Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Något måste jag göra, vilken lösning det blir vet jag inte.
Men det blir alldeles för varmt just nu.

Japp, det är sådana utanpåliggande markiser jag menar också.

Finns massor av alternativ i södra Europa. Till vettiga priser dessutom.

Har inte funnits någon bra marknad för dessa produkter i Sverige, men nu börjar det kanske ta fart.

Vi tog in offert på markiser på södersidan och det skulle gå på 25k så jag tackade nej. :face_vomiting:

Som sagt, allt beror på vad man har för förutsättningar. Jag har tre takfönster som kan ha dessa utanpåliggande “markiser” och två gavelfönster som har vanliga persienner på insidan. På bottenplanet funkar den skandinaviska arkitekturen så väl att det utskjutande taket normalt skuggar under sommartid men släpper in ljus under vintertid.

Det kan vara härligt med stora fönster, men det är inte riktigt anpassat för svensk sommar.

1 gillning

Det beror ju på hur du vill jämföra.
Normalt räknar man ju in de besparade räkningarna i vinsten för solpanelerna, gör man det kan man ju inte även räkna bort de från det andra fallet.

Så är det ju såklart. Det brukar resultera i avbetalningstiden i slutändan.

Men eftersom @AimHigher nu testar vilka vinster han gör “istället” genom att inte montera paneler, då vore det ju rimligt att s a s “ta av” dessa pengar för att betala elförbrukningen.

Men det är mer komplext såklart, eftersom de flesta har ett kontantflöde under tiden så hur man sparar och vad och när man använder vinsten hamnar ju lite utanför detta. Detsamma gäller ju potentiella korttidslån eller tömda investeringssparkonton under vintrarna med galna priser.

Ja, jag förstår argumentet. Och rent praktiskt skulle det kanske bli mer korrekt.
Men jag tror ändå att det är lättare för andra att förstå jämförelsen som den blir gjord nu.

Jag räknar på samma sätt som @AimHigher i min jämförelse.
Skillnaden är att jag har paneler som jag följer upp och jämför en klumpinvestering i IUSQ mot.

Vinsten från panelerna återinvesteras i IUSQ, och värdet på panelerna räknas som inköpsvärdet - depreciering över 25 år.

Som synes är det en ren förlustaffär hitills, men jag är nöjd ändå.
Solpanelerna har andra egenskaper som investering än maximal avkastning.
T.ex. så ser ju för bövelen inte grannarna pengarna som ligger på kontot och skräpar!

5 gillningar

Har inte läst hela tråden men jag har en anläggning som installerades i juli 2022 för 172k SEK. Enligt mina uträkningar är avkastningen efter 2 år 24,4%.

1 gillning

Det här kan förändra allt framöver.

5 gillningar

Det är inte gratis att bygga ut elnätet för en massa mikroproducenter, intermittenta dessutom. Jag förstår elnätsbolagen och hur många har fått dyrare abonnemang de senaste åren? Det här är anledningen. Hade man byggt oljekraftverk/gaskraftverk där man lagt ned kärnkraften så hade vi sluppit detta.

Det är extrema år, du får återkomma med avkastningen när hela 2024 har varit. =)

Nätavgiften skiljer sig stort från kommun till kommun. Jag betalar ca 2700 kr i fast nätavgift samt jag får ca 3000 (60 öringen) tillbaka på skatten varje år. Bara där är min nätavgift betald. Tilläggas att jag har 16 ampere på min anslutning.

I grannkommunen är den mer än dubbelt så dyr, samma säkring.

Sen om min avgift är billig eller dyr kan jag inte svara på men jag har fått en liten indikation om att den är låg.

Mycket möjligt att de tvingas ta betalt för detta i framtiden, hänger kanske lite på duktiga nätägarna skött sitt nät tidigare…?

Det var ju billigt!

Detta är förra månadens, enbart för elnätet.

Visserligen 20A men 9360kr enbart i den fasta avgiften per år.

Jag kan nog sänka min huvudsäkring, men känns inte lönt när effekttarifferna kommer snart.

1 gillning

:slight_smile: Det kommer inte bli så mycket mer avkastning i år. Det mesta av årets avkastning har redan varit. I bästa fall kanske man kommer upp i 30 % ackumulerat vid årsskiftet.

Har kollat över min siffror för 2024, om mina siffror stämmer så är det ett katastrof år för att äga solceller. Tilläggas att haft lite strul med min el så jag tappade ca 5 % av årsförbrukning i juni men det hade inte räddat året ändå.

Någon mer som har sammanställt sina siffror fram till september 2024?
Mina solceller har producerat 21% mindre el 2024 mot 2023. Samt att försäljningspriset har inte varit över 1 kr på hela 2024. Försäljningspriset under sommar månaderna har varit extrem lågt.

2024 blir fondernas år :slight_smile:

4 gillningar

Året är iofs inte slut, men det har hittills varit ett smådåligt solår och elpriserna är ju låga, så sett till återbetalningstiden var det ganska dåligt. Sett till uppvärmningskostnaden så gillar jag låga elpriser. :sweat_smile::+1:

1 gillning

Det är på tiden att man inte överdimensionerar sina solcellsanläggningar. Era elnätsavgifter har ju ökat för att lokalnäten som traditionellt är förbrukare har tvingat nätägare att bygga om för att kunna ta emot solelen. Det kostar ju alla andra boende i närheten. 60-öringen försvinner om budgeten går igenom. Jag tror man får räkna med att försöka förbruka elen själv, antingen genom att ladda upp ett batteri eller direkt till elbilen.

1 gillning

Problemet blir väl att ens anläggning blir väldigt liten om man inte överdimensionerar den sett till faktiskt timförbrukning? Dvs, inte “min anläggning beräknas generera lika mycket el som jag gör av med på ett år”, utan “min elproduktion beräknas ligga under min konsumtion varje dag/timme”. Vilket väl är det som krävs för att man inte ska bli påverkad av 60-öringen?

Men visst är det så att poängen med solceller blir att undvika att köpa el, snarare än att sälja el.

Frågan är hur mycket man faktiskt kan sänka sitt elinköp med solceller? Har man två elbilar som används mycket och som man kan ladda under dagen, samt uppvärmd pool och AC lär det kunna bli en del… Men för de utan pool, AC och välanvända elbilar känns det mer tveksamt.

Personligen skulle jag som mest kunna spara runt 8000 i elkostnader under april-sep, givet att jag inte behövde köpa el alls (vilket är omöjligt, men är det någon med solceller i tråden som vet hur stor procent av er el ni köper under produktionstiden?).

Vi skulle förbruka ca 8000 kw per år enligt energiberäkning så vi installerade en 10 kwh anläggningen som producerar ca 12000 kwh/år. Dvs vi överdimensionerade vår anläggning. Detta för att vi håller på att bygga garage och där kommer det att gå åt några kwh.
I framtiden kommer de kanske en elbil, kommer gå åt en hel del del kwh.
Så jag kan tycka att vi ligger rätt så bra till ang storleken.
Hade vi val att installera en 20 kw solcellsanläggning, ja då håller jag med om att det är onödigt.

Problemet är snarare att i vi producerar stor del på sommaren och då kan man endast lagra/förbruka solcellsförbrukningen genom att ladda sin elbil, förutsätta att man har en sån.
Att köpa batteri för lagra solel, kan man absolut göra men vad ska man göra när batteriet är fullt? Vi köper 100-150 kwh/månad under maj-sep och vi producerar mellan 1300-1800 kwh under samma period. Den ekvationen får jag inte att gå ihop. Sedan har jag inte fått ihop någon vettig kalkyl som skulle göra att jag skulle investera i ett batteri.
Hade jag kunnat spara den elen till vintern så hade det varit perfekt.

Det blir för höga toppar och för låga dalar med sol och vind. Med mycket vind och sol under sommaren så blir hög belastning på elnätet.
Sen anser jag inte att man lägga all skuld på solcellsproduktionen, industrier kräver mer el, serverhallar etc kräver mycket kraft.

Ang 60 öringen så jag också sagt att den kommer att förändras på något sätt. Frågan va bara när och hur…