Aktiefond vs individuella aktiers procentandels avkastning

Är helt enig. Om man har ett superintresse och dessutom är bra på att välja aktier samt ”timea” vissa kortsiktiga så tror jag definitivt man kan överprestera indexfonder, även om det är ”omöjligt” att timea marknaden vilket jag inte håller med om. Fastän majoriteten av fallen resulterar i förlust rent statistiskt sett.

Det är även bra att ha i åtanke att de flesta människor som försöker sig på enskilda aktier misslyckas inte för att det är ett sämre val, det är bara att de flesta människor har en suboptimal strategi och gör gärna impulsbeslut grundat i känslor.

Du menar VISSA enskilda aktier…

Det vore intressant med en mer nyanserad analys. Det finns många konstiga aktier som du aldrig hört talas om. Det finns aktier i olika kategorier och de har rimligen olika mönster och volatilitet.

Glöm det där. Oavsett hur mycket “superintresse” du har så är sannolikheten för att du ska lyckas över tid låg. Man kan ha tur och lyckas bra. Det är särskilt påtagligt under perioder när hela marknaden går uppåt. När marknaden går mer i sidled blir utmaningarna med ens uppenbara.

Jag tycker att avsnittet med André Granström var bra när det gällde att reda ut den här frågan.

Ja du, själv har jag en gedigen bakgrund i bank och har analyserat 1000-tals bokslut under årens lopp. Jag gjorde ett experiment för några år sedan. Tog 50 000 ur lekhinken och placerade i aktier. Tanken var att placera dem i 5 år och sedan göra en utvärdering. Resultatet blev så utomordentligt dåligt att jag avbröt det hela i förtid.

Slutsats. Det är lätt att få hybris. Att slå marknaden är extremt mycket svårare än vad man kan tro.

Alternativet kan möjligen vara att köpa några "säkra investmentbolag, typ Investor, Industrivärden och Lundbergs.

1 gillning

Jag förnekar inte det du säger, det är lågt men utesluter inte att det är fullt möjligt. Jag skulle nog rekommendera alla att ha en separat aktieportfölj (enskilda) vid sidan om en majoritet indexfondportfölj, och om det visar sig att din avkastning presterar bättre än indexen efter låt säga 5 år, fortsätt då lägga större tyngd i aktieportföljen.

Som sagt, gemene man BÖR ha indexfonder, det håller jag med om.

Ska dock ta en titt på avsnittet du nämnde, tack

Jag har provat det där som du nämner och det var ingen bra idé. Att man kan ha en lekhink är möjligt om man vill det men det är också det hela.

Jag är relativt ung och kommer förmodligen få samma resultat som dig, vilket jag inte hoppas såklart fast oddsen är emot mig.

Hur tänker du nu?

Indexfonder är inte index. En indexfond kommer behöva uppdatera sitt innehåll löpande. Om Aktie X plötsligt stiger enormt i värde kommer den komma med i index, efter det med i indexfond. Men däremellan är det ett glapp. Samma sak med aktier som plötsligt kraschar. De finns med i index till dess deras värde passerar gränsen. Där kommer också indexfonder att lagga.

Ju större och häftigare svängningar desto svårare för fonden att matcha index.

Tittar du över långa tidsperioder kommer statistiken ljuga. Att Facit gått i konkurs innebär ju inte att alla de som ägt aktien tappat allt värde. Att index på Stockholmsbörsen stigit x % sedan år Y innebär inte att en indexfond för Stockholmsbörsen haft samma utveckling.

Tracking error är ju extremt litet om man kollar fondfaktablad. Normalt handlar så vitt jag vet fonderna lite med derivat för att få förändringarna ungefär när de sker och inte få de lagg du pratar om.

Kan du redovisa siffror på hur stort glapp du menar att det blir mellan ett index och en indexfond p.g.a. de effekter du nämner?

Fast va? Statistiken ljuger ju inte bara för att facit gått i konkurs och några tjänat pengar på aktien. De som tjänat pengar på facit är ju med i statistiken.

Ne, man betalar ju en avgift. Kolla tracking error så ser du hur liten skillnaden är.

Tycker inte att det där ser ut att vara signifikant.

2 gillningar

Förstår inte riktigt. Är frågan om man är superduktig på att välja bra enskilda aktier själv jämfört med en indexfond så är det bättre att välja aktier själv än att köpa en indexfond? I så fall är svaret självklart. Du slipper avgifter och kan sälja och köpa hur och när du vill.
Testa dig själv genom att göra som andra har skrivit, ha både och. Jämför sedan resultaten.

Men om jag inte minns fel så har jag hört Jan prata om att det tar minst 10 år innan du kan analysera för att se om du är bättre än index eller bara haft tur. Vet inte om detta stämmer men jag önskar dig lycka till!

1 gillning

Inte läst hela tråden, men slänger in denna mycket intressanta bild:

Intressant att se hur hög riskpremie man får om man diversifierat brett och screenar ut för lönsamma bolag (hög E/P).
Försöka stockpicka bolag med låg lönsamhet ser inte vidare ut.

3 gillningar

Avanza Zero var kanske inte ett jättebra exempel då den listan är tämligen statisk. Poängen är forfarande densamma.

Den andra poängen är också densamma. Att prata som jag gör är lite som att säga att “Fingerprint är övervärderat!” eller “Bitcoin är inte en revolution” på motsvarande forum. Igen: Indexfonder är helt rätt val för de flesta av oss. Tryggt och säkert för den som vill spara sig rik.

1 gillning

Du behöver inte antyda att du är martyr. Det räcker med att du visar någon form av data eller argumentation som stödjer dina påståenden. T.ex. de saker jag frågade om här:

1 gillning