Abonnemang på allt numera: Frakt, biltvätt, kaffe, tacos etc. Bra ekonomi för kunderna om använt rätt?

En intressant sak är hur branscher som tidigare inte hade abonnemang inför detta.

Amazon har i dagarna lanserat Prime i Sverige, där man för 59 kr per månad får gratis hemfrakt (och videostreaming etc). Kanske en bra idé med ökade drivmedelspriser om man har långt till paketutlämningen? Jag märker själv hur det får mig att köpa allt mer produkter från dem, som jag annars hade köpt på t.ex. lokala butiker. Oavsett villa eller lägenhet kan man få paket lämnade vid dörren (variationer kan förekomma, de använder några olika fraktbolag, men för mig i villa har det alltid gått) när man inte är hemma - något som kanske inte passar allas situation. Det fungerar dock för mig och är otroligt smidigt.

I USA vet jag att det finns ställen där man kan få abonnemang på t.ex. en kaffe om dagen eller en taco om dagen.

och

https://www.panerabread.com/en-us/articles/cheap-coffee-subscription-for-your-budget.html

Nu ser jag att OKQ8 inför abonnemang på biltvätt ( Alltid ren bil för 299 kr / mån, upp till 8 biltvättar / mån och utan bindningstid.)

Företagen hoppas självklart att detta skall få dig att komma ofta, och att du då skall köpa ytterligare extra produkter, på ett sådant sätt att de hamnar på plus.

Hur skall man tänka som kund? Min ekonomi blir ju inte bättre av att bilen tvättas 8 gånger i månden, men frågan är om man inte skulle kunna få bra nytta av en “gratis” taco varje dag? Man kan ju ha med sig vattenflaska? Beror ju även på hur restaurangen ligger och passar in i kundens dagliga logistik, blir ju inte bra om man får ta stora omvägar.

Vad tänker du?

Kaffe kan du abonnera på även i Sverige. Enda begränsningen verkar vara max 1 kopp/timma. Hade jag haft kontor nära Espresso House så skulle det löna sig. Men jag lägger gärna lite mer på ett bättre kaffe.

3 gillningar

Matkassar, mjukvara, kameraobjektiv, kläder… Det är definitivt en trend med prenumerationer. Kan snabbt bli dyrt tror jag, man kommer att betala för en massa saker man inte utnyttjar, glömmer säga upp abonnemang i tid etc. Varje abonnemang är ofta så billigt så det inte märks så mycket men sammantaget kan det bli en hel del.

3 gillningar

Jag håller med, därför lusläser mina kontokortsutdrag varje månad.

En sak jag åkte dit på var dock följande:
Jag prenumererade på en tidning. De drog pengar var 3:e eller 4:e månad.

Jag gav samma tidning i gåvoprenumeration till en person, för ett år, de luriga personerna på förlaget gjorde så att gåvan övergick i en vanlig prenumeration efter ett år, jag fick betala båda. Men då avgiften aldrig drogs samma månad för båda prenumerationer, så tänkte jag inte på det.

Jag tror jag betalade dubbelt i nästan två år! Riktigt surt då detta var en dyr tidning på kanske 2500 kr per år.

1 gillning

Rent spontant tycker jag det är förkastligt ur miljöperspektiv när det gäller saker som biltvätt. I de fallen är väl klippkort/poängsystem bättre så att elfte tvätten är gratis. Men jag har väl fel. Jag har inte tvättat någon av mina senaste två bilar nå’nsin, så det är minst 15 år sedan sist. Samma sak med Amazon. Det är säkert kanon för glesbygd (där jag tvivlar på att det ändå inte finns en klausul som stoppar hemleverans) men återigen sämst för innerstadsleveranser. Vi behöver inte merparten av skiten “vi” beställer.

Mat är en annan grej, då är det smart för företaget och funkar säkert fint om man är kaffeberoende (eller tacoberoende för den delen), men det finns ju en anledning till att det görs. Det är inte för att belöna kunderna. Jämför gärna med träningskort där många går till folk som inte kommer att utnyttja det i någon större omfattning.

Särbon köpte SL-kort-prenumeration via jobbet i januari 2020. Sedan kom covid. Det blev dyra promenader det året.

1 gillning

Det är framförallt en smart affärsmodell för företaget, inte alltid lika bra för dig som konsument om du vill vara effektiv med dina utgifter. Allt för vanligt att man använder något ett tag, slutar använda det och missar att säga upp. Men det är därför det är en bra affärsmodell.

Jag hade gärna startat en prenumerationstjänst men är försiktig med att signa upp för sådana.
Sälj är jobbigt. Med prenumerationer är viss framtida försäljning redan i mål.

Nu har Bestbuy ett nytt erbjudande, 199 USD per år för att få support på all elektronik och data hemma. Inklusive det du har köpt i andra affärer. Notera, Bestbuy är en av få butikskedjor i USA som klarat av konkurrensen från Amazon, främst genom att erbjuda uppskattade och prisvärda tjänster till kunderna.

https://www.bestbuy.com/site/electronics/totaltech/pcmcat1629315977983.c?id=pcmcat1629315977983

Vissa grejer som man alltid behöver typ dagligen är väl abonnemang bra för. Tex telefon, TV, el.

Andra grejer som man förbrukar mer sällan av vilja eller behov tycker jag ”pay as you go” är mycket bättre och billigare.

Många företag vill jobba in abonnemangs modellen så jag antar att det är bra för företaget men kanske inte alltid kunden.

Taktiken verkar vara att smeta ut kostnaden så den ser låg ut per månad för att man inte ska märka att man faktiskt betaler mer.

OKQ8 upplägget verkar väl generöst så man kan undra om det håller eller om priset höjs. Den tvätten som ingår i abonnemanget verkar vara en som kostar 299 kr/gång som engångs. Så i princip om man tvättar mer än 1 ggr per månad så får man plus. Låter bra men handen på hjärtat - tvättar man bilen så ofta? Själv tror jag inte att jag tvättade bilen mer än 4-5 ggr per år (har ingen bil längre). Tvätta bilen 8 ggr i månaden känns sjukt onödigt.

Dessutom, vem vill äta på Taco Bell varje dag? :joy: Det blir väl som i ”super size me” att man blir sjuk.

1 gillning

Tvättabonnemanget från OKQ8 och Espresso House obegränsade mängd kaffe blir ju onekligen snabbt förlustaffärer för företagen. Det vill till att kunderna köper annat men det lär de ju också göra i snitt antar jag annars hade de aldrig lanserats! Det är för övrigt långt ifrån olämpligt att tvätta bilen 2 gånger i veckan om man pendlar mitt i vintern på våra salta vägar. Så länge man tänkt behålla bilen ett tag så att säga!

Även om det är så att allt fler abonnemang smyger sig in i våra ekonomier så är det ju långt ifrån alltid till ondo. De kan ju istället eliminera många fasta kostnader i “Övrigt”-kategorin om man månadsbudgeterar, så att säga.

1 gillning

Oj! Verkligen? Men så är jag ju plattskåning där salt mest är på matbordet :slight_smile:

1 gillning

I vanliga fall är det inte riktigt värt men med tvättabonnemanget hade jag nog nappat. Som tur är bilpendlar jag inte!

Man ska inte underskatta effekten av vårat förbannade vägsalt redan här i Östergötland. I alla fall om man kör bilar upp till 15-20 år gamla :wink: Om man bara kör nya bilar eller leasar påverkas man givetvis inte i längden.

1 gillning

Finns säkert fall där det kan löna sig, men tänker att det är undantag där jag får lite rabatt mot att jag binder mig till en leverantör. I huvuddelen borde företagen ha en kalkyl där det ingår en premie för att vara säker på att de inte tappar (för mkt) på abonnemangsvarianten.

Det brukar ta tre dagar innan saltbilen hinner till de vägar jag använder för att ta mig till jobbet. Jag sparar mitt salt till popcornen. :rofl:

…och då har snön redan smält.

2 gillningar

300 i månaden för biltvätt? Och en signifikant del av livet bortspolat i kön (jag erkänner att själva tvätten är högklassig underhållning långt bättre än Prime)