5 år kvar till 55 och tidig pension, vad skall vi tänka på?

Hur mycket krävs för att det ska vara värt?
Totala tjänstepensionen för TS med partner är ca 8 mkr. Vilket känns som en väldigt hög siffra(?).

Det här är min väldigt grova uppskattning av vad man kan tjäna i trådstartarens situation. Jag har tittat en del på det tidigare då jag har ungefär samma situation pensionsmässigt men är + 60 år och började ta ut pension i år.
Utifrån att de får en pension under statlig inkomstskattenivå ger att de kommer att betala mindre än 30 % i skatt i Sverige (efter grundavdrag etc.)
Flyttar de ut kan de troligen i bästa fall nå SINK-skatt på 25 %. Det finns i så fall 5 % att tjäna. På 8 miljoner är det 400 000. Mer än så lär de inte tjäna på det.
Den stora delen med lägre skatt var ju Portugal (och i viss mån Grekland om jag har förstått det hela rätt) där privat tjänstepension och inkomst av kapital från försäljning av eget bolag mm kunde bli skattefri under fem års tid. Då blir kalkylen helt annorlunda. I det fallet hade de kunnat spara 2,4 MSEK i skatt. Men det kryphålet täpptes igen 2022 eller 2023.

2 gillningar

Trevligt att se att du har så mycket pengar i pensionskapital. Jag har 2 miljoner mer men jag är äldre. Min pension blir ca 65 000 - 70 000 livet ut.

Min man har lite mindre i pensionskapital och vi resonerar så här.

Sämre tider kan komma pga situationen i världen som kan leda till olika konsekvenser typ leveranskedjor, högre priser, hög inflation osv. Därför jobbar vi efter vi fyllt 65 för att gardera oss mot eventuella problem i framtiden.

Vi vill inte bli offer för det okända och ett sätt att gardera sig är att ha så hög pension som möjligt. Vi vill unna oss det ena och det andra.

Så allt beror på dina ambitioner i framtiden. Vill du resa mycket då behöver du pengar. Vill du leva ett bekvämt liv då behöver du pengar. Nöjer du dig med en modest tillvaro då kan ni gå i pension nu.

Det var mina five cents här.

1 gillning

Men dör du eller blir väldigt sjuk vid 67 har du inte mycket glädje av pensionen. Jag är +60 och har slutat flera år före 65. Jag får inte 65 000 i pension livet ut, men säg 50 000 i 20 år. Då väljer jag att sluta arbeta för att kunna ägna de sista 20 aktiva åren till det jag vill.

5 gillningar

Tack @besj

För en okunnig - när blir tjänstepensionen så stor att marginalskatten triggas?
Förstår att det beror på uttagstid, men om 6 mkr klarar sig inom gränsen för 30% beskattning bör det inte vara 5 eller 10 år du räknar på. Eller?

Min fundering kring att utnyttja sambeskattning, i t.ex. Frankrike, var under förutsättningen att vi då maximerar uttaget under 5 år, för att istället spara pengarna i en privat ISK.

Om jag tar ut det under 20 år så finns det ju ingen anledning till att krångla till det.

1 gillning

En kustnära bostad i Frankrike är dyr. Det finns gott om franska pensionärer i Spanien. Det finns en anledning till det.

Ca 50000 i månaden.

Är du utskriven ur Sverige (förutsättning för att bli begränsat skattskyldig i Sverige) så kan du inte ha ISK. Det är bara för den som är obegränsat skattskyldig i Sverige.