Riktigt tragiskt när man använder sin politiska övertygelse över att styra pensionsspararna pengar. Det är tjänstefel.
Vad handlar videon om, vem äger kanalen och har du några rader att skriva om vad videon tar upp?
Ordförande nekar intervju
Ingen av de då ansvariga styrelseordförandena, vill idag ställa upp på någon bandad intervju för att bemöta kritiken.
– Den får stå för utredaren, i övrigt vill jag inte kommentera, säger Jan Roxendal, dåvarande ordförande för AP2.
Christina Lindenius, som var ordförande på AP3, har inte svarat alls.
Vad jag vet har inget fått gå än?
Det är regeringen (politiker) som utser styrelsen med input från arbetsmarknadens parter.
“Underbemannande”. Den var skoj. Nå, vi får väl se om det kommer utkrävas någon som helst form av ansvar eller om det blir som vanligt i Sverige - man kommer undan med vad som helst i det offentliga så länge det är skattepopulasens pengar man stjäl och bränner. I all synnerhet om man har en politiskt korrekt ursäkt.
Hej, videon dök upp i mitt youtube flöde och jag tänkte att den kanske kunde vara lite intressant men egentligen tillför den nog inget nytt. Jan Blomgren som är professor i tillämpad kärnfysik nämner att Per Bolund öppnade upp så att Pensionsfonderna kunde investera i onoterade bolag samt att Per Bolund tryckte på för mer grön inriktning på investeringarna…kanske är bäst att du kollar själv om du vill dock är det 15 minuter som ryker och jag vet som sagt inte om det tillför så mycket nytt som sagt. Jan Blomgren har väl varit väldigt kritisk mot nedläggningen av kärnkraft i Sverige så han är väl rätt kritisk till MP så den vinklingen finns.
Ah, låter som det som redan nämnts i nyhetsrapporteringarna förra året. Men tack för info.
Precis, de har aktivt rundat reglerna och skapat ett litet bolag för detta.
“Pensionsmiljarder har gått upp i rök efter investeringar i ett skuldtyngt och skandalomsusat brittiskt vattenreningsmonopol. Två AP-fonder har förlorat dubbelt så mycket som i kraschade Northvolt.
Intresset för att tala om investeringen i Thames Water, som inte ens nämns i årsredovisningarna, är minimalt.”
Det är ju imponerande att ens hitta ett skuldtyngt vattenbolag i England att investera i!
Inga regler att runda när de redan tillåter det…
Vilka är “de”?
Varför blir AP-fondernas VD:ar utfrågade och ifrågasatta i konstitutionsutskottet av riksdagsledamöter från både regering och opposition?
Per Bolund har troligtvis begått brottet ministerstyre när han mer eller mindre tvingat AP-fonderna att investera i Northvolt.
Att statsråden prickas av KU är det samma som att en domstol dömmer dom för brott. KU brukar däremot aldrig döma ut något straff, är brottet tillräckligt allvarligt ska de lämnas över till domstol för att straff ska utdelas.
AP-fonderna förhörs för att KU ska kunna utreda eventuella brott.
Jaså, är det så? Det tar en åklagare ställning till och om det föreligger skäl kommer det också gå till domstol.
Utfrågning är just vad det låter som… vad tror du det är? En domstol?
Det var inte tillåtet att investera i onoterade tillgångar direkt. Därför gjorde man det genom 4 to 1 Investments. Syftet är klart och sedan kan du försöka att föklara det hur du vill.
Om vi fick sköta våra liv själva skulle dessa problem inte finnas.
Det är ett förstadie inför eventuell rättegång. Sen kan man landa i att fel har begåtts utan att det känns lönt att driva något till rättegång.
T.ex. det som kallas ringa tjänstefel för statliga tjänstemän. Alltså att man konstaterar att något gjorts fel eller inte var tillåtet men inte är så pass grovt att det ska leda till rättegång.
KU dömer ingen men att samtliga politiska partier ifrågasätter vad AP-fonderna har gjort tyder ju på att de inte har följt reglerna.
Om det var så solklart att inga fel har begåtts skulle det inte hända.
Jag förstår inte hur du tänker.
Verkar inte bara vara Northvolt som våra pensionspengar har försvunnit i…Solör Bioenergi verkar vara ännu en ”mindre lyckad” investering.