437. Fyra-hinkar-modellen klädd i en snittsvensks siffror | Del 2 av 2

Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen men är det inte självklart att ISK-skatten är en utgift som alla andra och därmed ska rymmas i de 4%en?

4 gillningar

Ja, jag räknar det som en utgift. Förut kanske man kunde vifta bort den men nuförtiden är den högst påtaglig. Tror det är bättre att synliggöra det som en utgift för det är ju trots allt pengar man ska punga ut med varje år

1 gillning

Alltså att den ska inkluderas i personens “betala det du behöver” i resultaträkningen?

Hmm… intressant. Har nog inte tänkt på det. Upplever nog att de flesta inte ser det så, ungefär som att vi inte räknar med skatten på lönen i månadens utgifter och räknar inkomster brutto.

2 gillningar

Om vi hade fått lönen brutto och behövt betala skatt på lönen årligen så hade det nog varit jämförbart. I ett sådant läge hade jag även sett det som en utgift i resultaträkningen.

Nu är det inte så med lön. Vi vanliga dödliga får inte ens tillgång till bruttolönen en millisekund. Den dras direkt. Det gör inte skatten på ISK.

1 gillning

Väl i FIRE blir det ju ju lite tvärtom. Det kommer inte in några pengar. Det du har är kapital och förhoppningsvis tillväxt på detsamma.

För att ekvationen ska gå ihop så måste ALLA utgifter få plats i den uträkning du gör. Klart lättast att räkna så.

Sedan kan man ju räkna med lite olika många år som ska täckas beroende på när man går in i FIRE. 25 enligt modell. Fler om man är försiktig av sig. Färre om man går in i någon sorts pension innan 25 år osv.

3 gillningar

Jag sa ju det. Folk är dumma. :zany_face:

Det var länge sedan jag höll med @gabriel så här mycket. :joy:

1 gillning

Så vad vi säger är:

Utgå från 25 årsutgifter men ta höjd för 25 årgsutgifter * 1% i skatt på utgiftssidan?

Snart kommer väl någon föreslå att modellen är värdelös om inte public-service-avgiften redovisas i uträkningen också.

6 gillningar

Ja och nej. Det där är säkert ingenjörsuppställningen. Jag ser det snarare som en post på budgetbladet likt mat eller VA-avgiften.

1 gillning

lösning: Den baseras på inkomst, så den krymper ju betänkligt vid FIRE. :+1:

2 gillningar

Jo, jag fattar det och håller med utifrån ett helhetsperspektiv.

Men jag säger också att 99 av 100 personer inte har med den i varken budget eller ens åtanke när man tänker på utgifter.

3 gillningar

Så kan det absolut vara och då har du rätt. Men i mitt huvud blev det därför fel vid poddlyssningen eftersom det ändå nämndes ganska mycket FIRE och i det läget är det nog det vanligaste att man tänker det som en utgift.

Bara matematiken är rätt på respektive håll så funkar ju båda sätten. Men det var inte så tydligt för mig under promenaden i novembersolen tidigare idag.

1 gillning

Det märks även på detta forum när det är dags att deklarera, förvåningen är stor när det blir kvarskatt.

3 gillningar

Det hänger väl ihop med det Gabriel skrev innan också. Under några år var skatten löjligt låg med hög tillväxt på börsen och nu är det lite mer tvärtom.

1 gillning

Är det nu jag ska outa att jag aldrig har lärt mig riktigt hur en deklaration går till, utan bara lärt mig att klicka på Nästa tills det står något om granska och lämna in.

Livet har en del ointressanta komponenter… deklarationen är en sån för mig.

En gång undrade jag om det kanske fanns något jag kunde göra i min deklaration för att ”spara pengar”. Den känslan gick över.

4 gillningar

Än värre är att många barn hamnar hos kronofogden på grund av obetald skatt på ISK där det inte alltid dras från kontot…

2 gillningar

Jag räknar min kvarskatt som en utgift. Har lagt undan till den varje månad i flera år, även innan RT. Gör inte alla det? :thinking:

Jag tror att det är likheten du har med FIRE-folket @melwa Är marginalerna viktigare och tajtare, då är det nog naturligare att se det som en utgift. Har man inkomst, inte minst som egenföretagare, är det säkert supernaturligt att ha det som en post på kalkylarket. De som är mittemellan blir istället förvånade… :thinking:

4 gillningar

Det är nog så, jag har ju haft det tajt länge. :rofl:

Men som bonus har jag vissa bonus skills. :blush:

1 gillning

Samma.

Men jag har kommit på att mitt FIRE-kalkylark inte är rustat för om portföljen växer mycket, och skatten likaså. Vid det lyxproblemet ökar posten skatt, och således sänks allt annat. Trots starkare ekonomisk sits. Något att dona med en regnig dag.

1 gillning