Då är man officiell pensionär vid 55 års ålder. Jag har precis tryckt på knappen för att starta utbetalning av min tjänstepension under 10 år.
Prognosen säger 6200 kr i månaden före skatt och planen är att lön, pension och hyresintäkter ska räcka utan att ta för mycket av sparpengarna fram till 65 då jag troligen kommer börja ta ut allmän pension. Jag har usel pension att se fram emot och inte en massa sparat gmf med många här men jag tänker att det löser sig nog.
Det tycker jag inte. Det är möjligt att det finns sätt som är mer optimala att ta ut pengarna men det innebär oftast att vänta tills man är typ 68 år. Det har jag ingen lust med.
Min totala skatt lär ligga på 15-20% enligt skatteverkets räknesnurra. Det är ok för mig.
Jag skall också ta tjp från 55år men jag uppfattade det när jag läste på vissa tjp bolags sidor att jag inte fick jobba mer än 8tim/v för att kunna ta ut tjp . . men fattade jag det fel?
Nu hade jag inte tänkt att jobba men OM man skulle hoppa in nån dag då o då skulle det va bra om det gick
Jag tror du har fattat det helt rätt. Det är i varje fall det som gäller för ITP1/ITP2 om du tar ut hela tjänstepensionen. Om du går ner i arbetstid med 25% så kan du ta 25% av tjänstepensionen.
Det stämmer bra så som du skriver. Men, och det var väldigt positivt, så sa den handläggare jag pratade med att det gäller när man börjar ta ut sin tjänstepension. Skulle man upptäcka senare att man vill jobba mer så är det helt ok att göra det. Men när man börjar ta ut så ska ambitionen vara att inte arbeta. Kanske är det olika regler för olika bolag. Jag har Alecta.