435. Valutarisk i indexfonder är till stor del en illusion! | Avsnittet

Varför skulle denna följa priset USD/SEK?

Den följer realvärdet på SEK inverst.

Precis som Nvidia som handlas i USD följer realvärdet på USD inverst.

Både ETFn på svenska marknaden för SEK och Nvidia-aktien prisätts i realt värde. Som räknas om till handelspriset i den valuta man handlar dem för.

Nvidas kurs i USD är helt oberoende SEKs reala värde.

Svenska ETFen i SEK är helt oberoende USDs reala värde.

Ska du jämföra Nvidas utveckling med SEK ETFen måste du mäta i samma valuta. Du kan t.o.m. välja guld. Det spelar ingen roll så länge du är konsekvent. Helt i enlighet med:

Om du läser artikeln står det:

Ovan gäller alla riskfyllda tillgångar som inte är kopplade till ett löfte om nominell avkastning som t.ex. sparkonto, obligationer och andra räntor.

Eftersom preferensaktier är en tillgång som har lovat nominell avkastning kommer den alltså i motsvarande mån också att vara utsatt för valutarisk i den valuta som avkastningen räknas.

2 gillningar

Härlig fråga!

Under 2025 har USD gått ner relativt SEK men även EUR. Om USD inte hade fallit i värde så kanske aktiekurserna på den amerikanska börsen inte hade gått upp lika mycket? Man kan också tänka sig att t ex den svenska börsen hade gått lite bättre än vad den gjort. Rapportperioden (i Sverige) var fullpepprad med rapporter där resultaten pga valutaeffekter var lägre än de annars skulle ha varit.

Vi kan inte veta säkert hur kurserna skulle ha utvecklats, så klart. Men om en investerare jämför aktier för två bolag, ett i Sverige och ett i USA och försöker komma fram till vilket som är den bästa investeringen, så kommer ju USA-bolaget att se mer fördelaktigt ut (mer fördelaktig prissättning av aktien) ju mer USD minskar i värde relativt SEK.

Därför är det rimligt att tänka sig att valutaförändringar och aktiekurser delvis motverkar varandra, i alla fall över längre tidsperioder. Effekten kommer att vara väldigt olika för olika typer av bolag. Det är rimligt att anta att denna effekt bör vara ganska tydlig för väldigt stora globala bolag vars inkomster härrör från hela världen.

1 gillning

Ah, slarv av mig. Gjorde CTRL+F “preferens” på artikeln och fick 0 träffar så antog jag :stuck_out_tongue: Tack!

Då är det bara glömma det jag skrev. Spread-charten kanske kan komma till användning dock för just den eller andra liknande.

Dessa nya instrument som Strategy har utfärdat är komplicerade så kanske någon ligger i gråzon, tänker på deras första “STRK” som är mest volatil där det enda löftet utöver utdelning som jag kunde läsa till är när MSTR når $1000 per aktie kommer 10st STRK omvandlas till 1st MSTR.

2 gillningar

Å andra sidan (det finns alltid en andra sida) kan en stark börstrend i ett visst land (vi tar USA som exempel) göra att man får ett nettoflöde in till USD, vilket skapar ett tryck uppåt på värdet av USD (många vill köpa USD och sälja andra valutor). Detta är ett exempel på positiv återkoppling, vilket över tid skapar instabiliteter.

Det finns många återkopplingsmekanismer (både negativa och positiva) i det olinjära och komplexa dynamiska system som kapitalmarknaden är. Något att sätta tänderna i för Rika Tillsammans kanske? :slight_smile:

Måste säga att jag gillar Nightowls tålamod! Engagerade mig I en av dessa trådar för något år sedan fast övertygad om att vilken valuta något var noterat i inte medförde risk, utan att det bara var ett arbiträrt val av måttstock. Tröttnade dock rätt snabbt och gav upp.

Riktigt kul att se ett så väl genomarbetat avsnitt och artikel Jan! Håll i och håll ut, kommer stöta på mycket motstånd när man förklarar något så icke intuitivt! Väcker återigen lusten att engagere mig I diskussionen.

Efter att ha läst igenom tråden slås jag av hur svårgreppat koncept utan fast referenspunkt är, där alla referenspunkter är rörliga och realvärde enbart är en abstrakt term som lätt leder till frågor kring vad värde är och om värde idag är detsamma som värde för 40 eller 400 år sen. Dock med effektiv marknad och transport förutsätta att 1 kg guld kommer vara värt lika mycket i Sverige som i Danmark. Som scifinörd är jag lockad av att vilja använda energi valuta men inser snabbt att 100 kwh idag är betydligt billigare än för 100 år sedan, och att geografi spelar stor roll utifrån transport och tillgänglighet av energi.

Guld har ju ofta använts som värdemarkör, inflationshedge eller referenspunkt men försvåras ju av att tillgång, efterfrågan och framställan varierat över tid vilket gör att även 1 kg gulds reella värde skiftat senaste 4, 40 och 400 åren.

Om vi ställer upp ett scenario med 2 företag. Ett svenskt företag (A) och ett danskt företag (B) båda har framställt en identisk maskin som ur luften kan framställa guld och drivs av inbyggd kall fusion helt utan utomstående input där varje maskin kan producera 1 ton guld/år och bägge företagen(med identiska omkostnader, bolagsstruktur etc) ägs till 90% av en större koncern som plockar ut, transporterar och säljer guldet samt att skatt/tull mellan Sverige/Danmark är likvärdig där enda skillnaden mellan företagen är att ena är i Danmark och noterat i Euro, andra Sverige och noterat i Sek. Det finns totalt 1 miljon aktier av vardera företag.

År 1 är 1 euro värd 10 sek, 1 kg guld är värt 1 miljon sek/ 100 k euro och företagen värderade till 20 ggr omsättningen(20 miljoner sek företag A och 2 miljoner euro företag B). Aktiekursen för företag A är 20 sek, företag B 2 euro och jag köper en aktie av vardera företag med min lön i sek(som vid köp av företag B växlas till euro).

År 2 framkommer att man I EU gjort fel i framställan av eurosedlar och man har råkat trycka dubbletter av alla framställda sedlar som sedan stulits och nu introducerats på marknaden varvid tillgången på Euro dublerats.

Nu ändras växelkursen så att 2 euro är värt 10 sek, 1 kg guld är värt 1 miljon sek men 200 k euro. Företag A är fortsatt värderat till 20 miljoner Sek men företag B är värderat till 4 miljoner Euro.

År 2 säljer jag bägge aktier och växlar pengarna till sek. aktie A köptes för 20 sek och såldes för 20 sek. Aktie B köptes för 2 euro och såldes för 4 euro. Men aktie B hade mellansteget 20 sek → 2 euro → 4 euro → 20 sek. Jag köpte aktier för 40 kr och fick 1 år senare 20 sek när jag sålde trots valutafluktation och olika noteringsvalutor.

Aktie A hade 0% utveckling mätt I SEK medans Aktie B hade 100% utveckling mätt I Euro, men deras värde var likvärdigt över mätperioden.

Man kan haka upp sig på att företagsstruktur, effektivitet, guldets värde, skatter, tullar eller annat skulke ha skiljt sig åt i ett realistiskt exempel. Men även om värdet på guld flukturerat så är ju bägge företag värda lika mycket då de producerar samma mängd guld som säljs lika effektivt.

Skulle man införa en exportskatt på guld i ena landet skulle värdet på det landets aktien minska, men det beror ju på den geografiska risken och har inget med valutarisk eller noteringsvalutor att göra.

När vi går till verkligheten så blir ju bilden tyvärr bara “clear as mud” för att skatter, handelsavtal, tillgång på arbete, effektiva transportkedjor och tusen andra faktorer grumlar bilden. Och faktorer såsom skattelättnader, tullar, krig, framtidstro etc påverkar ju värdet på enskilda aktier såväl som värdering av valutor och viss kovariation kommer ju finnas. Men att faktor x påverkar faktor y och faktor z I samma riktning men till olika grad innebär inte att man ska prata om y-risk när man mäter faktor z.

Köper resonemanget bakom konsumtionsrisk, köper även empirin bakom Zinos allvädersportfölj men tänker att det man ser/mäter primärt är geografisk, branchspecifik eller sekundärt intern valutarisk I företaget(Utifrån lån/tillgångar/löner knutna till viss valuta) snarare än att jag som investerare tar valutarisk när jag investerar i europeiska företag men ej om jag gör det i svenska. Och att den interna valutarisken I företag skiljer sig åt även mellan svenska jämfört med företag som säljer hemtjänst i Sverige och betalar lön i sek kontra ett företag som importerar guld från usa(köp I dollar), gör smycken I sverige(lön I sek) och säljer i frankrike(intäkter I Euro) och att fördelen med homebias I att köpa bägge företagen istället för apple snarare är knutet till att går de företagen bra går Sverige bra snarare än någon egentlig valutaeffekt.

Rädd för att detta blev en rörig wall of text skriven på mobil utan formatering där jag mest regurgiterar vad som redan är sagt, men efter att ha läst artikeln och hela tråden hoppas jag(som helt saknar ekonomisk/teknisk/matematisk bakgrund) att jag med min parafrasering kanske kan hjälpa någon förstå konceptet som jag tror ni försöker förmedla lite bättre.

Tar gärna emot feedback om jag missförstått något! Allt gott!

1 gillning

Sökte på home bias i denna tråd, hittade inget.

Ett av de viktigaste argumenten för home bias är valutarisk. Så är home bias typ dött nu?

Ett annat argument för home bias är att om man har lite home bias typ 30% så verkar viss forskning visa att man presterar bättre än en ren global index fond då inhemska index oftast har lägre avgifter, så det finns ju såklart andra argument för.

Ben Felix om Home bias https://youtu.be/jN8mIHve1Ds?si=nEAcerdkLEpL7ks_

https://rikatillsammans.se/forum/search?q=home%20bias%20topic%3A113256%20order%3Alatest

Sök i tråden med forumets funktion, så söker den i hela tråden, och inte bara sidan du ser just nu.

Klick 1:

Klick 2:

Klicka “i detta ämne” först, och skriv sedan home bias, så får du de inlägg som resultat som jag länkade ovan.

1 gillning

Tack mannen!

Någon måste vara en boomer😅

Det var ingen i tråden som direkt tog upp det dock.

1 gillning

Så vad har man kommit fram till här? Att man ska köpa sin globala aktieindexfond i SEK? Någon nackdel med det?

Detta är lite överkurs för mig. :sweat_smile:

1 gillning

Att det inte finns någon annan valutarisk mellan att köpa aktier för SEK på svenska börsen eller om man köper aktier på amerikansk börsen för USD.

Valutarisken är den samma.

Likaså är valutarisken exakt den samma för en tysk indexfond (med bara tyska aktier) som för en amerikansk (med bara amerikanska aktier) eller en global indexfond (med marknadsviktat globala aktier).

6 gillningar

Tack! Man känner sig bra korkad när det hela blir rena rama grekiskan. :joy:

Då fortsätter jag med att köpa DNB Global Indeks S som vanligt i SEK på Avanza.se. :+1:

3 gillningar

Jag köper argumenten för att noteringsvalutan inte introducerar någon risk, ju mer jag tänker på det desto mer logiskt är det. Men kan någon förklara för mig varför snitt-avanzianen har en mycket högre avkastning 2025 än t.ex. DNB Global Indeks S?

Jag är medveten om att de flesta på Avanza investerar i svenska börsen och att DNB Global är uttryckt i SEK i grafen.

Är det helt enkelt för att de svenska aktierna av en ren händelse gått bättre än de globala?

1 gillning

Avanzianerna är inte representativa för genomsnittsinvesteraren vad gäller risk. För några år sen hade genomsnittavanzianen rätt hög korrelation med Amerikansk tech som då var hypat.

Hävstång eller produkter med hävstång/derivat är ganska vanligt.

2 gillningar

Tack för en mycket intressant och lärorik diskussion, Jan.

Jag uppskattar verkligen ditt perspektiv kring att valuta på lång sikt till stor del blir brus i ett globalt sparande. Samtidigt upplever jag att en viktig nyans är skillnaden mellan lång och kort tidshorisont, något du själv ofta betonar när det gäller vikten av likviditet för kortsiktigt sparande.

På lång sikt kan valutarisk ofta jämnas ut och bli sekundär i förhållande till bolagens tillväxt. På kort sikt däremot kan valutaförändringar få stor praktisk betydelse, särskilt i kombination med aktiemarknadens svängningar. Då förstärks risken tydligt.

I det perspektivet blir globalfonder ett mycket bra verktyg för långsiktigt sparande, men mindre lämpliga för kapital som ska användas inom några år.

I så fall endast i termer av hur mycket varje enskilt bolag har i kassa. Alltså indirekt, faktisk valutarisk mot bolagens bankkonton och likviditet. Som man indirekt äger som aktieägare.

Men i termer av produkterna/tjänsterna bolagen säljer och producerar så anpassas ju priserna på dem efter hur valutorna går.

Om exempelvis kronan försvagas så innebär det högre priser i SEK mot kund och sannolikt högre volym av försäljning, allt annat lika. Och vice versa.

Det håller inte riktigt ens empiriskt. Även mätt i SEK så har exempelvis Stockholmsbörsen alltid haft större svängningar än en globalfond historiskt. Högre standardavvikelse.

Aktier som tillgångsslag är inte lämpliga för några få års horisont. Globala eller lokala.

1 gillning

Avanzianen mot svensk indexfond 2008-2025

Avanzianen mot en global indexfond 2008-2025

3 gillningar

Kommande 4 år ser ut att bli riktigt fina för den med global indexfond…jämfört med snitt-avanzian… om historien upprepar sig :face_with_monocle: jinxdeluxe

1 gillning