Exakt. Man får alltså INTE råna folk, bara för att man har “gott uppsåt”!!
För alla som inte redan visste det ![]()
Exakt. Man får alltså INTE råna folk, bara för att man har “gott uppsåt”!!
För alla som inte redan visste det ![]()
Om staten överhuvudtaget skall vara inblandade skall de inte ha andra intressen än att säkra och maximera våra pensioner.
Absolut, när det gäller pensionspengar. Det är som sagt skillnad på staten och staten. Staten måste också göra rätt förutsättningar för företag, men det är en annan kassa.
Ja, absolut. Pensionspengar är inte till för att bygga infrastruktur. Jag skulle varit tydligare med vilken del av staten jag menade.
Med tanke på att AP-fonderna förvaltar 2 130 miljarder kronor (slutet av 2024) så är en sån investering inom ramen för en godtagbar miss i kalkylen. Utan investeringar ingen avkastning. Jag tänker att den omvända utgången hade gjort mindre avtryck bland tyckare. Det känns mer att förlora än att vinna samma belopp.
Däremot kan infrastrukturinvesteringar vara högst lämpliga placeringar för pensionspengar: stabil avkastning med kapital bundet under lång tid.
Men ”investeringar” som i själva verket är förklädda subventioner tycker jag verkar ohederligt – vill staten subventionera något bör de pengarna tas öppet från statsbudgeten så att det är tydligt vad man betalar och för vad.
Oj, någon som också har samma idé. Någonstans så bör ju pensionen spegla livsinkomsten. Dvs att varje individ får spara ihop till sin egen pension. Alltså att de pengar som dras från arbetsgivaren ska hamna på respektive individs pensionskonto. Som går att testamentera bort. Drygt att någon jobbar stenhårt och dör strax innan pensionsåldern. Varför ska de pengarna inte tillfalla arvtagarna? Pension är ju uppskjuten lön.
Jo, men oavsett vad anledningen är kan man inte som tjänsteman och högt uppsatt chef på en myndighet bryta mot lagar och regler för att man tycker att man vet bättre.
De skulle som sagt kunna förskingra pengar för att ge det till välgörenhet också, det gör det inte rätt eller lagligt.
Det spelar egentligen ingen roll om de har tänkt bränna pengarna eller stoppa dem i egen ficka. De kanske drivits av ideologiska motiv för att de gillar grön omställning, fortfarande lika fel.
Det finns rimligen en anledning till att de inte får handla med onoterade innehav, t.ex. att risken är stor för att det går åt helvete och att myndigheten inte har resurser att göra korrekt värdering och riskbedömning, precis som i detta fall.
Det är väl också därför det utreds. De flesta ser att det är mycket frågetecken kring affärerna.
Men jag vet inte om de är kriminella eller inte, så insatt är jag inte.
Det handlar mindre om faktisk ekonomi och (mycket) mer om ett åsiktsbatteri där så kallade gröna investeringar definitivt är det röda skynket. Med det i åtanke så jo, jag tror faktiskt det fortfarande hade uppstått visst rabalder även om just denna investering hade slagit väl ut. Kalla det intellektuell hederlighet antar jag.
Grejen är den att när investeringarna gjordes var nog “alla” svenskar gladeligen med på tåget.
Vi få skeptiker var enkelt att avfärda med olika etiketter.
Är det utfallet eller processen som skaver?
Hindsight is 20/20… hade det gått bra hade ingen klagat. De 5,8Mdr är en del av över 2000Mdr de investerar. Så länge det gått rätt till är en förlust i get att gnälla över. Lite typiskt att komma i efterhand och kräva att en massa huvud ska rulla.
Mest förvånad över att ts länkar till en sådan icke trovärdig persons sida som Henrik Jönsson.
Kärnkraftskonsulten Blomgren? Ja, han är ju säkert objektiv.
Det mest underliga är att man kan göra något som är förbjudet men samtidigt inte bli åtalad och fälld för det man gjort.
Det minsta vore om de som ligger bakom blir återbetalningsskyldiga för sin brott.
Sen får de leva på existensminimum resten av sina liv.
Då tänker dig sig för lite mer nästa gång något liknande händer.
Som det är nu så gäller det att välja rätt kriminella bana. Det kan löna sig bra.
Staten borde inte vara inblandad i våra pensioner.
Vi borde sköta det helt sjäva.
Det har inte gått rätt till. Det var uttryckligen inte tillåtet för AP-fonderna att investera i onoterade innehav på egen hand men de gjorde det ändå.
Även om det skulle ha gått bra borde de ansvariga på AP-fonderna få fängelse.
De har inte själva investerat i Northvolt…. Allt enligt reglerna