Det var Inkomstbasbelopp och inte prisbasbelopp alltså, ok.
Stämmer det verkligen som du skriver om. Man kan ju ha en låg ägarandel i ett bolag med hög vinst och på samma sätt en hög ägarandel i ett bolag med låg vinst.
exempel:
Antag att du är partner i en konsultfirma och äger 6% och det är ditt enda bolag, då får du alltså bara använda 0.06x4IBB = ca 20 000 kr med låg beskattning? trots att bolagets vinst är 20 msek och utdelas till 100%, dvs din utdelning är på 1,2 msek.
(Jag bortser från att det sannolikt hade blivit ökat utdelningsutrymme från personens lön i det här exemplet)
Tanken är ju att förenkla för de flesta företagen. Majoriteten av företag ägs av en person(min gissning). Dessa behöver nu inte räkna på sina löneuttag varje år utan kommer att typ få motsvarande utdelningsutrymmet som om de tagit lön till brytpunkt. Reglerna har inte utgått från de som äger en låg andel i ett konsultbolag.
De som äger 6% i en konsultfirma får väga vad de kan få ut i löneunderlag mot att bilda ett holdingbolag som de kan få schablonen ifrån istället. Och kan då få ut sina 4IBB därigenom.
En av anledningarna till att många holdingbolag nog redan bildats eller kommer bildas innan årsskiftet.
Angående ge bort AB till närstående - hur gör man rent praktiskt förutom att informera Bolagsverket och Skattemyndigheten, skriver man något som parterna signar?
(I mitt fall låter detta som en fördelaktig förändring. Jag har ett vilande AB i träda med viss kapitalavkastning samt ett mycket litet AB med konsultverksamhet. Jag äger båda 100%. För att inte bli av med 50% av grundbeloppet i det vilande bolaget överväger jag att skriva över konsultverksamheten till maka nu innan årsskiftet.)
Kan man verkligen skapa ett obegränsat antal överliggande holdingbolag där var och en kan ta ut det schablonmässiga grundbeloppet om året? Då blir det i praktiken antal pålitliga barn/närstående/vänner som bestämmer hur mycket lågbeskattat utrymme du har eftersom det inte finns någon gåvoskatt.
Det är väl detta som är nackdelen med dem nya reglerna? Du får max 1 grundbelopp oavsett antal företag? Men om du direktäger mer än 1 bolag så fördelas grundbeloppet? Därför är det med dem nya reglerna bättre att bara direktäga ett bolag till 100% och sen låta detta äga andelar i andra företag?
Obs, ovan gäller bara om man nyttjar grundbeloppet. Lönebaserat kan vara annorlunda (har själv inte räknat på det då det inte är aktuellt.)
Jag menade att jag man teoretiskt kan låta 10 st närstående skapa varsitt holdingbolag som blir delägare till bolaget med utdelningsutrymme. Varje närstående äger sitt bolag till 100% och varje person har ett eget grundbelopp, så tillsammans kan de ta ut 3.2 miljoner om året till 20% skatt. De närstående kan sedan skattefritt ge tillbaka vinsten till huvudmannen.
Om jag har ett bolag som genererar över tre miljoner i vinst årligen vet jag inte riktigt om jag vill ge bort 90% av bolaget till olika närstående och hoppas på att de ger mig utdelningen varje år ihop om att de ger mig årets utdelning varje år.
Ett sådant bolag här säkerligen också en del anställda som då ger löneunderlag och du får ökat utdelningsutrymme ändå
Tack för en otroligt bra genomgång! Har läst i forumet då och då i flera år och slås av kunskapen som finns!
Visst är det så att reglerna är bestämda nu och att det blir enligt förslaget som diskuterades här?
En sak jag inte lyckats hitta information om är hur löneunderlag i dotterbolag hanteras.
Jag äger AB A till 100%. AB A äger 50% av AB B (som kommer räknas som dotterbolag). Får jag då (i AB A) tillgodoräkna mig 100% av löneunderlaget i AB B, eller är det 50% (hänfört till ägarandelen, inte att man får 50% av summan)? I de gamla reglerna tolkar jag det som att man “får” 100%, men då kan det bara finnas ett moderbolag. Är det därför en förändring kring detta i de nya reglerna?
Misstänker att Holdingbolag är grejen för mig och har tänkt på det tidigare av juridiska skäl, men nu kanske dessa nya skit-regler ger sparken i baken…
Äger 2 bolag till 100% och har kört huvudregel + förenkling men nu är det slut med det.
Verksamhet 1 omsätter ca 10 mkr, med ca 1,5 mkr i löner inkl min lön. (till brytgräns). Har också en dotter med obetydlig omsättning (skulle kunna likvideras)
Verksamhet 2 omsätter ca 1 mkr med ca 160.000 i löner.
Misstänker att det rimligaste är ett Holdingbolag för dessa 2 bolag.
Några frågor:
Får lönerna från båda företagen räknas med i löneunderlaget?
Blir det problem med verksamhet 1 som redan har ett dotterbolag? Eller kan man ha dotterbolag i flera led Har fattat att det är lite knöligt att göra sig av med en dotter?
Jag kan fakturera verksamhet 1 från verksamhet 2 och på så vis utjämna vinsterna för att balansera uttaget av lågbeskattad utdelning. Problem med det?
Är det bråttom isåfall att få detta på plats innan årsskiftet?
Har en del sparat utrymme i båda bolagen - bäst att ta ut allt/en del av det innan man skaffar holding?
Har inte betalat mer än 25.000/50.000 för aktierna (det obligatoriska)
Hej! Här kommer lite svar på dina frågor. Hoppas du fått lite mer klarhet. Skulle rekommendera att ta hjälp av en redovisningskonsult att få ordning på alla underlag om du inte har full koll själv.
Ja båda företagens löner räknas som underlag
Går utmärkt att ha dotter företag med dotter företag etc. Finns det däremot inget i dotterbolaget så är det inte så svårt att likvidera. Alternativt så köper du det bolaget privat och använder som holdingbolag så slipper du skapa ett nytt. Endast ändra bolagsordningen.
Det går att fakturera mellan bolagen men det ska vara en verklig faktura för en faktisk tjänst/vara. Får du däremot in alla företag i en koncern är det fritt att flytta vinster mellan bolagen genom koncernbidrag. Alternativt utdelning upp till moderbolaget vilket är vanligt att man sparar upparbetade vinster i.
Du vill få det klart innan årsskiftet om du ska utnyttja reglerna på bästa sätt. Det enda du förlorar egentligen är att tillgodoräkna dig lönerna i verksamhet 2 som löneunderlag. Så ingen stor förlust.
Förslagsvis köper holdingbolaget verksamhetsbolagen för anskaffningsvärde + utdelningsutrymmet. Du upprättar revers på beloppet och betalar ut i takt som likviditet finns.
En intressant detalj (som inte alltid kommit fram) med bildandet av holdingbolag, som tar över aktieägandet från dig personligen (fysiker).
Holdingbolaget får bara tillgodoräkna sig löneutrymme så länge man ägt aktierna. Ett vanligt fall är att övergången från fysiskt ägande till juridiskt (Holdingbolag) sker i slutet av 2025.
Men, för att tillgodoräkna sig hela löneunderlag för kalenderåret 2025 måste holdingbolaget ha ägt aktierna från 1 januari 2025. Så tror jag de flesta INTE ha gjort.
Om man istället gör övergången i slutet av 2025 måste man vänta till bokslutet 2027 (för verksamhetsåret 2026) för att kunna börja dra nytta av löneutrymmet. (Undantag , om transaktionen skett via andelsbyte så ska man kunna överföra även löneutrymmet 2025, men det är en krångligare transaktion som kräver mer kunnande. Vår revisor var helt ovetande…) Varför det konstruerats så här kan man undra? (jag gissar att konstruktörerna bakom regelverket inte tänkte på …?)