Finns det något svenskt kreditkort med 90 räntefria dagars betaltid? Det händer med jämna mellanrum att jag bokar en flygbiljett månad 1, reser (och lägger till kostnaden i reseräkningen) i månad 2 och får tillbaka pengarna från arbetsgivaren månad 3.
I nuläget måste jag betala resan/resorna redan månad 2 och ligga ute med pengarna en extra månad. Är det bara en resa är det väl inget problem, men i nuläget har jag fem bokade resor för strax över 20000 kr som ska betalas i slutet av februari men jag får inte tillbaks pengarna på förrän i mars
Så det hade ju varit nice med ett kort där jag inte behöver betala min bokade januari-biljetter förrän jag fått pengarna i mars.
Kanske inte det. Har sett att Resurs har ett sådant kort (World) men det kostar 89 kronor i månaden och då ligger jag hellre ute med pengarna.
Tyvärr har vi ingen “reseservice” hos oss. Det har jag bara haft när jag jobbade hos en av våra globala konkurrenter för några år sen. Tror, som Timotheos skrev ovan innan han raderade inlägget, att mindre bolag kanske inte har möjligheten att lägga massa tid på att boka till sina konsulter.
Det är ju inte arbetsgivaren som gör detta, det brukar ju en resebyrå göra, så det tar 0 timmar i anspråk för bolaget. Har som konsult rest ofta, men sällan betalt själv. De enda undantagen är när jag själv väljer att åka business och bara vidarefakturerar kostnaden.
TIdigare hade jag ett permanent förskott som var avstämd med HR, men finansavdelningen drog in det så fort de fick vetskap av det … . Idag lägger jag själv på en ränta under ‘bokningsavgifter’ i avräkningen precis som jag gör med FX med. Helt absurd att först behöva kämpa för sin lön och sen ge bort en del av det - efter de blev beskattade.
Hade samma lösning själv under åren som konsult. Vi som reste ofta hade ett permanent reseförskott som på ett ungefär täckte upp för de pengar man låg ute med. Smidig lösning som alla parter var nöjda med.
Ni borde skapa ett så kallat resekonto hos en resebyrå. Det är ett sorts virtuellt kreditkort som större resebyråer hanterar åt företag. Jag har administrerat resekonto längre tillbaka men jag gissar att själva funktionen ser likadan ut idag.
Som jag fått det till mig så beror det på att kostnaderna skickas vidare till kunden. Jag köper biljetten i januari men eftersom jag inte varit hos kunden, eller ens betalt min kreditkortsräkning, ännu kan vi inte fakturera reskostnaden i januari. Besöket sker i februari och då sätts min flygbiljett, körersättning till flygplatsen och parkeringskostnader och eventuella taxiresor eller lokaltrafiksbiljetter upp på resräkningen. Efter månadsskiftet februari/mars faktureras kunden min arbetstid och mina kostnader. Och alla ersättningar betalas ut till mig på marslönen, om jag lämnat in mina kvitton i tid (dvs innan februari månads utgång).
Jag skulle då pratat med konsultbolaget.
De får antingen acceptera att du redovisar för januari och får utbetalt i feb, alternativt får de betala biljetter med ett företagskort.
Jag hade inte brytt mig om det rör sig om en resa i månaden, men om man har flertalet resor per månad så kan det bli stora belopp. Då får bolaget stå ute med pengarna till man kan fakturera kunden.
Det finns ett sätt att få en månads extra kredit men då behövs två kreditkort och ett kort från Curve. Kreditkorten behöver ha olika brytdatum och man behöver betala med kortet med senare brytdatum först. När sedan brytdatumet för det andra kreditkortet passerats så flyttar man betalningen till det genom Curves ”time machine”.
Men jag kan inte rekommendera det i detta fall med redovisning av jobbresor. Dessutom gäller inte kreditkortens försäkringar som när man betalar direkt med dem istället för genom Curve.
Gör du utlägg i januari och lägger in det korrekt i januari så ska dom betala ut det med lönen i februari.
Om de inte kan göra det pga policy, system, skattesystem, regler, lagar, Mars position gentemot Jupiter eller något annat så är det bara trollande.
Kanske om det är någon slags klausul i ditt kontrakt eller nåt. Känns orimligt… men det är väl något ditt fack kan kika på i så fall. Fortfarande bs dock.
Kan vara så att du får bara bita i det sura äpplet, jobba kvar eller byta jobb. Även om du har rätt. Surt i så fall men lycka till