allt i foner. Du får en viss valfrihet(under förutsättningen att börsen snittar 7% över tid) med hur du vill göra efter 10 år om du kör fullt ut på fonderna.
När jag räknar på min personliga ekonomi(min plan är att betala av huset när jag går i pension, om jag inte ändrar mig och och låter lånet ligga kvar och lever gott på kapitalet/avkastning)