Hej på er,
Jag söker lite karriärråd och perspektiv från er här i forumet. Jag är 40 år och jobbar idag som tillsvidareanställd Universitetslektor i teoretisk/beräkningsfysik vid ett större universitet. Tjänar ca 60k kr/mån brutto. Har runt 5M total nettoförmögenhet.
Kort sagt: Jag letar efter en väg ut ur akademin på grund av knappa resurser, låg lön i förhållande till arbetsbördan och ett stort behov av geografisk flexibilitet (på sikt att flytta till norra Italien i några år).
Min bakgrund i korthet:
-
HPC: Över 15 års erfarenhet av beräkningskluster.
-
Tidigare erfarenhet: Var för 8 år sedan med i en startup som köptes upp av ett FAANG-bolag runt 2020. Jag har inte mycket “corporate” erfarenhet eftersom min roll var satt djupt i min bubbla och översatte matte till algoritmer och coder som genererade miljoner i exiten.
-
Nu: Hanterar hela paketet med personalansvar, budget, rekrytering, ordförandeskap i kommittéer och styrelseuppdrag på nationell nivå.
Problemet / Min missmatch på marknaden:
När jag söker jobb utanför akademin faller det ofta platt, och jag får sällan ens intervjuer.
- Entry-level/low-Mid roller ignorerar min senioritet och betalar för dåligt.
- Mid-Seniora roller faller på att jag saknar traditionell “corporate-erfarenhet” typ “stakeholder management” eller coding frameworks
Mina ekonomiska och personliga trade-offs:
Jag skulle vilja jobba med tekniska kompetent personer som vill bygga och köra, med gillar inte att det runt mig många politiska “middle managers” som vill bara spela. Jag är väldigt flexibel om rätt alignment finns. Jag kan tänka mig en rejäl lönesänkning för en NGO eller institution med ett tydligt, icke-vinstdrivande syfte och verklig "impact” och geografisk flexibilitet. Min reservplan är faktiskt att bli gymnasielärare i Italien (vilket halverar min nuvarande lön, men jag ser som tydligt social värde).
Å andra sidan: Ska jag gå till kvantitativ finans, trading eller “big corporate” gör jag det inte för mycket mindre än 100k kr/månad (eller mer för trading) eftersom jag tror jag vet vad min kompetens är värd i kronor och ören.
Jag har kikat och sökt jobb inom kvantitativ finans, energimarknader och kvantteknik, men marknaderna känns små, svåra att penetrera utan rätt nätverk, eller så är work-life balance usel. Ren mjukvaruutveckling känns inte aktuellt då jag vägrar grinda Leetcode. Alla pratar om AI just nu; jag har djup teoretisk koll (linjär algebra, tensorer, inlärningsteori), men rekryterare verkar inte förstå hur de ska använda den kompetensen utan praktiska pytorch träning med rejäla massiva dator som är svåra att få privat enligt min erfarenhet.
Det jag vill fråga forumet:
- Vad tror ni om min situation? Sitter jag fast i ett olösligt senioritets-limbo
- Vilka specifika branscher, nischer eller exakta jobbtitlar borde jag titta på som matchar en sån här hybridprofil?
- Har någon här gjort ett liknande hopp från akademin, eller har ni tips på kontakter/företag man borde prata med?
PS: Ursäkta om min svenska inte är helt perfekt, jag har tagit lite hjälp av AI för att slipa språket.