AB: Verifikat/underlag för preliminärskatt?

Hur gör ni med verifikat när ni bokför inbetalningar till skattekonto och debiterad preliminärskatt?

Har ganska nyligen startat AB och har hittills tagit en skärmdump från banken på insättningen, men det känns ju som en hackerlösning. Kan inte hitta något sätt att skriva ut eller ladda ner enskilda överföringar/betalningar i PDF-format.

För debiteringen av preliminärskatt har jag gått in på skattekontot och filtrerat på datum för att bara få med just den debitering jag ska bokföra.

Ett himla jobb - det måste väl ändå finnas ett bättre sätt??

Kan man skippa filtreringen åtminstone och bara skriva ut alla årets händelser och använda som verifikat? Fast det känns ju inte heller rätt, för då får man ju med en massa som inte har med den aktuella bokföringsposten att göra…

Jag gör bara två bokningar när det gäller skattekontot normalt sätt.

Inbetalning skattekonto:
Pdf från skattekontot genom att söka datum.

Prel.skatt/skatt på lön/arbetsgivare avgifter/moms:
Pdf från skattekontot genom att söka datum.

Tycker inte det är så jobbigt att göra två pdfer i månaden.

2 gillningar

Här kan du läsa mer:

Beslut om debiterad preliminärskatt som du får från Skatteverket i början av räkenskapsåret är tillräckligt som underlag i min mening. Där framgår uppgifter för samtliga månader och du kan återanvända dokumentet för de månatliga inbetalningarna.

1 gillning

Jag gör ett utdrag från skattekontot månadsvis och återanvänder den bilden om det är flera transaktioner.

2 gillningar

Jag hänvisar till annat verifikatnummer =det ursprungliga beslutet som visar årets kommande inbetalningar. Använder det som verifikat vid första inbetalningen.

Precis som Monica säger så går det jättebra att ta ut hela månadens transaktioner på skattekontot och använda det som underlag på samtliga verifikat. Tar du ut hela årets händelser på skattekontot skulle jag personligen säga att du bokför skattekontot för sällan :slight_smile:

Jag skulle säga att det inte är tillräckligt att bara hänvisa till ett tidigare verifikat istället för att ha ett korrekt underlag till verifikatet.