Aktieutdelning nu eller lön om 5 år?

Hej RT!
Vill få feedback på ett räkneexempel. Har jag räknat rätt?
Antaganden: (Delvis hypotetiska)
58 år
Anställd idag med lön över brytpunkten.
Bisyssla som konsult i eget AB.
Planerar att sluta arbeta inom anställningen om 5 år = 63 år
Kan leva på sparpengar mellan 63 och riktåldern = pensionsuttagsbörjan.
Effekterna av att antingen ta ut vinsten från konsultbolaget som aktieutdelning eller lägga dem i periodiseringsfond och ta ut dem som lön när jag inte längre har någon annan inkomst.
Antag 400 000 i vinst. 300 000 måste skattas fram så de ignorerar vi.
100 000 kan avsättas till periodiseringsfond.

Alternativ 1. Aktieutdelning (över K10). 100 000:- ger 64 000:- i näven efter bolagsskatt (20%) och skatt på utdelningen (20%).

Alternativ 2. Sätt in 100 000:- i periodiseringsfond. Under 5 år har man då schablonintäkt som ska beskattas. Schablonräntan ändras från år till år. För enkelhetens skull antar vi 2%. Det skulle ge 2 000:-/år i schablonintäkt. Skatt = 0,220005 = 2 000:- i skatt. Femte året löses periodiseringsfonden upp och används för att betala lön. 98 000:- att betala ut lön med. ca 24 000:- går till Sociala avgifter och blir en lön på 74 000:-. Antag att detta är den enda lönen det året ger en relativt låg skatt (11%=8 500:-). 66 000:- ut i näven.
Så här långt är alternativ 1 och 2 ganska ekvivalenta. Möjligen 2 000:- mer i näven ut men man måste vänta 5 år på att få loss dem och Schablonräntan och föränderliga skattesatser har alla möjligheter att tippa vågen åt fel håll.
Men: anledningen till att jag räknar på detta är då att Alternativ 2 även alstrar 17% av lönen (=12 000:-) i pensionsrätter för allmänna pensionen. Värdet av dessa pensionsrätter är svårbedömt. Anta dock att jag lever till riktigt gammal så att jag får ut dem alla (osannolikt) och att jag enbart betalar kommunalskatt på dem (sannolikt i och med flera år med “ingen” inkomst före pensionen). Då skulle de motsvara ytterligare knappt 8 000:- i näven (utbetalda mellan riktåldern och 100 år = död).

Har jag räknat rätt, tolkat alla regler rätt?

I så fall: Ingen jätteskillnad utan mer en smaksak. Kan öka utfallet “i näven” med upp till 15% men på bekostnad att utbetalningarna hamna 5-40 år i framtiden och nuvärdet blir relativt lågt.

2 gillningar

Har du räknat på att lägga bolaget vilande (5 år) & sedan ta ut all lågbeskattat? Det brukar anses generera mest in handen (pengarna kan fö stå på börsen inom ramen för företaget under de fem åren)

1 gillning

Jag är medveten om möjligheten att lägga bolag vilande men tänkte inte lägga ner ABt när jag inte längre har annan anställning utan fortsätta att ta konsultuppdrag inom företagets ramar i ytterligare 5 år eller så.
Alltså inte ett alternativ i nuläget att lägga vilande, men kan bli det längre fram.
Började med räknandet när @Monica tog upp möjligheten/fördelen att tjäna in pensionsrätter genom att ta ut lön (även låg) under år då man annars inte skulle ha någon lön alls.

2 gillningar

Frågan gällde inte att “rädda pension” genom att ta ut den vid någon viss ålder. Utan hur skattesystemet fungerar om man flyttar fram löneuttag från när man har fullskattad lön till senare tillfälle när man ligger lågt i lön och pensionsintjänande. Antag att man är 62 eller yngre när det eventuella löneuttaget sker. (Antingen genom att anta 57 år nu eller anta 4 år mellan vinst och eventuellt löneuttag.) Då får man inte ta ut allmän pension det år vi räknar på. Stämmer beräkningarna?
Jag var tvungen att googla uppskovstillägg på inkomstpension men kunde inte hitta något relevant. Vad är det man går miste om genom att inte börja ta ut allmän pension redan vid 63?
Tjänstepensionsinbetalningarna slutar den dag jag slutar jobba. (Privat tjänst utan kollektivavtal.)
Tanken inkluderar att under året då eventuell sparad lön tas ut fortfarande arbeta inom egna bolaget. Alltså inte vara 100% pensionär.