Hej på Er,
Det är trist att inte ha någon avkastning på kapitalet, Frågan är vad som är lämpligt med hänsyn till ålder och risk. Ett par procent skulle sitta fint??
Vad är målet med kapitalet? Att ge ett större arv?
Inrätta en stiftelse och placera alla pengar. En viss % av den årliga vinsten skänks bort till personer som ansöker och som möter de krav du ställt upp.
Förhoppningsvis växer potten och ditt namn lever vidare 
Dina efterkommande kanske kan sköta stiftelsen osv
Är du över 80 bör du nog fundera på om du själv ska spendera pengarna eller om du tänkt att någon ska ärva pengarna, om det senare varför vänta med att skicka vidare arvet. Kan vara jobbigt att se arvtagarna bränna dina pengar på skit visserligen men förhoppningsvis är det kloka människor.
Det är ju betydligt lättare att styra att pengarna går till något vettigt när man är i livet. Det kan ju vara något så enkelt som att sänka någons bolån lite.
Man blir så jäkla korkad så man fattar inte att snart är det dags med slutbesiktning. Problemet är ju lite att det är svårt att bestämma tid. Men dina synpunkter är synnerligen kloka.
Det var en bra fråga. Lurar bara på att det ska öka.
Det var inte min mening att måla fan på väggen (tids nog sitter han där ändå)
Jag hoppas du har många bra år framför dig, så absolut inget fel med att spara.
Inte något fel med att bränna lite pengar på roligheter medans man kan heller, helt upp till dig.
Med risk för att låta morbid, beräkna din återstående livstid och fördela pengarna utefter den. Under pandemin 2020 var den vanligaste åldern i Sverige att dö i 82 år för män och 88 år för kvinnor, Döda i Sverige
Fast om du redan är 80+ är chansen att överleva mycket längre statistiskt betydligt högre. Fem år utan avkastning som räkneexempel ger:
1 000 000 / 5 = 200 000 kr, 16 700 kr extra per månad
Om du vill använda dem själv tycker jag du kan placera dem i några olika högräntefonder och konsumera bit för bit. Om inte så se till att de fyller sitt syfte medan du fortfarande kan styra. Kanske genom förtida arv eller välgörenhet t ex.
Att skapa en stiftelse eller dylikt för liknande summor tycker jag personligen skadar mer än det ger. Det offentliga Sverige är redan proppat med dylika lågavkastande “goda tankar” som kostar mer byråkrati än de hundra- eller tusenlappar de efter mycket om och men lyckas dela ut.
Spiltan Högräntefond
Case Safe Play
Lannebo High Yield
Tack för alla goa synpunkter. Jag torskade en mindre förmögenhet på Reefat El Sayed en gång i tiden - och där slutade jag helt med aktier. Men lustigt nog verkar det vara en högre makt som styr grejerna i mitt liv som närmar sig slutet - eller möjligen en time out …
Det är som Du nämner knepigt att bestämma sista utbetalningsmånaden…
Take care /uffe