Högre tillväxt som självändamål är inte ett opolitiskt, neutralt mål. Det är en ideologisk övertygelse och vilja.
Även om jag förstår vad du menar så dissar du indirekt FIRE-rörelsen och många människors mål på det här forumet när du skriver det sistnämnda. Idén om Samhällskontraktet™.
Men det är klart att “alla” i någon mån håller med om att:
Det är precis som ökad tillväxt utan några som helst kostnader att sparka in en öppen dörr, liksom.
Där jag tycker att man kan nyansera diskussionen om arbetstid är att många kunskapsjobb inte har samma produktivitet timme för timme. Och 40-timmarsveckor är ingen magisk siffra från Gud kommen.
Det är inte bara en fråga om att som invidid och löntagare ta kostnaden för att gå ner i arbetstid om man vill det. För hela samhället är på olika strukturella sätt organiserat runt de normer som vi har.
Man kan i vissa fall komma överens om att arbeta 25%, 50%, 75% med proportionellt lägre lön hos en arbetsgivare. Men inte alltid, och det är alltid knepigt att inte vara i synk med kollegor och samhället i stort.
Arbetsnarkomanerna i USA märker det inte minst när de arbetar internationellt med européer och möts av “Out of office” såhär års
Arbetstidsnormer handlar om kultur, strukturer och värderingar. Inte bara individuella val och prioriteringar. Det är det jag tycker är intressant i frågan om arbetstidsförkortning.