Vettigt att INTE ta ut allmän pension så tidigt som möjligt?

Jag fyller 62 år och har slutat arbeta under 2023. Jag tar ut tjänstepension från 2024 och kommer att ligga under brytpunkten för statlig skatt under 2024 och troligen även 2025. En av mina tjänstepensioner tas ut på två år (2024 och 2025) och ger ungefär 14000 kr per månad.

Från mars 2025 kan jag ta ut statlig pension. Min tanke har varit att ta ut statlig pension så tidigt som möjligt då det inte finns något efterlevandeskydd på den (vilket jag har på nästan alla mina tjänstepensioner). Ett av skälen till att jag har valt att sluta jobba är att jag inte är övertygad om att min livslängd kommer att vara över genomsnittet (baserat på livslängd på min mors och min fars släkt).

Finns det något mer skäl än risken med statlig skatt att skjuta upp uttaget av statlig pension till 2026 eller 2027? Jag har inga problem med likviditeten då jag också har ett rejält sparkapital utanför pensionssystemen.

1 gillning

Nej, om du har pengar nog att klara dig sen så ser jag inte problemet. En vanlig strategi är just att ta ut de försäkringar som inte har återbetalningsskydd först och spara på de man har det på, just för att pengarna brinner inne om när man dör.

Tillägg: sen bör man ha den lägre skatten när man får det förhöjda grundavdraget i åtanke och fundera på om det är värt de tusenlapparna i extra skatt för att säkra hem pengarna.

1 gillning

Ger ett uttag av tjänstepension intjäning till den allmänna pensionen?

Haft samma tankegångar av samma orsak - inte brilliant livslängd i närmaste familjen tyvärr.

De faktorer jag tagit hänsyn till är

1. Allmänpensionens avsaknad av återbetalningsskydd

2. Brytpunkten för statlig inkomstskatt

3. Det förhöjda grundavdraget vid ”riktålder” som ger lägre skatt som pensionär (man kan nog räkna med att den lägre skatten som pensionär kommer att synkas med riktålder).

4. Allmänpensionens unika möjlighet (vs TJP) att man kan pausa / sänka uttaget om man får problem med punkt 2

Efter rätt många ”om och men” landade jag (och min fru) att vi tar ut allmänpension vid riktålder trots avsaknad av återbetalningsskydd. Eller så är planen åtminstone om inget annat ändrar sig :grinning:

Vi planerar att ta ut full allmän pension så fort som möjligt (64 års ålder), just för att den annars försvinner.
Privata pensionsförsäkringar och viss tjänstepension får istället vänta tills 68 och smetas ut för att hamna under brytpunkten.
Uttagsplaneraren på minpension.se är ett bra verktyg.

4 gillningar

Japp! Man kan landa i olika lösningar beroende på ens situation.

Håller med. Minpension uttagsplanerare är :+1:

Det förutsätter ju iofs att man har någon person som är giltig att ha som förmånstagare. Alla har inte det.

Annars bör man väl tänka tvärtom, eftersom de försäkringar där man kan ha förmånstagare men inte har någon sådan ofta kan avsäga sig återbetalningsskyddet och därmed få högre pension än övriga som har samma försäkring.

Har man inga förmånstagare bör man ha tagit bort allt vad efterlevandeskydd heter långt innan man börjar fundera på uttag.

3 gillningar

Ja, men du kan inte ta bort det på alla försäkringar. På vissa är det obligatoriskt, även om man inte har någon som man kan sätta som giltig förmånstagare.

Dessutom kan levnadsförhållandena ha ändrats. Du kanske haft giltig förmånstagare innan, men har det inte längre, eller vice versa.

Gör en extra koll på vad skyddet innebär. Det finns lite olika typ och en del av dem ger väldigt lite. Långt ifrån hela beloppet till efterlevande.

Min princip hade också varit att ta ut så mycket som möjligt så fort som möjligt men ej betala statlig skatt.