Hej,
Dags för att starta ett ämne för första gången. Kantboll på några ”spara energi”-ämnen kanske.
Förutsättningar. Tvåplansvilla, 185 kvm. Nyfunkis, så vansinnigt mycket stora fönster, mer eller mindre golv till tak, och dessutom stora fönster i taket. 3m takhöjd bottenvåning, öppet till nock i stora delar av ovanvåning. Vattenburen värme, golvvärme bottenvåning, radiatorer ovanvåning.
Huset blir extremt varmt på sommaren, ~35 grader, men oxå häftigt uppvärmt en solig dag vår/höst. Frånluftsvärmeväxlare.
Installerat feta luft/luft pumpar, en på varje våningsplan, primärt för kylning och så här långt använda enbart för det (installerade sensommar i fjol).
Är det mer energieffektivt att AC står på hela dagen och håller ”vettig” temperatur eller bör de slås på en timme innan hemkomst?
Hur tänka uppvärmning med kombon frånluftsvärmeväxlare och luft/luft pump? I vintras var luft/luft pumparna avstängda (som sagt installerade för AC), men de kan förstås bidra till uppvärmningen oxå (är väl vad dylika oftast används till).
låter man dem stå på dygnet runt vinter tid?
ändrar man inställning på ”värmepannan” när man kör i kombo med luft/luft?
Dum som ett spån på området, så alla tips och tankar tas tacksamt emot…
Om det blir så varmt i huset bör du nog kolla på vad du kan göra för att undvika det. Är det dåliga stora fönsterpartier åt fel håll? Markiser/kepsar/solfilm och så vidare för att undvika att solvärmen kommer in i huset på sommaren.
Jag är ganska säker på att det är effektivare att kyla bara den tiden du vill ha kyla. Ju längre du är från ‘naturlig’ temperatur, dess mer får du kämpa mot termodynamiken. Det är klart att pumpen får jobba mer när du väl snabbt ska kyla ner från helt varmt, men det kan aldrig kompensera att ‘hålla’ det kallt…
Summa summarum, stäng av AC så fort du inte behöver det. För ekonomin, planeten och energiprisernas skull
Tack, det var oxå vad jag trodde avs kylning. Har timer ställd AC.
Yes, fönster från golv till tak i sydlig riktning. Det gör det svårt att vara effektiv med ”kepsar”. Får ta in offerter på att få solfilm i någon form uppsatt.
Någon som har klokskap att dela med sig av avseende uppvärmningsdelen, kombo luft/luft och frånluftsvärmeväxlare?
Just för värmeproblemen (=för varmt på sommaren) kan jag verkligen rekommendera solfilm. Tidigare jobbade jag på ett kontor som hade enorma / höga fönster åt tre väderstreck. Solen lös i princip alltid in. Dessutom högst upp i huset så att värmen från andra plan letade sig dit. Lägg till att man dessutom av estetiska skäl valde att ha svarta golv (man hade svart bakgrund i loggan). Det var alltså konstant solinsläpp som lös på det svarta golvet.
För att få bukt med problemet så installerade de AC. Den fick gå på max och det bullrade en del men det blev ändå inte några behagliga temperaturer (sänkte från 40C till 30C typ). Sedan satte de på solfilm på fönsterna. Wow vilken skillnad. När de höll på och satte upp dem (läs: det satt film på några fönster men inte alla), så kände jag på fönsterbrädan intill fönstret (också den svart! ). Fönsterbrädan med ett fönster utan solfilm var så varm att den var obehaglig att ta på, och man fick ta bort handen för att inte bränna sig. Fönsterbrädan intill var kall. AC:n kunde stängas av, och ordinarie ventilation räckte. ROI för solfilmen vs AC:ns driftskostnad var väldigt kort enligt VD:n.
Men jag vet inget om de långsiktiga besparingarna och hur länge en solfilm håller osv.