Aktie- och fonddepå är ett bättre väl än ISK vid FIRE när man ska leva på avkastningen

Tänker du på 10 års regeln ? Ja, vi håller på att reda ut detta nu :nerd_face: alltså vi ha endast fonder, men vi har en annan komplexitet / optimering att göra.

Ja, fonder är bättre då aktier skattas av Sverige i 10 år

Ja precis, aktiefonder beskattas inte enligt 10-årsregeln men det gör aktier som är inköpta innan exit, och svenska aktier även om de köps efter exit.

Angående AF och aktiefonder ska man dock inte glömma bort att det finns en schablonbeskattning för det också, men den skattesatsen är betydligt lägre än för ISK. Detta gäller dock inte för begränsat skattskyldiga.

Det första: ja
Det andra: nej, troligen inte men det beror ju på vilket logiskt beteende regeländringen av ISK ger incitament till. Och det vet jag inte nu.

Om din fråga är generell, vill du bo i Sverige oavsett hur hög skatten på (jobb|kapital|fastigheter|xyz) är?
Svar: ja. Mitt känslomässiga band till Sverige är väldigt starkt.

Politiska risker finns alltid, överallt

Ja, ytterligare ett exempel på en slags politisk risk. Så det spelar roll vilken fond i vilket fondbolag man väljer om man satsar på att “aldrig sälja” på 20-25 år.

Ja, just. Med dagens regler. Om inte en framtida politiskt inducerad förändring/försämring av ISK blockar detta ocskå… Framtidens politik är svår att förutse

Ok vi är begränsat skattskyldiga i Sverige, så jag antar hittills ingen beskattning.

För mig är den 0%

En av oss har noll också :nerd_face: men det är lite mer komplicerat. För den som har 0% kan det bli beskattat i Sverige (iaf aktier till 30%, oklart ang fonder, vi väntar på information här).

Vad har man då för möjligheter att komma undan detta? Om det införs extra skatt vid nivåer på 2-4 miljoner

Nej det är fel, 0% skatt utomlands är inget som ger Sverige rätt till beskattning. Det finns domstolsutslag som säger detta. 0% är inte svårt att ordna om man vet hur och jag kan ge mer upplysningar i PM.

1 gillning

Nej det enda fallet verkar vara 10års regeln för just aktier.

Den gör skillnad på svenska aktier som alltid beskattas och utländska som bara beskattas om de har köpts in innan din exit. Du kommer heller aldrig undan beskattning om du tar emot utdelningar. Därför är det enklast och bäst att hålla sig till aktiefonder utan utdelningar.

1 gillning

Bara för att utesluta en sak.

ETFer (aktie eller fond?) inköpta i tredje land (Irland / Luxemburg) efter exit med begränsad skattskyldighet finns det ingen möjlighet för Sverige att beskatta, oavsett dubbelbeskattningsavtal?

Har man 20 eller 50 mille på ISK har man nog råd att betala den skatten och inte flytta från Sverige endast av ekonomiska skäl. Eller hur menar du?

Det spelar ingen roll om dessa är inköpta innan eller efter exit, Sverige kan ändå inte beskatta dessa för en begränsat skattskyldig. Givet att de uppfyller kriterierna för att klassas som värdepappersfond. Skatteverket nämner explicit UCITS här, så är det en UCITS-fond är du säker. ETF är alltså en fond och inte en aktie. Dessa kan också köpas in i Sverige, inga problem med det.

1 gillning

Klart man har råd om man har 50 miljoner men frågan är om man tycker det är värt att betala en halv miljon i ISK-skatt för att få bo i Sverige. För min del skulle jag inte vilja bo i Sverige ens om skatten var noll, har man dessa pengar finns det mycket bra liv utomlands.

Men alla är förstås olika så var och en gör som den vill.

Jag kan förstås också besöka Sverige några månader varje år för att besöka släkt kanske.

Mycket intressant tråd. Skulle precis börja skriva en ny men som tur hittade jag denna.

Har börjat fundera på om AF eller ISK eller KF är bättre vid en FIRE så har mycket funderingar men svårt få ner det på skrift.

Läste på Avanza om AF och där står det att man skattar 30% på vinsten när man säljer ett innehav?

1. Gäller det bara aktier och att man säljer hela posten i samma aktie som ett innehav?
  2. Gäller det även aktiefonder som med aktier att/om man säljer hela aktiefondens innehav eller gäller det även delar av fondandelar i en aktiefond?

Fondaffärer kommer förtryckta i deklarationen. Vad innebär det? Vad är det som står i deklarationen. Hur vet skatteverket om man sålt med vinst eller förlust. Har aldrig använt AF därav min fråga.

Samma här står det ditt innehav och inte delar av innehav som om man säljer delar av en aktiefond vilket inte skulle generera skatt på vinst, eller? Jag är förvillad!

Om jag gör ett köp i en AF och köper en aktiefond. Vad är det skatteverket får för info? Dom borde väl få mitt NAV och antal fondandelar men om jag säljer 4% årligen så borde det väl inte innebära som ovan dvs “ett” innehav eller “ditt innehav”. Får skatteverket direkt info vad NAVet är vid försäljningen eller är det som med aktier att man skriver själv vad man sålt för aktierna för?

Många frågor, jag vet men hoppas någon är bättre insatt än mig i detta.

Varje säljtransaktion ger en vinst/förlust baserad på genomsnittligt anskaffningsvärde. Det får du deklarera på en K4. Även om du bara säljer 1 aktie av 100 så ska du deklarera den försäljningen.
Det här är en av fördelarna med ISK. Du slipper deklarera försäljningar där.

Ja, säg att man köpt Avanza Global för SEK 10M när den startade för sex år sedan för att man har en strategi att äga marknadsviktat. Då skulle man när den bytte inriktning för några veckor sedan, givet att man ville hålla fast vid sin strategi, ha sålt den för SEK 20M och åkt på SEK 3M i skatt – jättemycket mer än man skulle ha betalat med ISK/KF under den tidsperioden – och samtidigt tillintetgjort sitt avancemang mot 24%-schablonbeskattning. Så även om AF teoretiskt sett är billigare för långsiktiga buy-and-hold-investerare tror jag att flexibiliteten kan göra ISK/KF till ett bättre val.

4 gillningar

Aktier ja men hur är det med fonder?

Så här står det på Nordnet. Känner mig lite korkad som inte riktigt hänger med när det gäller fonder på AF konto.

Står ingenting om skatt på vinster (fonder) eller hur man beskattas om man tex säljer för viss summa varje år. Är det någon här som har AF och säljer fondandelar varje år som kan visa en uträkning hur skatten fungerar inkl värdeökning.