7 baby steps - är den bra med svenska förhållanden?

Det är ju riktigt bra jobbat! 1.4 miljoner är ändå väldigt mycket pengar. I vår sits har vi 2.2 vilket inte är supermycket med ändå inget man bara betalar av utan disciplin!

1 gillning

Tack :slight_smile:

Det går att beta av mycket snabbt. Mitt sista lån låg på 5,2% och kändes därför extra härligt att klara av i juli 2013.Jag hade satt som mål att bli klar innan min 40-årsdag och var klar med ett halvår tillgodo. Varje sparad tusenlapp i räntor blev ju mer amortering. Varje löneökning under de åren också för den delen.

Men, innan nå’n tjatar om “tänk vad de skulle blivit på börsen”, så lägger jag till att det där med ansvar för barn och god nattsömn lätt var värt det. Jag hade nog inte pallat flytta ens om jag var tvungen.

Lånar tråden lite om det är ok? :innocent: Jag har också sett på Dave en hel del, och det har fått mig att se annorlunda på vissa saker.
Köpte en bil för snart 3 år sen, fick hem ett brev från DNB att dom vill slutfakturera restskulden, eller förlänga lånet.
Restskulden är på 187k, och den skulle jag vilja bli av med. Bilen är värd ca 320k.

Jag har:
Buffert: 70k på vanligt sparkonto.
Sparkonto: 22k
Fondkonto på banken(är väl tänkt som Pension):50k
Avanza: 60k
Lysa:20k

Hur hade ni tänkt här? Hade ni sålt av fonderna och lagt in det på billånet, kanske t.o.m. tagit från buffertkontot?
Ni/du som redan gjort den här resan, hur hanterade ni det emotionellt? Skulle kännas väldigt jobbigt att se en stor del av det man lyckats spara ihop försvinna. Men å andra sidan kommer jag ju tjäna på det i längden då jag kommer kunna spara mer när lånet är betalat.

Tack på förhand om det är någon som orkar svara. :slightly_smiling_face:

Jag har gång på gång börjat investera för tidigt. Innan jag skaffat en buffert. Innan avbetalda lån. Innan livskostnader som jag vet kommer. Det har inte känts kul att börja om. Men jag tror det blir bättre i längden att göra saker i rätt ordning.

Själv gillar jag verkligen Dave Ramseys tanke på utveckling i steg. Kör nu en variant på detta där jag försöker tänka vad som är bäst att göra först. Personligen lånar jag inte till fordon längre pga detta. Men jag vet att många på forumet gillar leasing. Så har egentligen inga råd att ge. Det viktigaste är att hitta en väg som känns rätt för dig.

1 gillning

Jag hade för det första aldrig köpt en bil för sexsiffrigt belopp, men med facit i hand hade jag troligen betalt av genom att sälja av fonder då jag inte gillar skulder alls. Jobbigt om nå’n fond är på minus kanske, men viktigast i matematiken är väl ändå hur hög räntan är på billånet. Vad erbjuder de och på hur lång tid?

1 gillning

Sälj bilen och köp en billigare för 130k
Du blir skuldfri och har inte rört sparkontot.
Bara ett förslag.

2 gillningar

Jag ser 3 alternativ.

1. Gör du som Johan sa, sälj bilen, köp en bil för pengarna du får kvar.
  2. Du säljer av allting förutom en liten buffert som är enligt Dave är steg 1 (du är inne på steg 2)
  3. Du slutar lägga in pengar i allt annat och betalar av bilen så snart som möjligt (det var detta vi gjorde då vi inte hade kapital att betala bilen kontant.)

Eftersom jag inte vet hur mycket pengar du har att lägga varje månad på en eventuell #3 tror jag att Johans (#1) eller nummer 2 är bästa vägen att gå.
Det tråkiga med det andra alternativet är att du missar eventuella vinster om/när börsen går upp.

Hur känner du inför detta? Vart går dina tankar?

1 gillning

För oss kändes det ganska självklart att lösa billånet efter lite tankespjärn fram och tillbaka med för- och nackdelar. Att lösa lånet frigjorde 2k-2,5k att investera istället.

Ett alternativ för dig är att sätta minimum på investeringar/pension och ösa resten på att amortera lånet, jag är inte säker på att jag själv hade sålt mina fonder för att lösa lånet. Jag tror jag hade gjort lite av allt samtidigt.

Vad är tanken med de där 22k på ditt sparkonto? Vad är hushållets nettoinkomst?

1 gillning

Räntan ligger på 4,5%. Inte så bra ränta, med det var det enda som erbjöds vid köptillfället.

Bra tips som tåls att fundera på.
Känns som att #3 ligger närmast till hands. Skulle kunna amortera det dubbla på billånet utan bekymmer.

1 gillning

Ja det är lite så jag känner med, skulle vara riktigt bra om man kunde investera dom pengarna för billånet inför framtiden istället.

Dom 22k var väl tänkt att vara som ett spenderarkonto, köpa nåt roligt för. Men jag är nog för snål att spendera dom :yum: så det har blivit att dom bara ligger där.
Hushållets inkomst ligger på ca 45k.

Usch då… sälj den och köp en billigare eller betala av så fort det går.4,5% är mer än vad många tror om börsen i det här läget.

1 gillning