Äga verksamhetens lokal privat eller via bolag?

Hej!

Har lite funderingar som jag skulle vilja bolla med några fler personer med klokt ekonomiskt tänkande.

För att göra frågeställningen enkel. Sambon är på G att starta igång en privat förskoleverksamhet som det ser ut, där jag själv också blir lite inblandad i delar av verksamheten. Det ser ut som att det finns en fastighet (typkod 220) som ligger lämpligt till där verksamheten kan bedrivas, där nuvarande ägare är intresserade att sälja till oss.

Priset är inte spikat än. Men för att göra det hela enkelt, säg att den kostar 1 miljon.

Hur hade ni tänkt med det köpet:

Skulle ni försökt köpa fastigheten privat och hyrt ut den till det kommande bolaget som skall driva förskoleverksamheten?

Eller skulle ni låta det blivande bolaget köpa fastigheten?

Spontant tänker jag att det är större chans att få lån som privatperson på fastigheten än att ett nybildat bolag får lån?

Köper man den och hyr ut den privat till eget eller närståendes bolag, så tolkar jag att man ej har rätt till något schablonmässigt avdrag (skattefri del), men ändå kan väl 30% beskattning på privata hyresintäkter anses ganska förmånligt?

Hur hade ni tänkt i ett liknande scenario? :slight_smile: Ge mig era bästa tips!

1 gillning