4000 kr mat 4 barn 2 föräldrar!
Vad tror ni är en rimlig nivå för en familj eller som ensamstående?
Har läst vid två tillfällen följande:
Först läste jag detta:
En familj med 4 barn gör på detta sätt:
Börjar veckan med att planera inköp och storkok samt vad som ska ätas.
Där vissa förmånliga erbjudanden i reklamblad styr upplägget.
Och framförallt att månadskassan tas ut i kontanter (4000 kr).
För då ser man vart pengarna går och hur dom minskar.
Föreställer mig att man kan styra sin situation med järnhand med detta förfarande.
Vid ett annat tillfälle läste jag detta:
En ensamstående som klara sig med 1000 kr per månad.
Vill minnas att det dom hade gemensamt var att planera och återigen planera.
Jag tror att det är fullt genomförbart med bibehållen god och hälsosam mat.
Lite funderingar runt detta:
Där jag nu klurar på kontanter, planering, storkok, reklamblad.
Min kostnad idag för mat ligger runt 4500 kr och är inte acceptabelt.
Tänker vidare att ibland blir det lika gott med 3 ingredienser istället för 20.
Såsom med alla förslag med recept online av matbutiker, influensers och kokar.
Lurendrejeri för konsumtion.
Planering tror jag är den största hemligheten.
Sedan järnhand med kontanter.
Och slutligen lågpriskedjor och erbjudanden.
Vill även tillägga en underskattad sak, soppor, både matiga och släta.
Hela näringskedjan med fisk, fågel och kött.
Potatis, pasta och grönsaker.
Kanske som inslag två till tre gånger i veckan.
Vad är ditt mål som driver dig så hårt? Vi lägger mycket mer pengar än så på mat på två vuxna och ett barn. Men det beror såklart på vad man prioriterar. Var inte för hård mot dig själv bara menar jag
Vet att det är lite otydligt men jag tycker 4000 kr med 6 personer är beundransvärt.
När jag som ensam gör av med mer.
Det brottas jag med samt min dotters situation.
Där det blir mycket färdig mat och spring på kaffer.
Hon ser inte pengars värde och jag tar på mig ansvaret för det.
Vet att jag borde lära henne det nu, men hur?
21 och ska söka konstfack.
Det är mest sådan som roar mig att inte behöva betala mer än nödvändigt.
Med bibehållen standard.
Likt ett axiom jag tänkt blogga om och ska belysa och förstärka momenten i detta.
Har en hund, Molly.
Varför ska jag betala 59 kr för 250 gram hundgodis.
När det inte är lika hälsosamt och billigt som popcorn för en kostnad av 10 kr för 500 gram.
Så varför väljer man lägga 3000 kr per år på hundgodis?
Det jag lyfter fram här är på vilket sätt en djuraffär väljer att tillgodose mina behov.
Dom accepterar inte jag, för man har bättre vetande.
Listan kan göras längre, djuraffär och hundben 40 till 100 kr styck.
Fläskkotletter och dess ben är gratis och fungerar utmärkt om dom ej kokas eller steks.
Så varför väljer man lägga 3000 kr per år på hundben?
Vi snittar 4000 kr i månaden på två vuxna och två barn 7 och 10 år. Det är inklusive matlådor till jobbet.
Rätt mycket vegetariskt, det mesta från råvaror, mycket ekologiskt och storkok såklart. Känner inte att vi lever spartanskt.
2 föräldrar och 2 småbarn här samt 3 katter. Ligger på ca 7500kr mån på mat och hushållsartiklar, typ mat, påsar, tandkräm,kattmat,kattsand,kaffe mm. Inga restaurangbesök inräknat i detta. Eftersom min fru är kock så lagas det mesta från grunden med lite bättre kvalitetsråvaror.
Vår dyraste post är nog bröd och pålägg…går kopiösa mängder och dyrt är det också.
Svårt att jämföra sig med andra man läser om. Till att börja med är det STOR skillnad på lite yngre barn och tonåringar.
Jag och mina två tonåringar äter mer än dubbelt så mycket mat som min särbo och hennes två barn i mellanstadieålder gör.
Du är inne på en bra poäng i att minska antalet ingredienser. Fler ingredienser gör många gånger måltiderna dyrare.
Storkok i säsong kan vara billigt. Samtidigt är falukorv, makaroner och ketchup billigt om man finner det vara en komplett måltid.
De personer som lägger relativt lite pengar på mat i månaden äter inte sällan ganska tråkig och ensidig kost enligt mig. En del äter enbart för att bli mätta medans andra även ser mat som något man njuter av. Något som förgyller tillvaron.
Frukt och grönt kostar pengar. Ska man leva upp till rekommendationer om 500g per person och dag blir det en ansenlig summa om man inte odlar sin egen frukt eller liknande.
För en familj på 4 innebär det 60 kg i månaden.
Indeed. Vi hoppar det själva oftast. 99% är vatten med lite energi ändå. Barnen kastar det mesta på golvet. Frukt går det en hel del, lidl brukar dock ha bananer för 16kr kg så känns överkomligt.
Morötter är extremt billigt men ja beror ju på vad man köper, jag kan laga vegetarisk bolognes för runt 10kr / matlåda som definitivt är bra mycket bättre för hälsan falukorv /makaroner.
Sedan skulle jag tex säga frukost havregrynsgröt / frysta bär, både nyttigt och billigt.
Jag tycker det är svårt att komma ner på den här typen av budget om du inte skippar saker som Bregott, mjölk, riktigt smör, olivolja m.m. Basvaror är så pass dyrt just nu, så för att komma ner i budget behöver du gå ner i nivå för att komma ner i kostnad. Typ kranvatten som enda vätska.
Jag är otroligt fashinerad över att det här går öht. Kan du inte skicka upp en månads kvitton här så vi ser vad ni faktiskt köper för att ligga på 4000-4500 kr i matbudget?
Ca 7.000 på två vuxna här, medvetet val dock men ska nog se över det snart och börja storkoka mer. Ett årtionde sedan gillade jag utmaningen att minimera matkostaderna. Då var en lyxig månad 500 kr