Sitter med en bra mängd USA aktier. vad tror ni om dollarkursen? kommer de droppa under 9 eller är botten nådd?
Dollarns värde påverkar inte hur många kronor du får för dina amerikanska aktier.
Det finns helt RT avsnitt på det.
Matten är enkel, går dollarns värde ner 10% medans aktierna står still i värde så ökar kursen i USD 11%. Om du då säljer så säljs aktien för 11% mer USD och det växlar till lika många SEK som innan dollarns värde gick ner.
Aktier är reala tillgångar som inte påverkas av vilken valuta de handlas i.
För att svara på frågan om växlingskursen (som är den fråga som ställs): Ingen vet. Men är historien en guide så skulle jag säga att nio kronor på intet sätt är någon sorts golv.
I dagens läge kan nog ingen säga var botten finns. Även om världen behöver mag 7 i framtiden. Vad händer om landet kursar pga statsskulden. Vad händer om usa blir diktatur och på riktigt fiende med eu osv. Så alla länder tar tillbaka sitt guld osv.
Låter långsökt. Men finns redan ryckten på att Trump vill ställa in valet i november. För att få tid och rigga valet osv. Så kan sjunka hur mycket som helst.
Har dock ingen betydelse. För lider usa så lider världen också på börsen. Anpassning till ny världsordning kommer ta lång tid om sådant händer.
Jag tror kursen kommer gå lite upp och ned pga galen administration men fortsatt ned en liten bit till. Om tre år med ny administration så får vi se,
Det gör det visst. Räcker med att sälja av lite två gånger en dag efter varandra när dollarn den andra dagen blivit starkare i förhållande till kronan. Du får då fler kronor den andra dagen. Och priserna påverkas även av annat och kan gå både upp och ner i framtiden, men med största säkerhet inte från en dag till en annan.
Bara för att det skrivs något på RT betyder inte att det är sant. Speciellt inte när folk hänvisar till sina egna texter. Dessutom mååånga fler experter som skriver om risken på andra ställen.
Nej. Kursen i dollar påverkas åt andra hållet så det blir lika mångs kronor.
I RT artikeln finns vetenskapliga referenser, exempel med matte och det finns även empiriska exempel. Samtliga säger samma sak.
Det finna ingem anledning att återigen upprepa samma saker när allt är sammanställt och granskningsbart.
Det blir inte falskt bara för att finns en oerhört genomarbetat sammanställning i form av en RT artikel.
alltså tänker på valutarisken. tappar ju procent på mina innehav om dollarn dippar. men nånstans blir det ju ett bra köpläge att fylla på.
Nej det gör du inte. Det är en ren myt.
Sjunker värdet på USD så ökar aktiepriserna i USD motsvarande direkt. Vilket gör att du får lika många kronor i alla fall. Här finns matten, vetenskaplig referenser och verkliga exemplen som visar att det inte finns nån valutarisk i handelsvalutan för aktier.
Tack bra poäng och Intressant! Skulle inte kalla det en illusion. Om du köper en aktie idag för 100 dollar (när dollarn kostar 10 kr) och säljer den imorgon för 100 dollar (när dollarn kostar 9 kr), så har du förlorat 100 kronor i plånboken. Men visst på lång sikt inte lika “farligt” men på kortare sikt ett faktum.
Nej nej nej nej!!! Detta är INTE vad som händer i verkligheten!
I ditt exempel ovan går aktien ner i värde samtidigt som det oberoende värdet på dollarn går ner!
I verkligheten om bolaget inte förändras och dollarn går ner 10%, då går aktien upp mätt i dollar och står still i SEK. Alltså bolaget har samma värde. Värdet på dollarn går ner 10%. Då kommer säljarna kräva 11% mer dollar per aktie (dollarn är värd mindre och bolaget har samma värde). Alltså går (när bolaget är oförändrat) aktiekursen i dollar upp 11%!
När du då säljer får du 11% fler dollar som växlar till 0.9*1.11 = 1 gånger så många kronor. Så du har inte förlorat 100kr om bolaget hade varit oförändrat och dollarn föll 10%.
Alltså om dollarn går ner 10% så är aktiekursen 11.11 USD och inte kvar på 10 USD.
Detta gås igenom i detalj i artikeln jag länkade ovan.
Jag har sett detta diskuteras i många trådar här på RT och tycker det är svårt att hänga med i procentsatser, aktiekurser och valutaförändringar. Så jag frågade helt enkelt chatgpt som förvisso inte är en magisk garanterat korrekt faktakoll men ai verkar tämligen övertygad att dollarns värde visst påverkar hur många kronor man får för sina amerikanska aktier.
Prova själv att klistra in dina antaganden hos valfri ai och se vad den har att säga, vad jag än gav den så var slutsatsen hela tiden densamma - att det påverkar.
Som man frågar (en AI) får man svar. Det går utan större problem att få samtliga AI där ute att hålla med om att handelsvalutan inte påverkar avkastningen.
Citat från chatGPT
”Då kan vi isolera frågan strikt:
Antagande
Håll allt annat konstant:
Samma underliggande tillgång
Samma kassaflöden
Samma ekonomiska (fundamentala) valutaexponering
Endast noterings-/handelsvalutan varierar
Resultat (strikt)
Nej — handelsvalutan i sig introducerar ingen ytterligare risk i avkastningen.”
Min slutsats. Lita inte på Ai. Försök istället att läsa och förstå artikeln ovan och gör matten själv.
Den typen av resonemang i flera steg har nuvarande AI väldigt svårt för. Den klarar i praktiken det inte.
Man får hjälpa den rätt mycket på vägen för att få ut något som blir rätt:
Läs artikeln. Den är extremt genomarbetad.
AI ger svar som man frågar. Finns flertalet exempel på forumet där folk fått samma LLM att komma fram till olika slutsats beroende på hur man frågar.
Min fråga var exakta citat från denna tråden, så jag manipulerade ingenting eller förvrängde.
Det var ingen som sa. Det är just att du inte gett den hela bakgrunden och ställt frågan på rätt sätt aktivt.
Läs artikeln jag länkade ovan. Där är allt granskningbart, det finns vetenskapliga referenser och matten gås igenom steg för steg.
Jag är halvvägs igenom den och måste säga att det jobbet Jan och alla som bidragit till exemplen är fantastiskt informativt.
Är inte alls insatt i detta blev bara lite intresserad då jag sett det diskuterats lite här och där, därav min snabba genväg att dra det via gpt, men där får man för att man är lat ![]()
Men jag som har pengar i USD-noterade Treasury Bonds då?
Det står i artikeln. Räntepapper har valutarisk i sin denomineringsvaluta. Vilket nästan alltid är samma som handelsvalutan.