Det kommer alltid att vara så. Tyvärr är det, med dagens pensionssystem, egentligen bara PPM och den fondbaserade delen av TJP som vi själva kan påverka och hoppas få något ordentligt från. Sedan har vi förstås även de privata investeringarna inom ISK-AF-KF osv.
Inkomstpensionen och den traditionella delen av tjänstepensionen är däremot inget man bör ha alltför höga förväntningar på.
AP-fonderna hade regler som skulle skydda pensionspengarna från direkta satsningar i onoterade högriskbolag.
Men Northvolt var grönt, hajpat och politiskt perfekt. Så man byggde ett eget mellanbolag utan verklig substans för att runda dessa regler. För Northvolt var ju för bra för att gå miste om.
Resultatet är nu att 5,8 miljarder av pensionssparanas pengar är borta.
Och ändå sitter folk och låtsas att detta bara var “vanlig investeringsrisk” och försvarar upplägget.
0,5 % här och 0,5 % där kan i slutändan bli ett betydande belopp som går förlorat. Varför inte följa AP7-strategin med 1.25 hävstång, som vi nästan alla verkar vara överens om är den bästa?
Det här förstår jag verkligen inte. Det spelar väl ingen roll hur stor procentandel av kapitalet det är?
0,5 % av AP-fondernas kapital är enorma summor.
Statligt förvaltade pensionspengar, notera: inte Venture Capital, slussades via ett specialupplägg in i ett onoterat högriskbolag, och 5,8 miljarder försvann.
Väldigt märkligt att fler inte är upprörda över detta.
Jag utgår från att jag själv, även om jag är klok och noggrann, inte mår bra av att kräva 100% rätt av mig själv. Hur kan jag då vara missnöjd när någon annan når 99.5%?
Procent spelar för mig sjäkvklart roll I en komplex värld.
Du får plocka fram en fond som lyckas med 99,5% plusaffärer på alla ingående investeringsslag. Den fonden vill jag också äga!
Btw, AP-fonderna investerar c:a 20-30% av totalen i onoterade företag. Sen tror jag precis som flera andra att det finns ett politiskt grönt finger som pekat i det här fallet…
Det är som att köra för fort och säga till polisen “Men det är inga problem, jag följer ju lagen 99 % av tiden som jag kör”.
Problemet i sig är inte att investeringen var misslyckad.
Problemet är att de gjordes på ett otillåtet sätt. AP-fonderna får inte investera direkt i onoterade bolag (troligtvis för att det kan vara väldigt riskfyllt). Så då satte man upp ett mellanbolag utan substans för att kringgå reglerna.
Sen resultatet i sig blir att flera miljarder i pensionspengar försvinner.
Och ja; AP-fonderna får investera i onoterade bolag. Men inte direkt-investeringar. Det är hårda regler och det måste göras väldigt kontrollerat via riskkapitalbolag. De får inte investera direkt i ett bolag som Northvolt, därav försökte man runda reglerna.
De finns ganska många saker som är fel här i världen, ganska svårt att lägga sin uppmärksamhet på allt. Nu verkar det ha handlat om 0.3 % av pensionskapitalet. Visst det är fel men jag anser att vi har väldigt många andra saker här i världen att vara oroad över än detta. Dessutom vad du eller jag tycker är ganska irrelevant. Vi kan inte ändra på något som redan är ett faktum.
AP-fondernas upplägg med det nybildade riskkapitalbolaget, 4 to 1, blev möjligt efter att lagen ändrades, vilket skedde med Per Bolund som ansvarig minister. Bland annat finns formuleringar om att fonderna i sina investeringar ska främjas hållbarutveckling, men utan att göra avkall på målet om hög avkastning.
Men lagen gav också också ökade möjligheter till affärer utanför börsen – som den i Northvolt.
Det farliga är att detta kan hända igen om vi får politiker som återigen börjar kräva att AP-fonderna skall investera i företag som passar deras politiska inriktning.
Finns nog många med rymligt samvete som gärna tömmer några miljarder från vara pensionstillgångar, Northvolt kanske bara var första testet.