@jfb, @Melwa och ni som argumenterat för nivå 0. Kan jag be er att kika på denna dolda tråden än så länge:
Kan ni hjälpa mig att förbättra den?
@jfb, @Melwa och ni som argumenterat för nivå 0. Kan jag be er att kika på denna dolda tråden än så länge:
Kan ni hjälpa mig att förbättra den?
Jag håller inte med om det här med att fire-nivå är helt individuellt. Visst är det individuellt vilken livsstilsnivå man vill ha men det blir fånigt att låtsas som att bara för att man inte är nöjd med tio hus i fyra världsdelar och en miljard på kontot så har man inte nått sin fire-nivå.
Det finns ju en viss snittstandard i ens land och har man tillräckligt med pengar på för att uppnå den utan att jobba tycker jag att man är fire. Man har mat på bordet, okej boende, en standardbil, kanske 1,52 ungar att försörja osv. Då har man vad som anses “normalt” i sverige. Att nå dit är betydligt lättare om man har 100 miljoner än 1 miljon. Med en miljon måste du nästan leva som en uteliggare för att vara fire och det är väl knappast rimligt även om det är fullt möjligt.
För att belysa dessa skillnader finns ju olika varianter på fire såsom fat fire och lean fire. Jag vill påstå att om man ligger på nivå 4 är man på en fire-nivå varesig man tycker det eller inte men man kanske inte är på fat fire-nivå.
Jag den tanken slog mig givetvis.
Denna insikt slog mig dock mitt under en köksrenovering och en inglasning av min balkong. Så det blir nog ingen kryssning just nu. Men jag tror det går båtar nästa år också! Siktar på våren 2026!
Nej det har du rätt i men hur ska du värdera detta?
Detta är det intressanta om du ska rangordna dig i rikedomstrappan.
Skulden är enkel att beräkna, en sk tillgång kan värderas till 0 kronor fast du tycker den är värd betydlig mer och du har skulden kvar.
Självbedrägeriet uppstår när du säger att du inte förlorat det förrän du sålt detta.
Bostadsmarknaden är manipulerad av låga räntor, tillväxt, sysselsättning, utbud, disponibel inkomst etc…
Kollar ikväll. Har släkt på besök på kolonin idag. ![]()
Jag tror att många blandar ihop rikedom med likviditet.
Rikedomstrappan/linjen/kartan, eller vad vi ska kalla den, är en balansräkning av sin ekonomi, som man inte ska blanda ihop med hur likvid en ekonomi är. I företagsvärlden är det vanligt att företag får likviditetsproblem även om balansräkningen är stor, samma sak i privatekonomin.
Likviditet är ett eget område som kräver sin egen bedömning.
Exempelvis finns det många pensionärer som har stora balansräkningar på grund av avbetalad fastighet, men de har inte likviditet att betala de dagliga kostnaderna och att göra roliga saker. Balansräkningen är låst i fastigheten men de får inte låna pengar på den för att deras inkomst är för låg, de ända som är glada är arvingarna… Lite samma sak med pensionskapitalet, både det egensparade och statens del.
Ett annat exempel är buffertdiskussionen kopplad till att ens ekonomi ska vara tillräckligt likvid för att hantera en oförutsedd utgift.
Hur man hanterar sin likviditet genom livet räcker till ett helt avsnitt, här finns det en del att fundera på, @janbolmeson
Är inte syftet med modellen att ge relevanta råd till en person baserat på nivå? Säkert fler syften också? Om vi tänker på syftet bör till exempel två identiska unga personer med 200 000 kr i fonder, ett par år in i karriären med helt okej lön få olika råd om den ena har studieskulder på 250 000 kr och den andra inte? Allt annat lika?.
Borde ett högavlönad par med villa mitt på nivå 3 få samma rekommendationer som någon med låg lön ,villa som ökat mycket i värde och pensionstillgångar på 3 miljoner, men som går i pension om två år och kommer sitta kvar med ungefär samma låga inkomst då resten av livet få samma kategori av råd? Som jag skrev tidigare gör ju garantipensionen i Sverige att den personens värde på pensionen inte är 3 miljoner mer än en person som har 0 kr. Inkomstpansionen bör kanske bara delvis räknas med som jag argumenterade för tidigare just av detta skäl? Bör ju vara värdet jämfört mot den som har noll.
Sen är det såklart nödvändigt att förenkla och inte göra det för komplicerat, men kan det ju ibland vara bra påminna sig om grundsyftet när vi stöter och blöter nördiga detaljer :).
Ja det är detta jag har börjat fundera på mer och mer. jag vet att jag hörde @janbolmeson prata om att tänka på sin privatekonomi som en resultat och en balansräkning. Och det är något som har legat och grott länge. Mycket blir enklare då och det blir lättare att rättfärdiga köp med mera.
Men det kanske inte är pension kontra bankkonto i förhållande till rikedomsnivåerna utan snarare likviditet i förhållande till ilikviditet i förhållande till de olika trappstegen.
Om en person är ~25år och har 200k i min pension som jag inte kommer åt, och har 0 kronor på kontot kommer jag känna mig fattig, men om jag har 100k på kontot och 100k i pension kommer jag känna mig rik eller iallafall rikare.
Jag tror det är viktigt, framförallt på nivå 1-2 att diskutera likviditet och vikten av det.
Jag gillade starkt aspekten att det är.en fördel ekonomiskt vara äldre. Mindre risk. Har själv tänkt på det.
Blir du fysisk eller psykiskt sjuk och förtidspensionär eller hamnar i ond cirkel i livet av arbetslöshet mm är det ju bättre vara 55 år ha pensionstillgångar, kanske vuxna barn och besparingar än att vara 25 aldrig komma in på arbetsmarknaden. Högre risk aldrig träffa partner skaffa familj etc då heller.
En annan tanke jag fick är att det kanske är tvätt om att denna modell passar bättre i Sverige än USA (många här verkar ju klaga på att den inte passar i Sverige). I USA vet jag inte ens om du är trygg med 15 miljoner om du är mitt i livet, inte kan arbeta mer, behöver dyr vård (kanske har försäkringar iofs). Eller att du blir stämd, skiljer dig och blir deprimerad. Tappar snabbt mer än 10 miljoner (eller så är det min fördom :))
Man får väl gå på de estimat som finns att tillgå?
Sålde någon en exakt likadan lägenhet som en själv igår, får man väl förmoda att man kan få ett någorlunda samma pris idag. Har man ett mer unikt objekt blir felmarginalen större, men det blir förmodligen mindre fel värdering än att sätta 0 som värde.
Det är väl ingen som påstått att det är något annat än dagens värdering som skall användas?
Om “marknaden” värderar din bostad till 0kr, så är det det tillgången för tillfället är värd, inte någon siffra som man vill att den skall vara värd.
Men återigen, inget av det här är specifikt för en bostad.
Samma gäller om du äger andra fastigheter, aktier, guld, konst eller vad för tillgångar du nu har.
Du sammanfattade koncist mitt skav med rikedomstrappan som den beskrevs i avsnitt 420. Det jag hörde var att nivåerna på trappan möjliggjorde beteenden som jag upplever inte alls tog hänsyn till hushållets likviditet. Exempelvis 0,01% regeln.
Axr med flera har argumenterat fantastiskt väl för att motivera att fler kan göra mer med sin rikedom för att öka sin likviditet snarare än gnälla på illikviditeten.
Kanske går det att komplettera kartläggningen med en likviditets-analys och kombinera resultaten till en ännu mer träffsäker “diagnos”… men det kanske inte är värt det för syftet.
@janbolmeson du sa väl i det här avsnittet eller förra att du ganska nyligen sålde av lite investerat kapital för att täcka kassaflödet? Tror du det är lättare på nivå 4 än på nivå 2 exempelvis? Dvs - en kommentar i stil med;
“det är ju bara att sälja av lite innehav”
kan vara mycket emotionellt jobbigare att göra tidigare i rikedomstrappan än senare i den.
Nåväl. Utan att ha läst boken själv ska jag vara försiktig med mina invändningar mot rikedomstrappan. Ska bli intressant att lyssna på intervjun i nästa avsnitt.
Min åsikt är att man alltid måste ta hänsyn och se till att man har en tillräcklig likviditet i sin ekonomi oavsett vilken nivå man ligger på.
Vet mer än en pensionär som ligger runt 4 på rikedomslinjen som har väldigt dålig likviditet så att det påverkar deras vardag. De får inte låna pengar på sitt lågbelånade boende som de älskar. Visst de skulle kunna sälja det och flytta till något annat för att frigöra kapital och öka likviditeten.
Problemet är att de inte får låna/utöka lånen på fastigheten eftersom inkomsten är för låg, klarar inte KALP:en, men att de skulle kunna ta några kronor från det frigjorda kapitalet varje månad för att betala lite ränta godtar de inte, då det är inkomsten minus utgifterna som ger KALP och det måste gå runt. Men som sagt detta gör arvingarna glada…
Man bör relativt tidigt planera för sin likviditet som pensionär, exempelvis tror jag för många det inte är optimalt att ha en obelånad eller lågt belånad fastighet när man går i pension.
Det viktigaste som man kan göra för att säkerställa gott kassaflöde som pensionär är att ha en hög pension genom att ha hög lön under många år hos arbetsgivare med tjänstepensionsavtal.
Absolut det är marknaden, men pengarna är likt förb…låsta i boendet.
Väldigt få säljer sitt boende för att bo i en förorts-etta, snarare att man byter upp eller downsizar.
Förmögenhetsbegreppet blir skevt när man har precis så man kan klara KALP.
Teoretiskt är man rik på pappret, men klara inte en betydande ekonomisk stress utan att sälja sina tillgångar.
Ja det är en balans mellan likviditeten, pos kassaflöde och soliditeten, för att klara olika ekonomiska utmaningar.
En god finansiell miljö är när man klara detta och har ett ekonomi med överskott i sitt flöde varje månad.
Förmögenhetsbegreppet är inte en siffra eller en viss referens, utan snarare en frihet att kunna vara oberoende av vad som händer ekonomiskt eller en god tolerans för ekonomisk belastning.
Spot on!
Detta är en klar ekonomiskt inskränkning som kan skapa sömnlöshet!
Det är ett sätt att planera likviditeten som pensionär, att ha en hög pension.
Men det finns personer som har en låg pension och stora tillgångar som de kan leva på, om de är tillräckligt likvida. Oavsett så bör man tänka till så att man har en tillräcklig likviditet i sin ekonomi som pensionär (eller i hela livet) oavsett vart pengarna kommer ifrån. Exempelvis kan belåning av fasta tillgångar höja likviditeten.
Så pension ska räknas med för att få en rättvis bild trotts att det är låst för framtida pensionsutbetalningar. För om de inte hade haft pensionskapitalet hade de behövt spara ihop det.
Men modellen blir inte rättvis för de som är FIRE för kapitalet är låst till framtida pensionsutbetalningar. Det stämmer inte om man lever av kapitalet. Men om de inte haft kapitalet hade de behövt spara ihop det.
Bör pensionskapitalet sluta räknas in när folk går i vanlig pension och lever av kapitalet då? Eller är det just E i FIRE som gör det annorlunda?
Ja, exakt. Har inte tagit utdelning i år så vi är lite cash strapped, men eftersom vi har ett lån på huset hos Avanza så ger de en mer eller mindre check-kredit på 500.000 kr som man kan använda utan att skicka in några papper.
Dvs. tillgångarna finns där - både som huset och som pengar i bolaget - men de fanns inte på det privata kontot. På högre nivåer är det inte ovanligt med att man hör folk säga saker som:
Pengarna är på fel ställe.
Vilket ofta illustrerar en situation som ovan. Då går man oftast på den enklaste lösningen, som i det här fallet var det att belåna boendet eftersom det var enklast, smidigast och (kanske) billigast. ![]()
En aspekt på detta med likviditet är att många banker inte tillåter utökning av befintligt bolån för annat än renovering som höjer värdet på bostaden. Det innebär att värdeökning och amortering blir inlåst i tillgången. Enda sättet att få loss pengar är då en försäljning, men det är inte så realistiskt med tanke på att du behöver någon stans att bo. Möjligen hyresrätt.
Kan man inte säga att man ska renovera kök och badrum och sedan inte göra det?
Det är stor skillnad om man tänker sig höja belåningsgraden från 80% till 85% eller från 40% till 50%.
I det första fallet så förändras risken för banken ganska mycket och de vill för säkerhets skull att pengarna plöjs ned i huset.
I det andra fallet är risken för banken i stort oförändrad och de har mindre åsikter vad pengarna används till så länge de tror att man klarar av att betala räntan.
Själv höjde jag för några år sedan bolånen från ganska långt under 50% till 50% och “plockade ut” miljonbelopp, ända frågan var vilket konto pengarna skulle till…