Byta till gamla fonder som ligger på depå

Hej, jag har lite pengar i en fond på ett depåkonto som jag behöver råd över. Det är ett anskaffningsvärde på 47 000 med nuvarande marknadsvärde på 213 000. Fonden de är placerade på verkar heta DIA horis Akt sa men jag hittar inte exakt vad den heter och speciellt mycket mer information än att det är en avgift på 1,67 %. De är ju som sagt placerade på ett depåkonto och får därmed en rejäl vinstskatt vid försäljning. Mina övriga investeringar är främst indexfonder och det jag nu funderar över är om jag bör flytta mitt innehav från depå till isk. Det finns ju en räknare här på forumet för att se om det är värt det men jag jag får inte ihop siffrorna oavsett hur lång sparhorisont jag har. Jag tolkar det som att den utgår från att man inte byter sitt innehav vid flytten och det är nog lämpligt att jag gör i så fall. Hur hade ni gjort och Har ni några tips här? Eller hjälp med uträkning? Det blir ju en hel del av avkastningen som äts upp av avgiften på den här fonden.

Tacksam för inspel!

Är du långsiktig så lönar det sig nästan alltid att byta från depå (särskilt om det är dyr fond också) till isk med billigare fonder.

Så tänker jag också men jag använde den här räknaren som finns på forumet Är det värt byta till ISK? | Jämför själv med vår kalkylator och då får jag inte ihop en högre kostnad oavsett hur jag räknar. Tänker jag kanske fel? Är skatten på depåkontot inte inräknat? Eller stämmer det och jag behöver bara räkna in avgiften för jämförelsen?

Ställer jag in den på 20 år så får jag 649 tusen på depå och 561 tusen på ISK. Men det är ju som sagt räknat på samma innehav, antar jag.

“orealiserad vinst” i kalkylen beskattas med 30% vad jag kan se.

Fyll i din vinst där. I avancerat kan du tom välja vilken skattesats som ska gälla för den orealiserad vinsten. Me default är 30%.

Update jag ser problemet nu och som du själv också sa. I kalkylatorn räknar den med att det är samma fond som flyttas. Inte att man byter från en dyrare och till en billigare fond samtidigt som flytten.

Du får nog ta fram egen beräkning.

Om fonden är bra, låt den vara, avkastningen ger ränta på ränta, och avkastningen räknas efter kostnad.

1 gillning

Om den kostar 1.64% är det inte en bra fond.

2 gillningar

Exakt, ja men då verkar jag inte ha förstått det fel i alla fall. Ja jag antar att jag får börja räkna på det

Ja lite så tänker jag också, så därför skulle jag vilja byta.

Jag har faktiskt väldigt lite koll på fonden men det är ju en dyr avgift.

Jag börjar fundera på ifall verktyget som finns här på sidan inte tar hänsyn till skatten vid försäljning. Om jag ställer in verktyget på 10 år så får jag värdena enligt första bilden nedanför men om jag istället räknar ut det manuellt enligt den nedre bilden så kommer jag inte alls upp i samma värde för depån.

Reservation för att nedre bildens uträkning av skatten på ISK inte är helt korrekt.