Ponera att du har utrymme att månadsspara 1000kr och har valt en fördelning enligt nedan.
Fond A 60%
Fond B 15%
Fond C 10
Fond D, E, F 5% vardera.
Är det ens lönt att sätta en femtiolapp i ett fondsparande som det blir när 5% ska investeras? Ränta på ränta osv i all ära men 50kr känns så pass lite att det knappt kan vara värt det?
Lek med tanken att man istället kan spara 2000kr/månaden då blir det 100kr vardera i de fonderna med 5%. Även detta känns futtigt?
Kanske missförstår jag, men det är väl det totala månadssparandet som är intressant (dvs 1000 eller 2000 kr)? Hur du fördelar dessa pengar i olika fonder är väl mer en fråga om diversifiering, right?
Sedan kanske det blir lite bökigare att ombalansera ju fler fonder du väljer att ha. Men det är en helt annan fråga.
Håller med. Jag går ogärna under 10% allokering som minimum av en basportfölj. Speciellt när det är lite pengar det handlar om i månadsspar eller småslattar av TJP som bara står.
Risken som jag upplevt det är att man riskerar börja pilla för mycket om man har onödigt många innehav. Ökar frekvensen av frågor som dyker upp i ens huvud ju fler innehav. Varför har den gått så dåligt? Varför har den gått så bra? Oj, där kom en ny fond i den nischen som kanske är bättre? Ska jag byta X mot Y eller Y mot Z eller slå ihop alla till X, Y eller Z eller allt global?
Egentligen har jag ingen direkt sparhorisont dvs den är lång. Eventuell kontantinsats finns på annat konto, lika så buffert osv.
Jo jag är med på hur ni tänker men säg fonden med 60% fördelning ökar ju i värde bra mycket snabbare än den med 5%, fullt logiskt. Min fundering var snarare att det kanske är helt onödigt att egentligen ha fonder med 5% exponering då beloppet i det stora hela samt påfyllningen är knappt märkbar i det stora hela. Eller tänker jag fel?
Det är just fördelningen som är intressant. Beloppet är i detta sammanhang egentligen oväsentligt. Tror man att exempelvis 5% av ett visst tillgångsslag är rätt väg framåt så är det ju också det man ska använda sig av, oavsett om det rör sig om exempelvis 50, 500 eller 5000:-/mån.
Så enkelt tycker jag faktiskt man bör se på det i grund och botten.
Samtidigt är det många aspekter som ska falla på plats för ett långsiktigt hållbart sparande. Att dutta med i sammanhanget mindre belopp hit och dit tycks definitivt öka risken för beteendemässiga misstag, och det är naturligtvis en enorm skillnad på vad 5% krypto kan gör för portföljen jämfört med 5% kortsiktig ränta.
Personligen tycker jag likt ovan 10% är en bra lägstanivå, oavsett tillgångsslag. I kombination med max en handfull olika fonder minskar det risken för onödigt pillande då portföljen är enkel att både följa och hålla efter utan direkt FOMO.
Jo jag håller med dig. Det blir nog lite tankevurpa för mig då jag glömmer bort att säg man har 10% i avkastning på ett år på en fondportfölj med 40 000 totalt belopp så är ju det egentligen ointressant var man hittar dessa procent, även om mycket skulle ligga i en av de mindre allokeringarna?
MEN om man skulle koncentrera det till säg två fonder där en kanske står för 80% så hade det gett högre avkastning pga mer kapital koncentrerat samt högre belopp investerat per månad?
Det är klart det påverkar portföljens totala avkastning i procent och kronor om det är en fond som utgör 80% av portföljen som går 10% plus, än om det är en fond som bara utgör 20% av portföljen. Du får räkna ut viktad avkastning i så fall om du är intresserad.
T.ex: 1000kr
80%, 800kr, i fond 1
20%, 200kr, i Fond 2
Båda går 10% = portföljen stiger 10%
Fond 1 800x1,1=880kr
Fond 2 200x1,1=220kr
Totalt = 1100kr alltså 1000kr+10%.
Fond 1 går 10% plus medans Fond 2 står still:
Fond 1 800x1,1=880kr
Fond 2 200x1=200kr
Totalt = 1080 alltså 8% total avkastning på de ursprungliga 1000kr.
Fond 2 går 10% plus och Fond 1 står still:
Fond 1 800x1=800kr
Fond 2 200x1,1=220kr
Totalt = 1020kr alltså 2% total avkastning på de urpsrungliga 1000kr.
Om man tycker det är kul att jämföra olika fonder och marknader, så är det en bra idé.
En faktor är att det ska vara kul.
Jag har flera småbolagsfonder som tävlar mot varandra, och utvecklingen bestämmer ibland var jag ska satsa.