70-plussare: Sälja fonder och placera som traditionell kapitalförsäkring

Varken jag eller min fru är roade av penningplaceringar, aktier e dyl. Livet är så mycket annat som upptar vår tid, trots att vi nu varit pensionerade ganska länge. Vi har enkla vanor, men kan tack vare låga fasta utgifter unna oss det vi önskar inkl. glädja våra vuxna barn samt barnbarn med gåvor.

Jag har en del fonder med sammanlagt värde på c:a 2,5´´ . I april sjönk dessa med c:a 150´ när Trump utförde ytterligare en torpedattack mot världsekonomin, men har totalt sett återhämtat sig från dippen.

Vi behöver inte pengarna idag, men vore det klokt att sälja av hälften eller 75% och placera tryggare, t ex i traditionell kapitalförsäkring? Det blir ju en hel del avbränningar i reaskatt, men jag har ändå gjort en bra vinst på fonderna och slipper de kommande effekterna av Trumps nya handelskrig och oroligheterna i Mellanöstern samt Ukraina.

Finns det några bra alternativ till kapitalförsäkringar? Dessa erbjuder ju en garanterad minimiutveckling och även om man årligen betalar schablonskatt, är ju denna betydligt lägre än skatt på ränta om pengarna sätts på räntekonton.

Jag diskuterar just nu med Skandia, sammantaget skatt och deras avgifter på 0,8% blir det ju 1,6% årlig avbränning.

Jag är inte intresserad av att dagligen, veckovis eller månadsvis kolla av börser e dyl, utan vill egentligen glömma mina tillgångar och kunna lita på en rimlig utveckling, eller åtminstone att de håller värdet visavi inflationen…

Detta är riktigt skadligt för ditt kapital. Med relativt låg risk/låg avkastning så blir avgiften ännu viktigare! Du borde inte äga några värdepapper med avgifter över kanske 0,4%.

Generellt avråder jag från alla traditionellt förvaltade KF. De är mycket komplicerade strukturerade produkter.

Titta hellre på lågprisalternativ och fokusera på rätt risknivå. Ett alternativ kan vara Lysa med lagom andel räntor eller kanske stor del på bankkonto om ni ska leva upp pengarna nu (inom relativt snar framtid).

3 gillningar