400+ bolag behöver ta in pengar i år…

Från en källa inom finans fick jag höra ett spännande faktum:

över 400 börsnoterade bolag planerar ta in pengar i år

Det har dessutom blivit extremt mycket svårare att ta in kapital nivån bara för sex månader sedan. Många bolag som börjar få svårt att finansiera sig.

På sätt och vis bra tänker jag även om det kommer fortsätta vara skakigt. Fortfarande gäller att tillräckligt bra företag och idéer kommer få pengar även i framtiden.

5 gillningar

Klockan är 06. Postad 3h sen. Är det tidigt eller sent för Jan?:joy:

3 gillningar

400 bolag, var? Vilka börser? Det är väl nästan alla svenska noterade bolag?

3 gillningar
3 gillningar

Tack för den sammanställningen! Det är ju fortfarande intressant att veta ungefär vilken börs de pratar om. Är det Nasdaq Stockholm majoriteten av bolagen är på så känns det spontant som en värre situation än om det är first north och spotlight

1 gillning

Svenska börsen allmänt tolkar jag det - frågade inte specifikt så jag utgår från att det är smålistorna. Kompisen som jag pratade med jobbar nära många corp- och brygglån-firmor. Enorm efterfrågan på 6 månaders brygglån just nu (ofta tidsperioden för att göra en emission). En vild gissning är att vi kommer se att små tillväxtbolag kommer få det tufft i höst.

Sent… Därför inte uppe förrän nu 11.00-ish. :joy:

Är det något man behöver bry sig, om man investerar i LF Sverige indexnära eller Plus Allabolag Sverige index🤔 ? @janbolmeson

Nope. Det är ju det som är skönt. Men det ger ändå en känsla för var marknaden befinner sig. Det kommer ju slå genom i alla fall.

1 gillning

Då blir det sälja allt och börja tajma börsen :grin::+1::thinking: ? Vi behöller bara Storskogen eller hur Jan :grin: ?

2 gillningar

Nu misstolkar du med flit… :wink: Det har jag inte heller sagt. Det är bara ett väldigt tydligt skifte, för t.ex. under förra året fick allt möjligt **** finansiering. Jag tycker att det är bra att pengar återigen blir lite dyrare vilket innebär att aktier blir billigare och värderingar går ner.

Jag leker ju lite på den onoterade marknaden och där har det nu ett tag inte varit ovanligt att företag har värderats ett steg högre än vad de egentligen borde värderats. Man har t.ex. värderats på en B-runda när man är på en A-runda.

1 gillning

Du @janbolmeson och @Ola_Morin har krypto som kommer alltid gå bra :grin::+1:. Då kan Ni betala av lite i krupto till de företag som behöver lite extra stöd :+1:.

1 gillning

Tack. Tänker att smålistorna är väl mest tillväxtbolag och inte jättekonstigt att de tar in kapital? Men det är ju ett problem om det är svårt att få in pengar, för det var poängen?

Är det ungefär lika många som brukar ta in pengar vanliga år och de försöker göra samma sak ”som alltid” så lär det bli tuffare för dem.

1 gillning

Om man tittar på det i stort, är det egentligen bra om pengar är dyra, eller är det bra om de är billiga? Kapitalism borde kunnas ses som en stor mängd parallella experiment, med tanken att det är svårt att veta i förväg vad som kommer bli en framgång. När pengar är billiga får fler chansen och kanske under lite längre tid, så det borde på ett bättre sätt kunna skaka fram framgångskoncept.

Eller blir det bara för mycket brus och onödig tävlan mellan bra och dåliga grejer?

Kanske dags att lägga undan mer torrt krut?

Tror att det ger sig självt i en fri ekonomi där såväl politiker som riksbanken håller fingrarna borta, speciellt politikerna.

När pengar är billiga så blir det mycket pengar som lånas. Dessa pengar lånas sedan ut till företag, och om du har lånat dina pengar billigt och investerar dessa i ett företag så kommer du investera de till lägre förväntad avkastning jämfört med om pengar var dyra att komma åt.

Dvs när räntan är låg så investeras pengar även till saker med lägre förväntad avkastning, vilket kan gå bra ut men generellt bör ses som en ganska dålig idé då pengar då investeras till rent objektivt sämre idéer (från ett ekonomiskt perspektiv).

1 gillning

Här är en krönika på ämnet skriven i februari från vår favoritkälla affärldsvärlden.

De säger att 400 bolag går i förlust. Kan inte läsa allt pga betalvägg tyvärr

1 gillning