Hur definierar man överdimensionering?
Jag fyllde det taket som var vettigt att sätta solceller på, det blir givetvis ett överskott men det gör ju också att jag täcker behovet större del av dagen.
Bästa vore ju rörliga paneler i lagom storlek som kan följa med solen men det är ju inte så realistiskt.
Se mitt tidigare svar vi köper ca 7-10% av det vi producerar under sommar månaderna. Vi har dock ingen pool att värme samt elbil att ladda.
Men vi kanske borde start en “elmack” för att förbruka solelen som vi producerar. Eller drar lite kablar till våra grannar så de kan värma sin pooler, de som har. ![]()
Hm, procent av vad ni producerar är inte riktigt samma sak. Det som jag är ute efter är procent av vad ni spenderar som ni köper. Dvs, om ni gör av med 1000 kWh i månaden, hur mycket av det är egenproducerad vs köpt? (i teorin kan man ju producera 10 000 kWh per månad, göra av med 1000 kWh och ändå köpa 1000 kWh, om man enbart använder el på natten).
Överdimensionerar är när man har en tanke att sälja el för att tjäna pengar. Men det spelar ingen roll om har dubbelt eller 3 ggr så mycket installerad effekt jämfört med din förbrukning. Det som spelar roll är inmatningseffekten. Det är det som tvingar nätbolagen att bygga om. Hade jag haft en villa så hade jag maxat solpaneler på takytan, med fokus på produktion hela dagen istället för max produktion några timmar. Skaffat batteri.
Siffrorna jag sett på batteri är att det knappt eller inte alls är lönsamt att skaffa batteri för egenanvändning, dvs potentiellt betalar det inte ens sig självt under sin livslängd. Batteri för frekvensreglering hade temporärt en riktigt fin avkastning, men den har störtdykt och rimligtvis* bör det förbli olönsamt framöver (som jag förstått kan man inte heller kombinera dessa).
*) Om frekvensreglering har en bra avkastning bör företag kunna utnyttja skalfördelar tills dess att det inte längre har en bra avkastning för dem, och vid det laget är det olönsamt för villaägare. Åtminstone om man inte tar hänsyn till subventioner enbart riktade till privatpersoner
.
Men det är ju precis det jag skrev, beroende på förutsättningar så kan det vara samma sak.
Batteri vore bra men de är för dyra med för dålig kapacitet än så länge.
Åtminstone för mig, det blir brakförlust.
Produktionstiden är ju hela året, men jag förmodar att du menar sommarhalvåret då det var den du nämnde. Här är det typ “pisslite”, om det är en lagom tydlig term. Nattetid går ju såklart kyl och frys och nå’n fläkt, men det är ju ungefär allt. Dagtid med hällregn eller riktigt mörka moln påverkar det även vid matlagning el dyl, men det är allt. Jag betalar mest nätavgifter på sommaren.
När jag installerade räknade man på förbrukning och takstorlek och rekommenderade att inte sätta mer än vad man själv gör av med på ett år. Jag ligger strax under idag eftersom jag börjat ducka toppar med varmvattenberedaren och är allmänt mer medveten kring förbrukningen efter skräckåret 2022.
Jag kollade på mina siffror i vårasnå’n gång och (ur minnet) gör väl av med 35% av min egenproducerade el själv, då primärt under vår och höst.
Batteritekniken, som den ser ut idag, tror jag inte ett dugg på under mina förutsättningar (eluppvärmd (visserligen med LLVP) 70-talskåk) och elbil har jag inte heller. Sedan ställer jag mig också lite tveksam till hela idén om att ha dessa batterier inomhus… men det kan vara gubbjäveln i mig som inte gillar nya saker, det vågar jag inte svära på. ![]()
I grund och botten är jag emot inmatning av solenergi ut mot elnätet. Jag skaffar inte batteri för att tjäna arbritage , utan det är mer för ö-drift vid behov.
Här är mina siffror för 2023, egen producerat samt köpt och totalen.
| Egen förbrukning kwh | Köpt el kwh | Total förbrukning | |
|---|---|---|---|
| Januari | 86 | 1 262 | 1 348 |
| Februari | 173 | 789 | 962 |
| Mars | 224 | 519 | 743 |
| april | 224 | 240 | 464 |
| maj | 265 | 145 | 410 |
| juni | 202 | 95 | 297 |
| juli | 213 | 114 | 327 |
| augusti | 202 | 160 | 362 |
| september | 167 | 171 | 338 |
| oktober | 104 | 357 | 461 |
| november | 96 | 647 | 743 |
| december | 54 | 803 | 857 |
| Totalt år 2023 | 2 010 | 5 302 | 7 312 |
Tack, väldigt hjälpsamt. Dock ganska stor skillnad mot @angaudlinn “pisslite”
. Det är ju ändå åtminstone en tredjedel av elen som blivit köpt även under sommaren. Fast förvisso kan man väl räkna 100 kwh som pisslite rent nominellt.
Jag kan lägga till en kolumn som visar hur många kwh jag sålt varje månad också men har inte det inskriver i excel arket.
Som sagt, har man elbil eller värmer poolen på sommaren så får du lite andra siffror… ![]()
Du missförstår mig kanske? Jag menar att definitionen “sommaren” är lite vag. Jag kör i stort sett allt oktober-februari kanske och sedan är det lite 50/50 beroende på väderlek i mars-april och september. Maj-augusti köper jag “pisslite”.
Men jag kör ju inget excelark på detta för jag tycker det finns roligare saker att göra med min tid. ![]()
Just det där tror jag blir det mer rimliga framöver. Mest i hem som inte är eluppvärmda då förstås. På passivhus och liknande är det mer av en “no-brainer”.
Det behövs inte, tänker för egen del försöka bortse från själva elförsäljningen då jag tror att vi framöver kommer få väldigt billiga elpriser när solen lyser, och utan 60-öringen lär man sälja för typ ingenting (eller t.o.m gå back). Däremot kommer man alltid kunna spara minst 90 öre på att använda elen själv, eftersom man undviker överföringskostnaderna och skatten (väl?).
Så är det, skiner solen så försöker vi köra maskinerna, disk, tvätt etc som du säger vi förbrukar solelen direkt.
Mest på våren och hösten man siktar på detta. På sommaren är sol oftare så är det inte lika svårt att få en soldag
Nej det tror jag inte att jag gör, däremot skiljer sig det nog huruvida man tittar på procent och nominella siffror. Om man fortfarande köper 33-50% av sin användning så är det ju inte jättemycket man själv använder.
Har liknande siffror på sommar förbrukningen, dvs 1/3 köpt av total förbrukningen å 2/3 av den egen producerade…
Har man överdimensionerad solcell anläggning så är de klart mer lönsamt när elpriset är högt, som typ 2022… Då blir de vinst me att man inte har någon elräkning utan får betalt…
Fast vi får se va de nya innebär, som är lite svårt att läsa sig till va de blir i siffror…
Om du har vattenburen värme med ackumulatortank så kan du passa på att köra elpatronen när solen skiner för att värma vattnet och på så sätt få en tröghet i systemet.
Sant men vi köper ca 5000 kwh, svårt att motivera den investeringen.
Vårt hus är bara 4 år gammalt.
Då är det bara rent nörderi eller känner att man vill kunna köra ödrift om det skiter sig.