AI-genererade svar i forumet

Precis. Någon som använder

1. Sin hjärna och minne
  2. Fråga en kompis
  3. Googling
  4. AI

… för att formulera ett så bra inlägg som möjligt så tycker jag inte att man ska tvingas begränsa sig till hjälpprocess 1-3

Lägger man ut AI text rakt av så kan jag tycka det är OK om …

1. Ingen wall of text
  2. Referens till vilken AI som använts
  3. Prompten / frågan man ställt ska vara med
  4. Lämna med länkar till nyckelreferenser

Detta för att kunna validera svaret precis som vanligt

OBS: Enbart skrivet med hjälpprocess 1 :joy:

4 gillningar

Ja, och det viktiga i detta och andra tillfällen är att ett påstående utan grund/resonemang/källa bara är ett ogrundat påstående, och att ”AIn sade det” i majoriteten av fall inte är en källa.

2 gillningar

En LLM är väl ett perfekt verktyg då att få en bredare bild av hur en mening kan tolkas än man kommer på själv?

Håller med, men samtidigt så är det så enormt själlöst och frustrerande att ha en diskussion med AI-bottar på ett forum för människor. Jag sitter hela dagarna med ChatGPT och liknande verktyg själv ändå.

1 gillning

Att använda AI för att formulera sina egna tankar är helt okej. Det är ett verktyg som är här för att stanna. Men om man tejpar in svar på komplexa frågor där man inte förstår texten själv har det gått för långt.

3 gillningar

Exakt. Helt meningslöst utan prompten och vilken AI.

”Som man frågar får man svar”. Ganska lätt att tweeka prompten så man får det svaret man vill ha, så länge inte frågan är helt uppåt väggarna

Ja, det tycker jag är nyckeln. Och om man då ändå gör det, så är Princip 8 i reglerna som kräver citat-tagg rimlig.

De svarar ju olika om du frågar igen, och även beroende på vad som sagts tidigare i konversationen. AI i sig är sällan källan, men den kan ju ge en källor man kan titta på och sedan hänvisa till.

1 gillning

Den logiska följden av att folk börjar skita i vad användare skriver är definitivt så att man börjar skita i forumet i sig.

Dvs, “folk kan skita i att läsa inlägg” är inte en bra väg framåt för det kommer avsevärt sänka kvaliteten på forumet och leda till att folk lämnar.

2 gillningar

Jag struntar ofta i att läsa trådar och inlägg. Om man inte filtrerar hårt för att ta in det som har kvalité så blir man inte långvarig, tror jag.

Jag tycker att den generiska, själlösa stilen är en riktig glädjedödare. Man hänger ju inte på ett forum enbart för att utbyta information, det är också en form av socialt umgänge.

5 gillningar

Det gör väl alla till viss del.

Problemet blir när det ökar, vilket kommer vara fallet om man låter AI inlägg härja fritt (ddos / sea lion / överflöd av text överallt).

Det måste finnas regler och moderering av AI inlägg på något sätt annars kommer forumet bli skit. Spelar ingen roll att det är svårt, det är helt enkelt nödvändigt.

1 gillning

Återigen, det handlar om kvalitet. Det finns många sätt AI-stöd höjer kvaliten. Det är som CGI i filmer, den mesta av bra CGIn inser man inte ens är där, det är därför den är så bra. Men utan hade inte filmerna kunnat göras.

3 gillningar

Precis, det där håller jag med om.

Jag har inga problem med att folk använder AI för att putsa till formuleringar eller rätta till språkliga missar. Det är när man postar en vägg av helt opersonlig text som jag tycker det blir tråkigt.

Det är lite som skillnaden mellan att sminka sig lite och att proppa fejset så fullt av botox och fillers att alla ansiktsuttryck försvinner.

2 gillningar

Kan man inte ha en tråd eller en kategori i forumet (som vi andra kan blockera) där den som vill kan sitta och klipp-och-klistra in sina AI-svar i respons till andras AI-svar och därigenom stormtrivas? Vi andra, som faktiskt hänger på forumet för att utbyta tankar med andra människor kan ju fortsätta hänga i resten av forumet.

Om man behöver ta stöd av AI för att formulera sig så har man nog inte mycket att komma med i tankeväg ändå när det kommer till att bidra till en tråd. Det går bra att skriva långa eftertänksamma inlägg ändå, om man bara gnuggar geniknölarna lite. Förutsatt att man inte överlåtit tänkandet till ChatGPT sedan den släpptes. Det finns inget egenvärde i att posta mycket, det är bättre att göra det med kvalitet och själ.

Varför i så fall inte använda CharGPT till att låtsas vara ett forum att posta i? Med rätt prompts så kan man komma långt tror jag. Typ: “Skriv ett foruminlägg som om du var en småsparare som undrar varför din globala indexfond gått dåligt i år, när själva indexen de ska följa gått mycket bättre.” Eller: “Skriv ett foruminlägg som om du var en person som var osäker på vilken modell av nästan identisk SUV du ska köpa för att grannarna i ditt villaområde ska tro att du har mycket pengar, till så låg kostnad som möjligt.”

3 gillningar

Intressant tanke! Har inte ens tänkt på det….

Mitt arbetsgivare har börjat rulla ut AI hjälpmedel.. och med det börjar jag få emails som avslutas med

Thank you for your attention in this matter.

:see_no_evil_monkey:
Det är så sorgligt vart världen är på väg. Ingen kommer att kunna formulera en mening själv om 10 år.

2 gillningar

Tack själv, HAL 9000!

En lärare fick dessa email efter att många av hans elever hade fuskat med AI :joy:

7 gillningar

Ett rätt väntat uttryck givet situationen. Om detta var säg 20% av alla eleverna så känns det inte som ett tecken på något särskilt.

Jag vill lyfta denna tråden igen.
Jag upplever att det skrivs fler och fler AI genererade inlägg på forumet och vill passa på att påminna om Princip 8 i forumreglerna

Princip 8) Användning av AI-genererat innehåll - Forumet är en plats för personliga reflektioner och diskussioner. För att bevara detta värde vill vi begränsa användningen av AI-genererat innehåll. AI-text ska, precis som andra citat, markeras som citat. Använd citat-knappen eller > i början av raden.

Ni är en del som är duktiga på att flagga inlägg som bryter mot detta. Fortsätt gärna med det!

Det är alltså inte förbjudet att använda tex Chat GPT som en liten del av ett inlägg, men forumet blir ganska meningslöst om man skriver.

Jag frågade Chat GPT och fick detta svaret.

Även om det är citatmarkerat åker ett sådan inlägg i papperskorgen. Någon egen reflektion bör man i alla fall presentera.

16 gillningar