Hej RT!
Vill få feedback på ett räkneexempel. Har jag räknat rätt?
Antaganden: (Delvis hypotetiska)
58 år
Anställd idag med lön över brytpunkten.
Bisyssla som konsult i eget AB.
Planerar att sluta arbeta inom anställningen om 5 år = 63 år
Kan leva på sparpengar mellan 63 och riktåldern = pensionsuttagsbörjan.
Effekterna av att antingen ta ut vinsten från konsultbolaget som aktieutdelning eller lägga dem i periodiseringsfond och ta ut dem som lön när jag inte längre har någon annan inkomst.
Antag 400 000 i vinst. 300 000 måste skattas fram så de ignorerar vi.
100 000 kan avsättas till periodiseringsfond.
Alternativ 1. Aktieutdelning (över K10). 100 000:- ger 64 000:- i näven efter bolagsskatt (20%) och skatt på utdelningen (20%).
Alternativ 2. Sätt in 100 000:- i periodiseringsfond. Under 5 år har man då schablonintäkt som ska beskattas. Schablonräntan ändras från år till år. För enkelhetens skull antar vi 2%. Det skulle ge 2 000:-/år i schablonintäkt. Skatt = 0,220005 = 2 000:- i skatt. Femte året löses periodiseringsfonden upp och används för att betala lön. 98 000:- att betala ut lön med. ca 24 000:- går till Sociala avgifter och blir en lön på 74 000:-. Antag att detta är den enda lönen det året ger en relativt låg skatt (11%=8 500:-). 66 000:- ut i näven.
Så här långt är alternativ 1 och 2 ganska ekvivalenta. Möjligen 2 000:- mer i näven ut men man måste vänta 5 år på att få loss dem och Schablonräntan och föränderliga skattesatser har alla möjligheter att tippa vågen åt fel håll.
Men: anledningen till att jag räknar på detta är då att Alternativ 2 även alstrar 17% av lönen (=12 000:-) i pensionsrätter för allmänna pensionen. Värdet av dessa pensionsrätter är svårbedömt. Anta dock att jag lever till riktigt gammal så att jag får ut dem alla (osannolikt) och att jag enbart betalar kommunalskatt på dem (sannolikt i och med flera år med “ingen” inkomst före pensionen). Då skulle de motsvara ytterligare knappt 8 000:- i näven (utbetalda mellan riktåldern och 100 år = död).
Har jag räknat rätt, tolkat alla regler rätt?
I så fall: Ingen jätteskillnad utan mer en smaksak. Kan öka utfallet “i näven” med upp till 15% men på bekostnad att utbetalningarna hamna 5-40 år i framtiden och nuvärdet blir relativt lågt.