99. Börja spara och investera rätt och lätt 2025! | Allt du behöver veta om sparande | 339

Om möjligt så undviker jag helst Avanza / Nordnet / Savr etc för nybörjare. Många går dit, öppnar ett konto och därefter händer inte så mycket för att man blir helt överväldigad av alla beslut och val man behöver göra. Ni som är duktiga har ju ändå hittat dit utan min hjälp.

Absolut. Men det är extremt få personer som sparar 5.000 kr i månaden. Enligt en undersökning av Svea Ekonomi häromåret så klarade ju inte 27% av befolkningen en oförutsedd utgift på just 5.000 kr.

Dessutom har både LYSA och OPTI i intervjuer hos oss sagt att snittsparandet hos dem ligger på 1.000 - 2.000 kr per månad. Snittkunden ligger också på typ 50.000 kr i kapital.

Därför tycker jag att mitt exempel är motiverat. Utifrån trådarna om sparande i fondrobot (här och här) så verkar ju majoriteten av er med höga sparanden ändå ha en åsikt om att man kan göra det bättre själv. :wink:

Absolut. Men man får det ofta som en ny kund via deras erbjudanden, eller om man rekommenderar någon annan.

Nej, så klart. Men tillsammans med allt det andra så väger det över.

Man kan ju också vända på frågan, vad skulle jag ha gjort istället? Bara rekommenderat LYSA? :thinking: