Varför Aktien underpresterade
Elpriser.
Inflation.
Pandemin.
Tidigare fokus på expansion.
Höga lån. (Amorteringskrav: 37 MSEK 2024, 10 MSEK 2025.)
Framsteg
Förbättrad omsättning per anläggning 13 kvartal i rad.
Medlemmar per anläggning växte med 6 procent 2023.
Medlemmar per anläggning växte med 12 procent 2024.
Antalet medlemmar har ökat med 8,5 % från Q3 2024 till Q4 2024
Förändringar
Omorganisation och ny koncernledningsgrupp.
Förr leasade actic sin gymutrustning, nu äger man den.
Minskat antalet anläggningar man driver från 152 till 110.
Strukturerat arbete inom försäljning, service och medlemsupplevelse.
Bättre utväxling på marknadssidan genom förändrad kanalmix och erbjudande.
Ny Styrelseordförande Olav Thorstad 2022. (VD för SATS mellan 2007 och 2018.)
Ny VD Niklas Johansson 2024. (VD för Svenska Brasserier mellan 2017 och 2023, äger 2.2 % av Actic.)
Förbättringsomården
Simskola.
PT tjänster.
Gruppträning.
Fokus idag
Att förbättra lönsamheten per anläggning.
Juniormedlemskap från 11-15 år i målsmans sällskap.
Sammarbete med Les Mills (Arrangör av gruppträning.)
Att vinna upphandlingar för drift av kommunala gym/bad anläggningar.
Sammarbete med Hyrox (En av de snabbast växande fitnesssporterna.)
Investment Case
De kan växa mycket på Bad och PT sidan.
Actic tillhör premiumsegmentet men deras priser reflekterar inte det än.
45 av actic’s anläggningar erbjuder bad. Det är mer än alla andra gymkedjor i Skandinavien.
De kan vinna många upphandlingar för kommunala bad/gym då andra gymkedjor inte prioriterar det.
Deras sammarbete med Les Mills har gett resultat och över tid leder det till en mer lojal och aktiv kundbas.
Actic bygger på det konceptet och har precis startat ett sammarbete med Hyrox som är den snabbast växande fitnesstrenden. Så vi ser ett aktivt arbete med att förbättra kundupplevelsen. Vi skall nu växa långsamt och lönsamt, med fokus på att ha anläggningar i kluster och i kombination med kommunala badanläggningar. Gymbranschen är stabil och påverkas knapp av den ekonomiska cykeln. Befolkningen växer och fler flyttar till städerna.
Om Actic och Sats hade samma värdering baserat på hur många medlemmar de har så skulle Actic’s aktie vara värd 4.84x mer än den är idag.
Jag tror att Actic’s finansiella siffror kommer se väldigt bra ut 2025, men jag tror de kommer vara alldeles fantastiska för 2026, så en exit 2027 efter första kvartalsrapporten eller när vi når ett marknadsvärde på 1 miljard kronor. Där kommer vi ha gjort vår största procentuella vinst. Det är möjligt att det är korrekt att behålla aktien efter det här förstås men det kräver en ny analys baserat på förutsättningarna då.
De 10 största ägarna kontrollerar 85% av aktierna vilket leder till låg likviditet och hög volatilitet. Actic har haft cirka 3 000 aktieägare varje år de senaste 3 åren, vi vet inte hur många som är nya men min bedömning är att en stor majoritet har ägt aktierna under en längre tid. Det finns alltid ett pris då en aktieägare är villig att sälja av men i dagsläget så har vi en väldigt låg float. Detta är anledningen till att aktien är up 91 % på en månad. Det var på en väldigt bra rapport men hur många bolag dubblar sitt värde på en rapport, speciellt i en så stabil bransch.
Disclaimer: Det här är min personliga analys och åsikt och skall inte tolkas som finansiell rådgivning. Jag äger aktier i Actic.