Du sammanfattade koncist mitt skav med rikedomstrappan som den beskrevs i avsnitt 420. Det jag hörde var att nivåerna på trappan möjliggjorde beteenden som jag upplever inte alls tog hänsyn till hushållets likviditet. Exempelvis 0,01% regeln.
Axr med flera har argumenterat fantastiskt väl för att motivera att fler kan göra mer med sin rikedom för att öka sin likviditet snarare än gnälla på illikviditeten.
Kanske går det att komplettera kartläggningen med en likviditets-analys och kombinera resultaten till en ännu mer träffsäker “diagnos”… men det kanske inte är värt det för syftet.
@janbolmeson du sa väl i det här avsnittet eller förra att du ganska nyligen sålde av lite investerat kapital för att täcka kassaflödet? Tror du det är lättare på nivå 4 än på nivå 2 exempelvis? Dvs - en kommentar i stil med;
“det är ju bara att sälja av lite innehav”
kan vara mycket emotionellt jobbigare att göra tidigare i rikedomstrappan än senare i den.
Nåväl. Utan att ha läst boken själv ska jag vara försiktig med mina invändningar mot rikedomstrappan. Ska bli intressant att lyssna på intervjun i nästa avsnitt.