Vi har ett “matkonto” med kopplat kort på ica-banken, själva matkontot är ju ett vanligt bankkonto. Båda har var sitt inlog och var sitt kort. Vi har även ett gemensamt konto på swedbank där vi båda kan röra pengarna fritt. Ringde banken och startade ett, sedan skickar de per post att vi ska godkänna och skicka tillbaka pappren om att vi öppnar konton i bådas namn och båda ska ha tillgång till det. Eller är det något jag missar? Känns ju väldigt enkelt
Vi har ett gemensamt konto på Swedbank där båda har full kontroll och kan nå via sitt respektive inlogg.
Däremot finns det ju inga gemensamma isk utan då är det fullmakt som gäller istället.
Jag och min fru har ett gemensamt buffertkonto via SEB. Oklart iofs vad som händer med det vid en persons bortgång. Vi har det mest för småpengar.
Märkligt. Kanske bara är min bank (Skandia) som ej stödjer detta. De låser sådana konton där två har access vid dödsfall verkar det som.
De konton ni är de öppnade i bådas namn? Inte bara att en äger kontot men att den andra ha fullmakt?
Vårat står i bådas namn
Tillägg: vi fick båda gå till bankkontor fysiskt och göra detta.
Min och frugans gemensamma konton har vi behövt öppna när vi varit fysiskt på bankkontoret.
Går ej att öppna gemensamma konton på annat sätt för Handelsbanken (enligt vår bankkvinna).
De är gemensamma, ingen fullmakt.
Är problemet att drabbas av likviditetsbrist i samband med dödsfall, innan bouppteckningen är klar?
Öppna var sitt gratis bensinkort med Master Card som har en kredit på 50 000 kr vardera. Nu har vi i och för sig pengar ändå, men detta innebär både “hängslen och livrem”.
Tipsar om den här tråden som rörde en liknande fråga: Fullmakt makuleras för kriskontot vid kontoägarens död? - Nr 9 av Thomas69
Ett oväntat dödsfall är ju det som ställer till det och av det jag läst så är processen att gemensamma konton alltid blir frysta under den tiden att bouppteckningen upprättas, från tråden “Fullmakt makuleras för kriskontot vid kontoägarens död?”;
Vi har löst det genom att ha rejäla kontokrediter och delat på kontantbufferten så att man klarar slimmade 3-6 månader på egen hand om den ena oväntat går bort.
Jag har levt i en lögn…
Länsförsäkringar erbjuder även dom gemensamt konto
Svaret på frågan är SBAB. Gemensamt konto kan skapas direkt på sajt med Mobilt BankID. Bra ränta, insättningsgaranti och trevlig digital upplevelse på sajt och app.
Flera av svaren missar att frågan inte handlar om att öppna gemensamt konto utan att kunna ha fortsatt tillgång till kontot om medkontohavaren dör.
Det verkar finnas stor risk att kontot då fryses initialt. Kan möjligen påverkas av om man är sambos/gifta. Kolla noga med banken för just din situation.
Har diskuterats bl a här
Säkrast är sannolikt separata konton, möjligen separata kreditkort.
SBAB:s konton är gemensamma och vi har lika tillgång till kontot. Dessutom har de rutiner för scenariot du beskriver:
Kan berätta om hur vi har löst det. Vi har några gemensamma konton hos Marginalen (både sparkonton och lönekonton), men vi har också helt egna konton (just av den anledningen som nämns ovan vid plötsligt dödsfall). Åtminstone hos Marginalen är det enkelt att styra om inkommande e-fakturor/autogiro så att pengarna dras från ett annat konto.
Vi matar våra olika driftkonton och buffertar med stående överföringar som täcker årskostnad / 12, så det är relativt “enkelt” att ställa om.
Vi har tidigare stora gemensamma sparkonton och ISK/KF med fullmakt, men vi har slutat med det och kör helt separata nu för att bespara den andra bekymmer. Mindre “romantiskt” kanske men betydligt enklare. Vi sparar nu gemensamt till underhåll av huset och nästa bilköp, resten sker på enskilda konton (men med lika stora insättningar).
Jag tror inte det går i någon bank. Om en part avlider så låses kontot helt.
Här är fler saker att tänka på vid gemensamt konto. Särskilt om det handlar om gemensamt lån eller sanering.
Jag och sambon öppnade konto där igår tack vare din kommentar. Supersmidigt gick det! Och räntan var ju tom högre än på landshypotek vars jag har mitt buffertspar. Så TACK!