60 år och har inga räntor, hur bör jag omallokera till räntor?

Hej. Tack för ett bra forum och podd. Jag är 60 år och har 100% 0% Räntor aktiefond. Tänker transformera över till 20/80 om 20 år. Nu till frågan. Vilket är smartast. Börja redan nu och omallikera 4% år till räntor eller ska jag köra 100% till 70 år och omallokera brantare?

Finns det nån forskning i det ämnet?

1 gillning

Beror på vad du anser är viktigt och din sits i stort.
Så här tänker jag. Har just gått i pension lite i förtid.
Tiden mellan pension och fram till 70 år är viktigast att man har bra med pengar för att göra sånt som är kul . Resa , hålla på med hobbies, umgås med vänner och göra saker ihop, Köpa hobbybil/husbil , mm.
Även nästkommande 5 år är prioriterade anser jag.
Därefter säg från 75 är det ok med stegvis avtrappande pension pga att dom flesta par (som vi är) oftast inte har något problem med att lugna ner sitt spenderande i praktiken lite ungefär då.
Jag räknar med att jag har en del tjänstepension även efter 80 livsvarigt.
Jag har de facto redan ca 50 % i säkrare placeringar utanför aktiemarknaden på olika sätt. Traditionell förvaltning/ räntefonder/ obligationer/sparkonto.
Det ger rimligen ett sämre troligt utfall över tid men jag är nöjd med det troliga utfallet OCH vill hålla nere risken för riktigt dålig pension mellan 65 och 75 års åder pga ex en kraftig börsnedgång.

2 gillningar

Jag tänker köra till 65 först och sen börja skifta en del . Alla pensionspengar tas ju inte ut på en gång . Det borde vara lönsamt låter den jobba vidare så länge det går. Det är bara min egen tanke. Gärna lyssna på andra åsikter.

God fortsättning!

Hej!

Det finns en tråd som bland annat tar upp i omallokering till räntor inför och under pension. Kanske kan den ge några tips och ideér.