Jag funderar på att gå ner i 4-dagarsvecka, har arbetat heltid under 25 år och tröttnat lite. Det innebär att jag skulle gå miste om en debiterbar dag/v, motsv typ 9000kr in i bolaget. Svårt att avgöra om det är värt det. Är det någon som gjort detta och ångrat sig?
Jag kan bara svara från mitt perspektiv, dvs med min föräldraledighet, veckorna slutar innan de har hunnit börja.
Det är rätt härligt att ha mer fritid, kommer 9000 kr förändra din livssituation?
Sätt det i ett perspektiv och avgör därifrån
Jag tycker det är värt att jobba mindre för lägre omsättning men har också låga kostnader. Hade jag vart stressad ekonomiskt hade det inte vart värt det.
Hade jag velat göra en FIRE hade jag kanske övervägt att jobba mer. Men jag gillar mitt jobb och vill jobba tills de bär ut mig med fötterna före
Jag har gått från 5 till 4 dagar. Men jobbar fortfarande heltid genom att jobba lite längre de 4 dagar jag jobbar. Mycket skönt med 3 dagar sammanhängande ledighet varje helg.
Gick ner till 70-100% när jag startade konsultbolag från anställning. Pga pandemin blev det 50%. Det är jag superglad för då jag upptäckte hur härligt jag har det på ”ledig” tid.
Idag tackar jag nej till jobb för jag vill inte ha mer än 50%. Fokuserar på det jag är bäst på, och kan då ta mer betalt, så nettoeffekten blir inte -50% på inkomsten.
Jag tar ofta inte ut några långa sammanhängande semesterveckor, istället tar jag “alltid semester” dvs. ser till att vara borta ungefär varannan månad en vecka, vilket ger mig cirka 6 veckors semester om året utan att det känns som jag har så mycket odebiterbar tid. Då blir det en hel del resor och är för mig värda bra mycket mer än att vara ledig en dag i veckan.
Kan man kombinera det med ett jobb hemma lite så känns det inte speciellt betungande.
Om det är värt det beror på, vilken levnadsstandard kan du ha utan de pengarna? Allt beror ju på ens omständigheter och preferenser. Sen anser jag att det är meningslöst att ha ett fint hus om man ändå inte hinner vara i det, eller fin bil, eller en båt, eller vad du nu skulle köpa för pengarna.
Gjorde så från 60 till 62 års ålder och trappade av succesivt för att sluta helt vid 64. 4 dagar är lite extra bra på flera sätt. Man missar inte så mycket om man säg är ledig fredagar. Fullt möjligt att hänga med på bred front. Man tappar inte så mycket nettolön och inget jag saknade om man fortfarande betalar lite statlig skatt. Att minska ner till 3 dagar i veckan var ett besvärligare steg.
Min upplevelse av kortare, luftigare arbetsveckor är att hela tillvaron lyfts.
Livskvalitet rakt av och helt ovärderligt.
Visserligen rätt ofta 5 dagars veckor men 5-6 timmars dagar. Prova!