Hur tycker ni att jag ska investera mina sparade pengar på 400 000 kr i dessa tider då börsen svänger?
(Har ytterligare ca 100 000 kr som buffert. + lite till om skiten träffar fläkten…)
Har redan satt lite pengar på Lysa och funderar på NÄR jag ska sätta över mer… Funderar också på att köpa fonder: LF global index + Spiltan akt.inv… Men vet inte om jag vågar just NU…
(Min lön ca 20 000 efter skatt. utgifter 8000/mån. . Och ja, jag har hört Jan säga “sluta försök tajma marknaden”… men man kan ju ändå tänka till lite… precis som han själv gör t ex med att vilja gå in med mer pengar om börsen sjunkit mycket)
Du kommer inte att lyckas tajma marknaden. Låt tidshorisonten för ditt sparande vara det som bestämmer och strunta i att börsen svänger. Du kan läsa mer om det i dessa två artiklar:
Utöver Emils länkar över som jag håller med om att du borde läsa, så tycker jag att du bör kolla in “Fyra-Hinkar-Strategin”. Att bygga upp en stabil ekonomi i grunden så att du kan ta högre risk med ditt sparande kommer att gynna dig i längden.