Är det bäst att flytta till ett ISK eller behålla AF när man har kommit över gränsen för schablon metoden? Kan tillägga att fonden ifråga är en relativt dyr Sverige fond med en avgift på ca 1,3%.
Räkna på det. Generellt så är det lönsamt om fonden är någon du förväntar gå sämre (efter avgift) än någon annan fond.
Testade att räkna på det med “Behålla depå eller byta till ISK-kalkylatorn” här på Rikatillsammans. Enligt den kalkylen är det mer värt med AF-konto när jag antar en årlig avkastning på 9% och en sparhorizont på 20 år. Antar att det är bättre att behålla AF-kontot när man väl uppnått gränsen för schablon metoden?
Räkna själv och räkna på olika avkastning för de olika alternativen. Det är olika fonder och avgiften kommer resultera i olika avkastning.
Det är inte generellt lönsamt bara för att gränsen för schablonbeskattning uppnåtts. Det beror på.
Det blir ju skattefritt över 400%, så all framtida vinst behöver du inte betala skatt för…
@Arvidslug
Blir det inte alls. Du bör nog läsa på lite om schablonmetoden.
Räknar du med att du kommer få 9% avkastning efter avgift, dvs en utveckling på Sverigebörsen med 10,3% per år (förutsatt att din fond är 100% aktiefond)? Vad händer om du sätter 4,7% som avkastning istället?
När jag räknar med en lägre avkastning, tex 4,7%, så blir skillnaden större. Dvs det blir ännu mer lönsamt att behålla AF-kontot.
Det är först vid en ca 21% årlig avkastning som ISK blir det bättre alternativet enligt kalkylatorn. 
Både jag och andra har haft synpunkter på att räknaren inte räknar helt rätt för alla situationer.
Föreslår att ni räknar manuellt ifall det rör sig om stora belopp och specialfall med schablonmetoden.
Jag har däremot inte tagit med skillnaden i avgift för en billigare fond på ett ISK i beräkningarna. Ska testa.
Du måste ta hänsyn till skillnaden på förväntad avkastning efter avgift mellan de olika fonderna.
Räknaren kan du inte använda. Du måste räkna själv.
Jag vet inte hur jag ska kunna vara tydligare?
https://rikatillsammans.se/forum/t/fond-pa-gammalt-fondkonto/26388
Se bl.a. ovan tråd och kommentarer från GSverre (H G S) och från mig.
Du har rätt, blev lite sent på kvällen