Aktivt beslut att inte installera solpaneler - vinst eller förlust om x år?

Uppdatering.

Nytt år avslutat och det har nu gått 2,5 år sedan jag aktivt beslutade att inte installera solpaneler och följa upp investeringen på 150’000 kr.
100k i en global indexfond och 50k på en svensk indexfond.

Fond 1 har NAV från 2:a jan och fond 2 har från 30:e dec.

10 gillningar

Det är snart tre år sedan tråden startade. Det har gått rätt bra på börsen sen dess fram till i år. M n sen hände något …

Istället för att endast visa resultat till ett visst datum, lägger jag till hur det gått från årsskiftet till siste april.

7 gillningar

Halvårsavstämning, nästan… (juni månad -25 är inte med ännu) Har satt in på LF-globalfond det som sparats/avkastats varje månad. Plus en schablon på 10kr/mil som elbilen körts på hemmaladdning.
Fondens värde idag är på 118700kr. Vi knatar på i elpriser som ligger på minus. Just nu är vinsten att slippa överföringsavg, skatt och moms. I vårt fall 99,5 öre kWh.

2 gillningar

Uppföljning efter tre år.

NAV från 3:e, respektive 2:a juli. Missade ta en bild vid månadsskiftet.

Som jämförelse med förra inlägget, ner 2,93% sen årsskiftet.

3 gillningar

Din “avkastning” tuffar ju på rätt bra!
Tänker du köra samma schablonbelopp hela tiden?
Just nu skulle jag vilja ha något närmre 6kr/mil. Men det innebär att man måste justera månad för månad om man vill ha bättre siffror och det i sig är kanske inte värt det. Så 10 kanske passar bra som ett snitt över året.

Har funderat på vad som är rimligt för billadd? Så länge 60-öringen hänger med så har 10kr känts enkelt och bra. Men efter årsskiftet får jag nog tänka om. Och vid nästa ljusa period om ett knappt år blir det till att gå ut och stänga av vid neg priser och bilen fulladdad. Alt köpa en tillsats som stänger ner bröten. Varför ska livet vara enkelt?:pensive:

1 gillning

Japp, till våren 2026 kommer eldprovet för oss ”panelister”.

Det som förvånar mig är att jsg fortfarande ser många montera nya. Det känns optimistiskt. Mina har ju ändå legat där i över sex år.

2 gillningar

Ett dygn med en förbrukning på 1,81kWh! Två vuxna i hushållet en solig dag!

Men…skulle inte investerat idag! Tvek på att det återbetalas under livscykeln.

1 gillning

Tror att det på sikt blir annorlunda. Vi kommer ha mer kylning via AC i husen, samt att fler kommer ladda elbilar. Även annat som går att styra kommer köra vid billigaste timmarna, till exempel varmvattenberedare etc.
Jag räknar med att elförbrukningen kommer gå upp under dagtid under sommarhalvåret.
Även om det inte blir stora vinster för de som har solpaneler kanske det minskar eller tar bort förlusterna.

Körde en enklare AC hela dan häromdagen när vi hade det som varmast, hade trots det 30,6 C i huset under hela kvällen.

Nu måste jag fundera över saker som gör att huset värms upp lite mindre. Markiser eller solfilm på fönstren och liknande åtgärder. Kanske ett uterum som blockar en del av solljuset/värmen.

1 gillning

Håller med! AC som går att köra ”gratis” står på önskelistan/inköpslistan. Ev ett batteri när de priserna når rimliga nivåer.

Jag körde AC 1:a och 2:a juli.
Bara att kolla på bilden hur min totala förbrukning förändrades.
Är på nivå med årets kallaste dagar.

Jag håller tummarna för det också, även skånsk och dansk industri kan ju få planera om lite.

Stora fönster åt söder och inga markiser? 30,6 låter som rena döden. Visst är det en del suterränghus i ditt område? Men jag gissar att ditt inte är det då. Jag lyckades hålla andra våningen under 26 även i onsdags, utan AC. Utanpåliggande markiser är guld värt sådana dagar.

Aha, där kom svaret. Ja, jag kan bara rekommendera sånt. :smiley: :+1:

1 gillning

Ett problem är ju bara att man oftast är på jobbet med elbilen.:upside_down_face:

Uterum är jättebra. Från april till oktober får man gratis solvärme och extra isolering under vintern.

I onsdags höll vi innertempen ca 23 grader, utan AC, bara stängt och nerdraget.

1 gillning

Ja, det var som att ofrivilligt sitta i en bastu. Man orkar inte göra något och hjärnan slutar nästan att fungera. Åtminstone min lilla hjärna.

Inga suterränghus i mitt kvarter. Nästan alla här är 1,5-2 planshus. Samt i princip inga skuggor på husen. Inga stora träd eller hus som skuggar.
Tillräckligt stora avstånd mellan husen så de inte påverkar varandra alls.

Står inte ut med värmen, så nu måste det investeras.

1 gillning

I takt med att elbilar ökar i antal och att man ibland jobbar hemifrån samt att man kan ladda helger så kommer laddning av elbilar öka under dagtid. Det är vad jag förutspår.

Utan sextioöringen kommer det kanske även “smarta” lösningar som inte ens startar växelriktaren en riktigt solig och elbillig dag? Det borde ju kunna vara aktuellt för många som gett sig på batterier också. En julidag är det ju lättare att förse huset med allt det behöver från batterier, än vad det är en januaridag.

2 gillningar

Ja, det kommer nog lite smartare styrning både på inkommande energi och förbrukningen.
Speciellt när eller om även batterier blir billigare och vi får Vehicle to Home. Blir väldigt många olika sätt att optimera på att det måste till ett smart system som hanterar det.
Folk kommer inte klara av att via en app manuellt ändra på inställningarna stup i kvarten.

Det där summerar det väldigt bra. :+1:

2 gillningar

Uppdatering början av oktober 2025:

2 gillningar

En AC drar 500-700W när solen står som högst, då får du 3-8kW kyleffekt.

Det är inte ens en “solcellsanläggning”, det är en balkonganläggning som i Tyskland. Tre-fyra feta paneler på lämpligt ställe, en liten ö-driftsväxelriktare och kan man kyla så mycket man vill.

Så tänker ingenjören i mig.

1 gillning