4000 kr för mat till fyra barn och två föräldrar

Tipsa gärna om hur du lyckades sen. Blir ungefär 11kr per måltid och person, om man äter tre måltider per dag. Då räknas dryck och mellanmål in i huvudmålskostnaden.

Som referens kostar en apelsin runt 4-5kr, ett glas mjölk ungefär detsamma, ett ägg cirka 3.50kr.

De flesta grönsaker kostar 25-45kr/kg, kött 70-300kr/kg, fisk liknande, ost 70-350kr/kg, osv.

Jag hade en matbudget på ca 15kr när det var som värst under 2022-2023. Skulle inte önska den budgeten min värsta fiende. Blev oerhört enformigt och inte särskilt nyttigt.

Idag har jag råd med 20-25kr per måltid, vilket ändå är under snittet. Men det går utmärkt.

Så tar gärna emot tips på god, billig och hälsosam mat. :blush:

5 gillningar

Låter billigt.

På två vuxna och en ettåring har vi i år lagt 6324 kr per månad på posten dagligvaror. Det är mestadels mat men även andra artiklar du kan köpa på ica maxi, typ blöjor, tvättmedel, osv. Under 2023 var den posten 5020 kr, och 3556 kr året innan.

Om man väljer bort kött nästan hela tiden och bygger måltider på havregryn, bönor och linser så går det nog att komma ner på 4000 kr för en så stor familj. Köpa bröd är ju uteslutet.

Om man vill fortsätta äta precis vad man gör idag och få ner matkostnader blir det ofta svårt, ibland kanske omöjligt beroende på ens kost.

En hemsida med många bra recept är undertian.com, där snackar vi billigt. Hur lyckas de med det?

Först och främst är det i princip uteslutande vegetariskt, vissa rätter är veganska (tar du bort grädde/ost blir de flesta vegetariska rätter veganska. Helt plötsligt går kostnader ner något enormt.

Planering är alltid bra, men ska man planera hur man ska köpa oxfilé får man nog försöka länge för att få ner kostnaden till motsvarande mängd protein i form av kikärtor.

Man kan ju alltid gå mellanvägen; minska mängden kött i köttfärssåsen och fylla ut med mer grönsaker, linser etc.

1 gillning

Något man inte får glömma är att man ska få i sig allt man behöver.

Det är exempelvis extremt svårt att äta veganskt och ändå få i sig alla proteiner och vitaminer man som man behöver. De flesta veganer jag känner till har alla haft olika brister även om de försöker…

Att äta en massa nudlar är inte direkt jättebra näringsmässigt liksom.

1 gillning

Jag tror att det är väldigt individuellt. Vi är två vuxna och två barn har har en matbudget på cirka 12 000 per månad och då köper vi bra mat. Räcker även till matlådor för två vuxna ganska ofta. Vi skulle kunna komma ned till säkert hälften men då få kompromissa med kvaliteten och variationen. Lägger gärna pengar på bra mat.

5 gillningar

För veganer äter ju enbart nudlar?

3 gillningar

Troligtvis äter inte de flesta veganer enbart nudlar….

Däremot tenderar många (inte alla) recept/måltider som nämns när det pratas om billig mat att vara tämligen näringsfattiga och ganska ofta innehålla väldigt lite protein.

Havregrynsgröt (utan tillsatt jordnötssmör, proteinpulver, ägg, fett osv…) som ofta nämns som billig frukost innehåller inte mycket energi till exempel.

För egen del skulle jag ha väldigt svårt att klara mig på 4000 tusen.
Problemen med diskussioner kring matbudget är att synen på vad som är bra eller tillräckligt bra mat är subjektiv i diskussionerna. För vissa kanske innehållet och kvalitén på maten även är irrelevant. Så om man utgår från att varje enskild persons bild av vad som är bra kost är riktigt gör att varje enskild budget som nämns också kan vara rimlig oavsett budget.
Ser man till den totala sammansatta kosten och inte bara till vilka makro och mikronutrienter som ska ingå utan även mängden så blir ju också bra kost högst individuell. Vi är olika stora och vi använder vår kropp till olika saker och vår kroppssammansättning skiljer sig också åt.
För vår del skulle vi som två vuxna absolut kunna sänka vår budget en del om vi hade lägre krav på djurhållning och till viss del smak utan att tömma på kvalitén och funktionen för vår mat till våra kroppar och knoppar. Men jag som behöver äta för två genomsnittliga män för att ge min kropp det bränsle den behöver sett till min aktivitetsnivå och muskelmassa, detsamma gäller för min fru också för den delen skulle ha väldigt svårt att gemensamt komma under 8000 tusen per månad för två vuxna. För att inte behöva lägga för mycket energi på hitta lägsta möjliga priser skulle det vara lite små kämpigt att komma under 9000. Att inte tumma på något välja att handla nästan enbart i samma butik en stor Maxi och att bulka upp vid erbjudanden så hamnar vi nog runt 11000 nu för tiden.

1 gillning

Skulle jag vara på budget med maten så kanske nåt åt det här hållet. Tänker mig att det görs middag som även räcker till lunch dagen därpå.

Måndag: sötpotatis-soppa med röda linser och kokosmjölk. 40 kr

Tisdag: pasta och köttfärssås 60 kr

Onsdag: fiskgratäng med egengjort potatismos 60 kr

Torsdag: egengjord ärtsoppa 30 kr (går att lägga till kött om så önskas).

Fredag: Thaigryta med kyckling eller quornbitar och nudlar eller ris. 60 kr

Lördag: Potatisgratäng med valfritt protein. 60 kr

Söndag: indiskt, kikärtsgryta, palak paneer eller daal (och ris). 60 kr

Totalt 370:- för en vecka. Bör kunna gå att käka frukost/kvällsmat också för under femhundringen. Nån hundring till på frukt kanske?

2 gillningar

Nu var jag verkligen inte tydlig.

Nudlar hade inget med veganer att göra utan en generell kommentar om att det är enkelt att då ned matkostnaden om man äter en massa nudlar, men det är inte alltid så nyttigt.

Jag förstod helt klart hur du menade.

Det går självklart att äta billigt. Men precis som du är inne på kräver det kunskap om vad du stoppar i dig och planering vad gäller inköp.

1 gillning

Låter mest som fördomar i mina öron. Du får tro vad du vill faktiskt kanske är falukorven nyttiga?

Sedan kan man ju tro att folk här inne borde vara intresserade av att få ner sin kostnad på maten men de verkar mest som folk föredrar att kasta paj.

Du kan ju tolka det som du vill.

Alternativet till vegan är inte falukorv heller. Vegetarianer har det inte lika svårt exempelvis.

1 gillning

Ja blir extremt svårt att uttala sig om något du själv aldrig testat. Då kan självklart ha en åsikt om det men din kunskap anser jag vara noll tyvärr.

Tänkte sticka till gymmet imorgon men de blir nog bara 25 kg weighted dips, eftersom jag har så näringsfattig kost så klara jag nog max 3x12

:rofl: Snacka om att ta så illa vid sig att man måste hävda sig med weighted dips. Slapp iaf förundras över hur mycket du bänkar.

1 gillning

Nu var veganskt mest ett exempel. Det mesta är vegetariskt.

Det finns god skäl att veganer rekommenderas kontakta dietist; Man måste ersätta t.ex. B12 och troligen D-vitamin m.m. som man annars får från animaliska produkter. Knepigt, men långt ifrån omöjligt. Kanske en av få grupper i samhället som faktiskt behöver kosttillskott?

Sen ska man ha i åtanke att de flesta svenskar äter för mycket (ofta rött) kött, vilket inte heller är bra för hälsan. Att byta ut några måltider mot vegetariska alternativ hade varit bra för de allra flesta. Det är ju även det som sägs i Livsmedelsverkets rekommendationer.

Något jag tror man kan ha nytta av är att inte se att kött är något som ska ersättas på tallriken. Många svarar ju “kyckling” eller “lax” och så nåt tillbehör när man frågar vad de ska äta. Vegetariska rätter är ju ofta i form av soppor, grytor, eller wok. Det finns liksom ingen ersättning av köttet på tallriken, hela formfaktorn är ju annorlunda.

4 gillningar

Vi varierar inte basmaten särskilt mycket men försöker växla med olika tillbehör. Går runt på bulgur, potatis, pasta, ris och quinoa etc.
Det blir ofta grytor med bas av krossad tomat eller kokosmjölk och curry. Mycket gul lök, linser, bönor, kikärtor, blomkål, broccoli och spenat. Olika variationer skapas med tofu, halloumi, kyckling eller fisk.
Tillbehören är viktiga för att det ska bli lite extra. Vi gör mycket hummus. Gott, billigt och bra proteinkälla. Sås på turkisk yoghurt, mangochutney etc. Några bitar avokado, ägg, fetaost eller parmesan. Färska kryddor gör stor skillnad. Vi har krukor med basilika, koriander osv i fönstret som räcker länge.
Nötter, solroskärnor, pumpakärnor, oliver, soltorkad tomat osv är goda och oftast nyttiga tillbehör.
Man kan göra biffar på bönor, kikärtor, rotselleri och zucchini.
Lasagne kan varieras väldigt mycket. Vi äter ofta risotto.

Som råvaror använder vi i regel frysta grönsaker, torkade eller blötlagda linser, bönor och kikärtor. Allt detta är extremt billigt per portion. Barnen äter en del korv och färdiga köttbullar ibland. Kött, fisk, ost osv äter vi vuxna nog 50-100 gram per portion. Vi anpassar oss efter säsong och extrapriser. Aldrig rött kött. Ekologiskt så mycket som möjligt.

Till det här kommer gröt, mjölk och fil, hemgjord müsli, mestadels hembakat bröd med pålägg, pannkaka, soppor, frukt etc. Allt väldigt billigt.
En blodpudding för 14 kr och några brödskivor räcker som middag för hela familjen.

Jag är medveten om att många tycker att det här låter väldigt spartanskt men känner själv att jag aldrig ätit bättre. Billigt, troligen klimatsmart och nyttigt.

Vi handlar i princip enbart på Ica. Utläggen ligger i regel på 2500-4000 kr per månad enligt appen och då inkluderar det godis och snacks, hygienartiklar, kattsand osv. Till detta kommer hämtmat, typ hamburgare eller pizza 1-2 ggr per månad. Mindre inköp på Citygross eftersom vi är ute efter märken som inte finns på Ica. Tex Cafego kaffe.

6 gillningar

Finns ju som sagt många vägar att få i sig b6/b12 men vitaminer skulle jag nog säg de flesta tar. Ägg äter jag nästan dagligen omega 3 kan ju vara lite svårare men finns som sagt chia frön, hampa frön, alg pulver valnötter och ägg för att nämna några.

Frysta grönsaker i stor pack är billigt.

1 gillning

Absolut. Jag säger inte emot.
Jag äter själv mycket frysta grönsaker. Främst broccoli och haricoverts förutom gröna ärtor som främst säljs frysta. Det fyller sin funktion men jag kan inte påstå att det är gott.

Det går helt klart att minska matkostnaderna för de flesta av oss. Det gäller bara att planera lite bättre, handla utifrån kampanjer, testa nya råvaror och ibland tumma på smak och kvalitet.

2 gillningar