Precis som du säger så boenden handlar inte allt om pengar/matematik. Jag bor idag i andrahand som är osäkert med hög hyra. Så jag tänkte skaffa en lgh i samma område då jag trivs bra och har möjlighet att köpa en.
Som sagt jag har kommit fram att ”nästan allt annat är lika”. Här skulle en få moderna hus som har allt man önskar! den enda skillnaden är att bostadsrätten har några extra kvm samt inglasat-balkong med några extra soltimmar.
Medan ägarlägenheten ger mycket mer frihet speciallt i den tillstånd jag är i idag som frilansande konsult med egen företag, där jag ibland om jag känner för kan vara bortrest 3-4 månader. Jag vet inte hur länge jag kommer jobba som jag gör idag men värd att nämna. Detta gjorde att jag behövd att ta del av er kloka resonemang!
Själv skulle jag alltid välja Brf på grund av att friheten är för stor i ägarlägenheter. Dina grannar kommer med hög sannolikhet använda friheten för att försämna för alla andra, genom t.ex. hyra ut till nya festande tonåringar varje vecka via Airbnb.
Brf känns så otroligt mycket tryggare, men jag litar inte så mycket på andra människor. Ifall du tror att andra människor inte kommer utnyttja sina friheter på ett negativt sätt så kan du ju köra ägarlägenhet.
Det är stor bostadsrättsförening samt stor samfällighetsförening.
I den område jag bor i och tittar lägenheterna så finns inte tyvärr något äldre lägenheter som är ute och dessvärre är hela området nybyggt., kanske får jag titta andra områden som jag inte har lika bra koll på.
oooh den frågan. Nu önskar man nästan att man va en av bruna havsabborren som lever vid klipprev ner till 300 meters djup för att slippa allt va en fixandet för en fastighet innebär. Men trivs verkligen att vara egen chef, styra sin ekonomi, ha låga avgifter och så småningom bli skuldfri eller ja nästan, då teorin säger att det kan vara bra att ha något hävstång. Detta talar för äganderätten trots en som inte är händig!
Något jag kom på nu är att även om jag föredrar ägarlägenhet så kanske marknaden den dag man vill sälja är större för brf lägenheten då fler eventuellt kan låna pengar till en brf lgh där en del av lånet är “undangömt” i föreningen jämfört med att köpa en ägarlägenhet där man måste slanta allt sjölv direkt vilken kanske kapar av en del köpare?
Jag faktiskt tror, och vill tro, att vi människor är inbyggt goda som vill ta ansvar över sina ägodelar och alltid är medvetna om den större friheten kräver större ansvar. Har man betalat så mycket som 3-8 mille så skulle va konstigt om folk inte tog sitt ansvar. Men om det skulle dyka upp endel människor som utnyttjar sina friheter så finns det fortfarande reglar i samfällighetsföreningarna som jag är inte så insatt nu.
Köper du en bostadsrätt kommer du att bli extremt förvånad över hur lite intresse majoriteten av medlemmarna har av föreningens skötsel!
Risken att någon utnyttjar detta för eget bruk är trots allt försumbar. Den stor risken är om styrelsen saknar kompetens. Inte sätter av tillräckligt till underhåll, inte höjer avgiften som man borde, osv…
Det här varierar förstås en del. Risken kan rimligen vara särskilt stor om föreningen är nybildad och de boende då varit inriktade på att ”göra ett klipp”.