50% aktiefond investment + 50% global index?

För just aktiedelen i min portfölj tänkte jag ha denna fördelning:

• 50% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • 50% LF Global Indexnära

Är ute efter att ha en hjärndöd enkelhet, och på grund av amerikanskt medborgarskap kan jag inte ha någon utav robotarna.

Spiltanfonden har jag ägt sedan 2014 och känner mig nöjd med den och egentligen kanske jag skulle vara nöjd att bara ha en enda fond. Men alla säger “breda indexfonder” så jag har fått för mig att jag ska köra 50/50 på LF global och spiltans AF.

Invändningar, eller två andra fonder?

Det blir säkert bra. Du tror att svenska investmentbolag kommer fortsätta överprestera globalt index och fördelar således dina pengar efter det. Behöver inte vara fel.

1 gillning

Och tror att Sverige kommer fortsätta gå bra. Övervikt 49% eftersom Sverige är typ 1% av världens ekonomi.

Även om portföljen skiljer sig från Jans modellportföljer tror jag ändå din portfölj ser bättre ut än 99% av alla Avanzianer (fåtal bolag, förhoppningsbolag, dyra fonder, etc).

Kör på! Månadsspara. Sälj aldrig, definitivt inte på botten när det skakar. Sen syns vi på hummer-restaurangen när vi båda är förtidspensionärer.

2 gillningar

Väldigt bra poänger.

Finns det någon poäng alls i att övervikta mot hemmaplan?

Svaret ändrar nog inte min plan, men jag gillar att “känna min häst väl”.

Ja det kallas ”home bias”. Finns flera trådar här i forumet om det. De flesta tror jag ligger på 10-20% Sverige. Men nån måste ju ha mest också, kan ju lika gärna vara du :wink:

Och grattis att du hittade Spiltan redan 2014, ingen pjåkig utveckling sen dess!

1 gillning

Då lägger jag mig i badet och läser lite “home bias”-trådar på forumet. Tack så mycket!

Spiltan hittade jag genom boken “Så kan alla svenskar bli miljonärer”. Tips från en kompis. Jag frågade honom ifall faktumet att Spiltan-ägaren skrivit boken är en varningsflagga, men enligt honom var det låga avgiften och argumenten för investmentbolag skäl goda nog för att det skulle vara en bra startpunkt för mig.

Ses på hummermiddagen. :slight_smile:

Statistisk sätt om man tittar på Avanzas portfölj innehav följer inte Svenskar forskningen och har minst 50% Sverige i portföljen och det är säkert så i alla andra banker. Speciellt alla aktie sparare har jätte dålig risk spridning med bara några få aktier och svenska aktier.

Även om du kör 50% Sverige och 50% Globalt har du utmärkt risk spridningjämfört med snittet :+1:.

Absolut, menade mer vad folk här i detta forum har. Och vad forskning säger.

1 gillning

Kan ärligt talat inte förstå att folk köper investmentbolag blint när premien är på rekord nivåer . Ta Industrivärden eller Svolder tex som inte har något onoterat överhuvudtaget och handlas till premie . Resan från rabatt till premie gör man bara en gång . Visst kan man acceptera lite premie i vissa bolag men nivåer som vi har nu är inte försvarbara.

1 gillning

Vi är i stor minoritet här på forumet som har blivit påvärkade extra mycket vad forskningen vill säga till oss haha. Det kan kosta oss i mindre avkastning långsiktigt. Historisk har det kostat oss jätte många % back :joy::joy::+1:. Men vem vet om framtiden. Global spridning känns tryggt och bra långsiktigt :+1:.

Tycker att det är bättre köra på billig indexfond just nu som LF Sverige indexnära eller Seb Sverige indexnära. :+1:. Ännu bätre och tryggare följa global index. :+1:

Hur mycket av dess överavkastning beror på historisk rabatt isf? Finns det grafer på tidigare rabatt? Det är mer eller mindre dubbelt så hög avkastning sen 2012.

Såklart har investmentbolagen presterat extremt bra på lång sikt och personligen har jag inget emot att äga dom när rabatten kommit ner till mer normala nivåer igen. Finns en snubbe på Twitter som har ganska bra info på historisk rabatt och premie https://mobile.twitter.com/TommyGr4 .