Varför tar 300.000personer ut den allmänna vid 62års ålder,var finns nackdelen?
Nackdelarna är högre skatt innan 67 års ålder och lägre pension per månad jämfört med senare uttag.
De som tar ut pension vid 62 gör det för att de fysiskt eller psykiskt inte orkar jobba mera, eller för att de har pengar så att de inte behöver jobba mera.
Jag kommer börja ta ut i vår då jag fyller 63.
Anledningar utan inbördes ordning;
Har förvärvsarbeta i 45 år, det räcker nu.
Jag orkar inte med tempot och kraven.
Min hälsa sviktar rejält.
Har ekonomi som gör att det funkar.
Förestående minskad möjlighet till distansarbete.
Ständiga chefsbyten - sämre kontinuitet.
Sista 4 åren löneförhandlat med nya chefer som har noll koll på vad jag jobbar med.
Sitta i stort kontorslandskap bland “kolleger” jag har noll koll på vem de är (sk aktivitetsbaserad placering)
Låter som det är dags… Njut av att vara ledig.
Min gissning utifrån personer i min närhet. Egenföretagare tar ut allmänpension istället för lön. Allmänpension har inget skydd så det är för att maxa ut allmänpensionen ifall något skulle hända.
Vet inte hur utbrett det är men låter vettigt. Det finns många småföretagare i Sverige.
En nackdel är ju att man inte kan vara sjukskriven eller få A-kassa.
Tyvärr är det alldeles för vanligt att människor (läs: i synnerhet kvinnor inom vård och omsorg med tunga och slitiga jobb och dålig arbetsmiljö ) som inte längre får sjukskrivning godkänd av Försäkringskassan och inte orkar ta fajten (inte sällan “uppmanas” de att ta ut pension) och inte vill vända sig till A-kassan efter att ha jobbat hela sitt vuxna liv. Tyvärr får de ganska kraftigt sänkt pension resten av livet (inte bara tills de fyller 65, som tyvärr många felaktigt tror). Ett flertal av dessa har ofta en partner som har ett jobb inom bygg eller industri med relativt sett högre lön och som ofta är några år äldre och därmed redan har fyllt 65 och tagit ut sin pension. Ännu en kvinnofälla…
Jag slutade för ett år sedan, var då 62 år…sålde mitt hus med stor vinst och sa upp mig dagen efter att jobbat i 44 år.
Har en jättebra pension och gott om pengar på banken, denna planen hade jag redan i 45-års åldern…bli tidig pensionär och ta vara på livet, leva gott och njuta…bor nu i en stor marklägenhet, 2:a ingen trädgård och inga måsten i en lagom stor stad med gångavstånd till allt…
Som andra säger: lägre pension framöver. Är man i riskzonen för garantipension så kommer din pension att beräknas som att du tar ut den från riktåldern, även om du har tagit ut den tidigare vilket gör att du kan få för hög “beräknad pension” och då inte få garantipension. Då blir det himla tufft.
Jag har full förståelse för att folk tar ut den allmänna pensionen tidigare (det är trots allt ca 2 miljoner pensionärer så 300 tusen är inte jättemånga), då:
- det inte är något återbetalningsskydd på dem och
- du kan pausa, delutbetala och stoppa den som du vill, dvs betydligt flexiblare än tjänstepensionen
- du får pensionärsrabatt!
@Monica Hej Monica. Du som är expert på det här med pension. För egen del är det många år till pension men kan inte låta bli att drömma. Hur fungerar det för en ITP2 med uttag vid nuvarande 62 år och 1 månad. Då säger man att tjänstepensionen betalas in som om man hade jobbat tom 65. Vad grundas resten av ersättningen på, en del säger att det är de sista 5 årens inkomst? kan du hjälpa mig klura i denna fråga då jag inte riktigt hur jag skall tänka. Detta är säkert något många andra också är intresserade av. Tack på förhand!
Fördelar och nackdelar med att börja med allmänna pensionen och vänta något år med tjänstepension? Vilken är lämpligast att börja med om man har en hög pension i båda delarna?
Fördelen att börja med allmän pension istället för tjänstepension är att allmän pension går att “gasa” och “bromsa” med genom att ändra mellan 0/25/50/75/100 efter behov.
Du kan även kombinera arbete med pension på ett sätt som inte är tillåtet i vissa tjänstepensioner.