Hur mycket pengar har varje minister sparat på privat fond-/aktiekonto?
Enligt videon har 20 av 22 under två miljoner på börsen.
Det totala kapitalet som ministrarna besitter är 40 miljoner, varav mer än hälften ligger hos en enskild
minister: 24 miljoner.
Topplistan:
24 000 000
5 500 000
1 500 000
Som sagts så många gånger förut har vi i det här forumet en mycket förvriden bild av vad som är normalt, men detta är ändå förvånande att i princip ingen har lagt undan något större kapital. Eller?
Magdalena Andersson själv, föredetta finansminister, har inte ett öre sparat. Vad säger det?
Att Magdalena Andersson inte skulle ha en krona sparad tror jag inte en sekund på. Hon och många andra av de seniora ministrarna har sett till att pengarna inte syns eller behöver redovisas genom kreativa konstruktioner.
Det ser inte bra ut att hålla på med aktier och fonder internt mot rörelsen. Enligt Socialdemokratin är det endast den som vinner på spel (A-lotteriet) som ska kunna bli rik. Annars är du skattesmitare eller har plundrat välfärden på något sätt. Se hur det gick i valet 2006 för Ordförande Persson när han skaffade herrgård. Men allt är bara ett stort hyckleri.
Jag tycker det är helt ok att ministrar har breda fonder. Däremot tycker jag att enskilda aktier vars kurs kraftigt kan påverkas av politiska beslut är olämpligt.
I toppen av investeringslistan finns utrikeshandelsminister Anna Hallberg med ett innehav på drygt 24 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning sedan förra året då hon hade 5,6 miljoner kronor, enligt Dagens industri.
Detta hade varit intressant att höra mer om. Rejäl ökning är ju knappast någon överdrift…
Ger det inte felaktiga signaler att ministrar (oavsett vilken sida) inte har något sparat kapital. Dessa personer är välavlönade(142000 kr/mån + i vissa fall 4400+8600 kr per månad) och förhoppningsvis intelligenta människor som inte lyckas spara ihop något under ett antal år på olika poster. Dessutom så jobbar de säkert hårt och betydligt mer än 40 timmar i veckan och kanske har svårt att hinna med ett liv där de gör av med sin lön helt och hållet. Så exv när en ekonomi utbildad f.d. finansminister inte kan “spara” till sig själv så kan man ju undra hur hon då skall kunna hantera andras ekonomi mm (Hon verka trots allt göra det bättre för oss än för sig själv) eller som det antyds om, gömmer pengar i andra lådor för att undvika just skatter mm.
(Obs detta är inte ett politiskt inlägg och jag har ställt mig denna frågan under tidigare regeringar också)
Jag tror absolut det handlar om att gömma undan för att slippa granskning och frågor.
Det är bra att medier granskar våra makthavare men tyvärr görs det ofta på ett sätt som minskar människors vilja att bli politiker. Jag tror att det finns väldigt många som skulle kunna göra ett riktigt bra jobb i politiken men som av rädsla för gamla skelett i garderoben låter bli. Jag är en samvetsgrann person men jag är helt övertygad om att det skulle gå att hitta en massa skit om mig ändå så jag skulle inte våga bli politiker.
På vanliga räntekonton?
I skatteparadis?
Andra typer av köp/investeringar?
Har de inte fonder måste de ju rimligtvis ha något av ovanstående.
Men har de flera miljoner och deras jobb tvingar dem att sitta utanför börsen är det ju en riktig minusaffär att vara politiker.
Det behöver inte alls handla om att några pengar ”göms”. Det enda som redovisas i artikeln är innehav av fonder eller aktier.
Exempelvis kan man istället lägga pengar på amortering av ett bra boende. Statsministern gjorde redan under sin tid som finansminister klart att hon inte ansåg aktieägande var förenligt med hennes position. Förmodligen gäller detta fortfarande.
Enklaste sättet att gömma torde vara att sätta värdepappren på eventuell partners ISK
Journalisterna som rapporterar sådant här borde verkligen (om sådana här nyheter tvunget ska publiceras) bli bättre på att specificera vad som ingår och inte i dessa belopp, för det är ju inte helt enkelt att tyda. Kapitalförsäkringar verkar ingå enligt 6 § i denna förordning som jag antar är den som reglerar det hela, men vem vet.
Det är väl rimligt att hon bör avstå direktägande i enskilda aktier. Men att resolut vägra sparande i en svensk indexfond, som över tid i princip går bra om det går bra för Sverige, är ju bara fånigt.
Det verkliga skälet är förmodligen att Maggan är smart nog att inse att om hon istället amorterar ett par miljoner slipper hon tappa trovärdighet gentemot den socialdemokratiska kretsen av kärnväljare som på riktigt anser att de enda acceptabla sätten att bli rik på är
trisslott eller bingolotter
Eller
råka födas som Zlatan eller Foppa (det är helt ok att bli snuskigt rik på en sportslig talang, medan affärsmässiga genier inte alls förtjänar samma beundran. Det är sen gammalt.)
Den länkade artikeln har väldigt märklig rubrik. Ministrarna kan ju ha stora summor likvida medel, maxa avsättningar till tjänstepensionen, äga lågt belånade fastigheter eller låta aktier och fondinnehaven till stor del ägas av sina makar/makor.
Men hursomhelst så vore det intressant att se en lista på vilka aktier/fonder de angett att de äger. Tidigare har det åtminstone delvis framkommit i medierapporteringen, men verkar inte så denna gång. Men går väl troligen att begära ut från regeringskansliet om man orkar.
Mer intressant och rimligt vore att redovisa vad de äger och hur stor vinnst som följt politiska beslut. Den där återvunna rubriken är jag rejält less på. Och att ingen ifrågasätter och ber de förklara “Har du verkligen inget sparat och är samtidigt ansvarig för ett lands ekonomi?”
Jag vill veta allt om deras ekonomi, men en översikt som visar 1. Hur mycket de är värda och 2. Hur de har sin rikedom fördelad vore intressant.
Som sagt, allra helst skulle jag se vilka siffror de själva uppger, för att sedan ta reda på allt de äger. På så sätt kan man se vilka som sossar sig och spelar ned sin förmögenhet.
säg att banken identifierar en kund som PEP (person i politiskt utsatt ställning), omfattas man då inte av någon form av sekretess?
den uppgiften måste väl i sin tur skickas vidare till skatteverket menar jag.
Deras konton är kanske skyddade av någon lag eftersom de är i en utsatt position?
Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)
“Där finns också bestämmelser om sekretess till skydd för uppgifter om enskilda människors personliga eller ekonomiska förhållanden.”
Jag tycker det verkar helt otroligt att människor med sånna inkomster skulle sitta med tomma konton