80% Global 20% Sverige

Hej!

Har idag en RT basportfölj med 70/10/10/10, ja ni vet hur den ser ut och tänkte nu skapa ett nytt ISK med annan fördelning.

Hade tänkt mig 80% LF Global och 20% Sverige. Har idag PLUS AllaBolag på mitt andra ISK med basportföljen men tänkte nu välja en annan sverigefond.

Står och väljer mellan 20% i:

PLUS Mikrobolag
PLUS Småbolag
Spiltan Aktiefond

Kluven på vilken ni hade valt?

Till min andra fråga: blir man ”dubbelbeskattad” med ett till ISK konto och kommer man förlora avkastning om man börjar om på nytt ISK konto emot om jag fortsätter spara i basportföljen i mitt första ISK?

Mvh maskinen.

Ränta på ränta-effekten blir densamma om du har ett konto eller två konton förutsatt att du har samma portföljer.

Vad som kommer gå bäst av dina alternativ ovan är omöjligt att veta.

Personligen ser jag egentligen ingen anledning att ha två konton och portföljer över huvudtaget om du ändå ska ha 100% aktier i båda.

Men om jag nu ändå tvunget måste välja på några av dina förslag så hade jag kört 80% LF global (hade egentligen hellre kört Storebrand Global all countries som är bredare) och sen 20% Plus mikrobolag

1 gillning

Oavsett om det är 90/10 , 80/20 eller 70/30 har du en bra portfölj.

Jag själv skulle valt plus allabolag och plus småbolag, men av valen du gav: plus småbolag&spiltan.

Du blir inte mer beskattad, däremot får du betala skatt från två ställen, men det vore samma som om du hade haft allt på ett ISK.

Du blir bara dubbelbeskattad om du tar ut pengar från ett ISK och sen sätter in pengarna igen på ett annat (eller samma) ISK eftersom insättningar beskattas. Om du nysparar blir du fortfarande beskattad för insättningen, men eftersom kronorna bara sätts in en gång så blir det inte mer än normalt.

PLUS Allabolag innehåller redan Småbolag. Blir lite kaka på kaka att ha bägge. Varför vill du ha en extra vikning mot småbolag?

1 gillning

Plus allabolag och plus småbolag innehåller också investmentbolag, jag tipsade om fonderna i syfte att få bredare exponering, då spiltanfonden är smal&nischad.

Men nej, man ”behöver” vare sig Spiltan fonden eller
Plus småbolag. Räcker gott och väl med Plus Allabolag, om inte syftet är att exponera sig mot en viss faktor såklart, vilket inte framgår av trådstarten.

Spiltan och Plus Allabolag är i praktiken ungefär lika breda/smala de största innehaven i Spiltan utgör 50% av fonden och dessa bolag plus de bolag de äger utgör ungefär 50% även av Plus Allabolag.

Du betalar dock mindre för innehaven i Spiltan vilket är en av orsakerna till att jag väljer Spiltan före Plus.