Jag ha för avsikt att fortsätta ta ut lön långt efter riktåldern för att förhoppningsvis då dra nytta av den betydligt lägre arbetsgivaravgiften och skatten på lön. Det betyder ju i sin tur att jag vill ta ut min TJP så tidigt som möjligt (vid 55 med uttag till riktåldern), för att senare kunna ta så hög lön som möjligt upp till brytpunkten. Räknar jag rätt på att det är en bra idé, trots den högre skatten på pensionsuttaget de första 12 åren?
Jag är 47 idag så mycket kan såklart hinna ändras.
Det sker sannolikt inte i närtid, men många i forumet har 10+ år kvar och då är det inte orimligt att det har skett en höjning. Det jag främst ville få fram är: ha inte nuvarande lagstiftning som en given parameter i din pensionsplan, utan ha gärna en plan B och C.
Staten vill att vi jobbar längre och idag är det inte många som tar ut sin pension från 55 men ett sätt att nudga folk att jobba längre är att höja tidigast uttagsålder. Det har skett vid flera tillfällen när det gäller tjänstepensionen och jag tror att det bara är en tidsfråga innan det ändras.
Tycker att man tittar för mycket på grundavdrag och skatter som är givna sedan länge. Däremot glömmer man bort att man normalt sett behöver mer pengar i början av pensionen då man fortfarande är frisk och har ork. Med ökad ålder sjunker väl utgifterna. Jag börjar ta ut lite pension redan nu, snart 63 år. Kommer den månad jag fyller 64 år att ta ut inkomstpension och sedan tar jag ut premiepensionen under en månad så jag kan ha en förmånstagare på den.
Tack för ett viktigt och bra avsnitt, jag har lyssnat igenom det nu och insåg direkt något som jag egentligen aldrig har tänkt på överhuvudtaget.
Dvs. att värdera risk sett över hela pensionskapitalet, inklusive inkomstpensionen som ju inte har någon risk alls. Det var en bra och viktig ögonöppnare, tack för den
Som jag förstått det är det bara lönt om man kan ta av periodiseringsfond som måste återföras 6e året. Det begränsar väl tiden man kan göra det om man slutar jobba och inte mer inkomster kommer till ABt? Missar jag något?
Nja, man säljer bara så vinsten går ut som lön. Du får ju även ut redan skattade pengar iform av det du satte in från början. Dessa tar du som utdelning blir något över köper du nya fonder i depån och hoppas på ny vinst att ta som lön om ett par år.
Låt säga du investerade 2m, nu värt 3,2m.
Du säljer hälften (1,6m) och tar ut 600k som lön, 300k som utdelning och återinvesterar 700k.
Blir egentligen mindre då du bara toppar upp till brytgränsen. Du måste ju försöka få ut maximal allmänpension då den inte får i arv vilket däremot bolaget och dess kapital gör.
Precis. Jag är ”FIRE via bolag”, har ett holdingbolag med en större mängd kapital (från försäljning av onoterat bolag, så ingen bolagsskatt). Jag tar ut lön via ett helägt dotterbolag där jag har mindre verksamhet. Lönen finansieras via koncernbidrag från holdingbolaget.
För mig finns alltså ingen begränsning kopplad till periodiseringafonder.
Jag har valt att inte lägga bolaget i träda utan kommer fortsätta ta lön, vad jag hoppas livet ut, men från en viss ålder blir alltså pensionen ett betydande komplement och därav min fråga.
Såg Amerikanska Youtube avsnitt om trender avseende pensionärers faktiska spenderande.
Vanligt mönster…
Önskan i varje fall om 20-30% högre utgifter första åren för ett pensionerat par var vanligt pga att man har tid för sådant man inte hade innan . Resa och hälsa på släkt och vänner, olika resmål man har i sin bucketlist. Fritidprylar mm. Mer tid att fixa med hemmet.
Därefter stabilare utgiftsmönster kanske fram till kanske 75 när många par börjar tappa “fart”. Av hälsoskäl eller redan avbetat bucketlist?
Efter 75 är avtagande spenderande med minst 2 procent realt varje år vanligt.
Alla varianter förekommer förstås. Personligen har vi vänner som efter 80 har full fart på sig på alla sätt och fortfarande och reser hejvilt på det mesta deras olika pensionärsföreningar hittar på om ekonomin tillåter. Vingårdar i Sverige, flera utlandsresor per år. En änkling vi känner köpte ny bil och hemmabioanläggning för 50.000 efter 85.
Ja då borde det ju löna sig. 8-10%enheter högre skatt på uttag före riktålder men därefter både den lägre skatten och sänkt arbetsgivaravgift 30% till 10% ish.
Det som kan omkullkasta planen är väl
Om de närmaste åren införs högre uttagsålder för TJP. Känns lite osannolikt inom 10 år
Om riktåldern höjs mer än tänkt (du får väl räkna med 68 år) så du måste stretcha TJP uttaget något. Bör ju ändå funka
Hur länge du kommer att kunna ta ut lön ur bolaget baserat på avkastning. Men spontant känns det som att din break even (allt annat lika) är redan vid 6 år ish pga högre sänkning av arbetsgivaravgiften än den högre skatten
Känns som en bra plan i mina ögon (när jag äntligen fattat hur det hängde ihop )
Har man STORT kapital som genererar årliga/stor kapitalvinst öppnas helt klart andra intressanta möjligheter än om de årliga intäkterna främst kommer från löpande verksamhet alt parkerat i P-fonder.
Dina förutsättningar är nog dock att se som en lite mer ovanlig så avsnittet/Monicas fokus ligger nog på hur det ser ut för den lite mer breda massan som driver eget. Där missar många redan de fördelar som P-fonder ger vid närhet till pension.
Annat som hon brukar lyfta fram är att vårt progressiva skattesystem ofta till stor del neutraliserar nackdelen med högre skattesats vid förtida uttag så länge man ligger under brytpunkten vid uttag och inte söker mycket/lika pengar mot livets sista slutskede om man blir gammal. Dvs att laborera/välja så själva inkomsten är samma är ofta mer intressant för många än att skjuta på uttag pga att skattesatsen sänks efter en viss ålder. Dvs man måste räkna på totala skatteutfallet över HELA uttagserioden utifrån sina egna förutsättningar.
Tidigare erbjöd Monica privatrådgivning men jag tror att numera ligger fokus på kurser/utbildning för att kunna hjälpa fler att reda ut/optimera sina pensionsförutsättningar.
Tror dock även en sådan kurs skulle kunna hjälpa dig positionera ”dina pusselbitar” OM du redan är lite insatt i hur olika inkomster beskattas och regelverk omkring det. (Vilket jag tolkar att du är utifrån det du skriver om ditt Holdingupplägg) Då kan man hyfsat enkelt räkna själv på olika scenarion då man ändå oavsett måste lägga in sina egna unika förutsättningar/antaganden/önskemål över tiden framåt i beräkningarna.
Jo men jag förenklar genom att tänka att jag är för senil för att hantera mina egna pengar efter ca 86…sedan hur länge jag kanske lever efter det, ja då får kommunen ta hand om mig