En generell kommentar som kanske eller kanske inte är relevant här är att arbetsgivare i regel KAN lösa dessa uppkomna situationer genom tillfälliga konsultlösningar och inhyrningar sommar mer eller mindre dyr. Om de väljer att inte göra det för monetär vinning så tar ju arbetsgivaren risken att fler säger upp sig pga dålig sommar. Låt dem stå denna risk eller vidta nödvändiga åtgärder. Bär det inte själv.
En person som ger till folk som bara tar och uttrycker missnöje över detta bör fråga sig varför och hos vem problemet vilar.
Det låter alltid så fint med ”att lämna över på ett ansvarsfullt sätt”. Verksamheten går på knäna. Ditt arbete fördelas alltså på de som är kvar med andra ord. Hade arbetsgivaren uppskattat dig på det sättet som du hoppats så hade de höjt din lön redan.
Faktum är att om du lämnar innan sommaren och verksamheten får en så pass stor påverkan att chefen ringer och säger . Du får 10-15K bara du kommer tillbaka. Då har du löst ditt problem. Att inte de lyckas locka nya medarbetare är en stor rödflagg på löneläget.
Jag har inte sagt något om att låta sig utnyttjas eller eller att inte hålla på sin egen integritet. Bara att hålla sig själv ansvarig efter sin egen satta standard av vad en god person och korrekt beteende är och att inte använda andras eventuellt lägre satta standarder eller misslyckanden av upprätthålla sina som ursäkt från att frångå sina egna!!
skit i arbetsgivaren, de skiter i dig.
Nja. Du argumenterade mot mitt inlägg där jag pratade om att i bedömningen av hur man ser på sina handlingar mot någon också ha med en dimension av andra sidans reciprocitet. Så jag håller inte med dig här.
Problemet är att på skitarbetsplatser kan kriser avlösa varandra hur länge som helst - dvs. ska man tänka som TS så kan det vara så att det aldrig blir rätt timing.
Om inte annat för att kollegorna också säger upp sig på löpande band, vilket de gör helt rätt i.
Jag röstar generellt på att man får lämna när som helst, speciellt om man har spelat med öppna kort och ändå inte fått den kompensation som behövs för att det ska vara intressant att vara kvar.
Menar du att om en handling är rätt eller fel avgörs av omgivningens eller den tänkta mottagaren tacksamhet eller vilja att ”betala” tillbaka? Hur vet man det i förväg?
Att välja att avlägsna andra från sitt liv som inte riktigt bjuder till i relationen och eller försöker parasitera absolut men att utgå ifrån att så kommer vara fallet innan det skett känns som ett suboptimalt sätt att bygga och skapa relationer på!
Nej. Jag menar att om det inte är första gången du träffar en person så har du antagligen en magkänsla för hur schysst personen är och att det är ganska rimligt att till viss del ha mindre betänkligheter för hur mkt empati man ger en asshole vs en snäll person.
Om du säger upp dig nu så kanske arbetsgivaren får panik och höjer dina kollegors löner för att få ha dem kvar. Så kanske gör du dem och dig själv en tjänst genom att säga upp dig nu? ![]()
Mycket möjligt, särskilt om några fler kollegor som sitter i liknande situation som jag passar på att säga upp sig också. Vi får se hur det utvecklar sig. Nu har jag i alla fall bokat in ett par intervjuer och bett arbetsgivaren om ett slutgiltigt besked.